torsdag den 22. juli 2010

Hæk, nej tak – hegn øhhh

Hæk før klipning

Da vi købte grund i 1974, og begyndte at bygge hus året efter, var vi helt enige om, at vi ikke ville have hæk, som vi skulle gå og klippe. Så vi satte et trådhegn, og plantede lidt stauder og lign. der hvor vi havde hegnspligt. Vores andre 4 naboer, eller hvad sådan nogen nu hedder, når de bor hele vejen rundt om os. havde desværre bare ikke samme mening, så de har alle plantet hæk. Efter servitutterne skal de klippe hækken på vores side også, det har de bare aldrig gjort. En enkelt nabo mente slet ikke hækken skulle klippes overhovedet, den blev også over 1 m bred, for slet ikke at tale om højden som blev langt over de 180, som er tilladt. Pludselig havde vi 104 m hæk, der skulle klippes. Loven siger, at man ikke må klippe i naboens træer og buske, og vi har altid prøvet at bevare et godt forhold til naboerne, så jeg har fået tilladelse af alle, til at klippe på vores side, da jeg ikke kan leve med sådan en langhåret “fyr”.

Arbejdet i gangHækken nyklippet

Efter at have udført dette job to gange årligt i mere end 30 år, var jeg ærlig talt blevet gevaldig træt af dette arbejde. Jeg fik lavet en aftale med et par “gamle” naboer, om at vi fik lov at grave et stykke af deres hække op, og sætte hegn i stedet. Det blev til 43 m hæk mindre. En ny nabo havde heldigvis samme mening som os, så de gravede selv 40 m hæk op, byggede til deres hus og satte hegn på en del af det resterende areal. Nu har vi kun 21 m hæk jeg skal klippe, det fik jeg klaret i dag, for anden gang i år.

I 2008 købte vi hegnet og malede i fællesskab. Allan gravede, støbte og satte derefter hegnet. Sidste år skreg hegnet allerede på maling igen, selvom vi, iflg. fagmænd, havde købt maling, så det kunne klare sig nogle år. Jeg malede flere måneder efter job hver eneste dag sidste sommer.

Hegnet før maling 3 færdigmalede sektioner

Og nu maler Allan på højtryk, til den store guldmedalje, helt alene, de 125 kvm hegn. Hegnet skrues af, afrenses, males, tørrer 24 timer, males, tørrer 16 timer, bliver atter malet og tørrer så de sidste 16 timer, inden det atter bliver monteret. Der er rigtig lang vej endnu, og vi har kun plads til 3 lameller af gangen, når de også skal stå i tørvejr, hvis der skulle komme en skylle.

2. hold hegn i gang

Denne gang håber vi, at den nye ekspert inden for malerfaget har ret, når han lover, at dette kan holde mindst 5- 6 år. For som det har set ud siden vi fik hegnet, var det nok hurtigere at klare hækken.

3 kommentarer:

  1. He he... ja hæk eller hegn.. det kan altid danne baggrund for en snak med naboerne. Vi har mest hæk og buske, som jo også skal klippes lidt, for ikke at blive for vildt... og så er det pludselig en hæk. I lidt af vores skel, har vi også et hegn plus nogle buske.. men vi får det ikke holdt og nu er buskene foran hegnet blevet så store, så der er både hegn og hæk... SUK... med en have er der altid arbejde nok til dem som vil... :-))

    SvarSlet
  2. Jeg tror nu godt nok, jeg ville have foretrukket hækken - den elektriske hækklipper er jo opfundet, ved nu nok ;-)
    Det er fordi, jeg hellere vil se på noget grønt, og så hader jeg at male.
    Men sådan er vi jo så forskellige...

    SvarSlet
  3. Inge, helt rigtigt. Arbejde er der nok af. Det med buske kender jeg godt, men efter vi er begyndt at omlægge haven, har jeg været efter buskene, så de forbliver buske (endnu) ☺

    Ellen, sådan en hækkeklipper har vi også, men den er tung at gå med, og jo højere man løfter den, des tungere bliver den. Jeg kan skam også godt lide grønt, og har ikke noget imod at male, men dette er lige i overkanten ☺

    SvarSlet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)