søndag den 22. august 2010

Henne, Fanø og omegn

Som skrevet her, har vi været få ferie i Henne. Mens det væter ned med vand i Kbh. og ikke mindst Nordsjælland, så har vi et par fantastiske tørre solrige varme dage i det jyske. Vi kørte en tur til Esbjerg og tog færgen til Fanø, hvor vi lejede et par cykler her. Godt jeg havde tjekket priser hjemmefra. For tæt på færgelejet lå også en “Fanø cykler” og da vi spurgte om prisen, var svaret 100,- kr. pr. cykel og det var en rigtig skærveknuser. Vi gik en lille km, og fandt så den rigtige udlejer hvor prisen var 50,- kr. pr. cykel. Cyklerne var næsten nye og i tip top stand. Vi manglede vores cykelcomputer, så det nøjagtige km vides ikke, men et sted mellem 30 og 40 km blev det til.
P8152593 Sønderho Fanø P8152596 Sønderho Fanø
P8152600 Nordby FanøP8152604 Nordby Fanø
I Esbjerg så vi disse fire kæmpe hvide mænd, der kigger ud over havet. Og i Henne blev vi modtaget af en due og en masse frøer.
P8152609 Fire hvide mænd P8162622 P8162631
Mandag kørte vi til Blåbjerg, Nyminde klitplantage, Hvide Sande, og rundt om Ringkøbing fjord, og vi når et familiebesøg i Brørup.
Vi besøgte Gram Slot, som vi følger tæt i den kæmpe udvikling det har gennemgået, siden nye ejere erhvervede det i 2007. Det er et slot vi har besøgt jævnligt de sidste mange, mange år. Vi er vildt imponeret over hvad de magter, de to unge mennesker. Det er virkelig et besøg værd. Slotshaven er åbent hele året og ganske gratis at besøge. Det var vores andet besøg på slottet, efter de nye ejere har købt det. Selvfølgelig besøgte vi også Nybøl Cotel, hvor landbruget ligger. Der hvor bl.a. Aarstiderne hører hjemme, foruden selvfølgelig Gram slots egne produkter, som kan købes i Rema 1000.
P8172637 Gram slotshave P8172643 Gram slotshave P8172651 Nybøl Cotel
Gram slot har en masse visioner, og indtil nu er alt gennemført længe før tid. De har stadig masser af visioner, og nogle vil allerede blive påbegyndt til efteråret og endnu mere til foråret, så vi skal helt klart afsted igen.
Onsdag piskede det ned. Vi går 3 dejlige lange ture, og fordriver ellers tiden med kryds og tværs i sommerhuset. Bøger havde vi også med, men det blev der ikke tid til. Torsdag havde vi sandstorm, så der blev fejet og skovlet, ligsom vi andre skoler sne. Jeg er glad for vi ikke bor ved Vestkysten, vi har nok i sneen alene. Vi tog en tur til Tyskland og tog en tur over Rømø hjem.
P8192657 Henne strand IMG_1928 Rømø
Fredag fik vi besøg af en af mine mange kusiner og hendes mand. En km før sommerhuset, ville deres bil bare ikke køre mere, så Allan måtte hente dem og senere køre dem til et værksted, hvor de fik klaret problemet, ved at købe et nyt batteri, mens jeg udnyttede tiden ved at pille nogle af de mange brombær og hyben, der var ved sommerhuset, mens jeg forberedte aftensmaden.
P8202675 brombær P8202678 hyben
Om aftenen hyggede vi med mad, rødvin og snak inden vi gik til køjs alle fire. Efter morgenmaden, kørte vi mod Lolland mens kusinen og manden fortsatte turen i det jyske.
Selvom vi har måttet indskrænke vores spadsereture, p.g.a. af Allans knæ, til langt under det halve af hvad vi plejer at gå, så har vi alligevel nået at vandre godt 52 km på en uge.

1. Sikke en dejlig ferie, I har haft.
    Den jyske vestkyst hører så absolut til blandt mine favoritter - vi tager derover hvert år. Bare ikke i år desværre pga. vores meget sene sommerferie.

Jeg er specielt imponeret over alle jeres solnedgangsbilleder - hvor var de bare skønne.

John har engang præsteret at sidde fast i en lillebitte sanddrive - den eneste på hele parkeringspladsen. Den hørte han for i mange år :-D

2. Ja Ellen, vi nød også det hele, og var vilde med solnedgangen hver eneste aften.

Når man laver sådan "et nummer" som John, så må man også regne med at høre for det meget længe ☺

3. Dejlige og skønne billeder Pia, der er mange smukke steder, bestemt også lige udenfor vores dør.
    God dag.

4. Ja, Michael, der er rigtig mange smukke steder. Jeg kigger over til dig, og ser hvad du har at byde på :-)