lørdag den 18. juni 2011

Marmelade og saft af hyldeblomster

P6176029Hyldebær er noget vi næsten altid har i huset. En fryser er dejlig og helt uundværlig for mig. Der kan man nemlig også opbevare både hyldeblomster og hyldebær, så man kan lave nye forsyninger løbende hele året. Af de frosne hyldeblomster kan man lave saftevand, cider eller sirup. Den sidste flaske, fra sidste års høst, blev drukket for et par dage siden. Hyldeblomstdrik skal  jeg bare have på lager. Den første portin er hældt på flasker. 8 flasker blev det til.
P6176028

De friske hyldeblomster, kan friteres, eller bruges til drys i marinader, desserter, pynt på lagkagen og meget mere. I år har jeg for første gang, prøvet at tørre lidt af dem også.
Jeg plejer at kassere kvaset fra hyldeblomsterne, efter jeg har lavet hyldeblostdrikken, men nu har jeg læst her, at man kan lave en dejlig hyldeblomstmarmelade med citrussmag. Dette er nu gjort, og det dufter herligt, og den varme smagsprøve, var heller ikke så ringe. 
Nu vil tiden vise om det bliver en succes her i huset, eller kvaset bare skal kasseres igen fremover.

6 kommentarer:

  1. Hylden er noget af det bedste, vi har!

    SvarSlet
  2. Her i huset er vi også vilde med hyld, den marmelade kunne jeg godt tænke mig at prøve:-)god lørdag til dig:-)

    SvarSlet
  3. Lavendel... nemlig, og der er meget at hente i naturen, uden at fuglene behøver at sulte :-)

    SvarSlet
  4. Prikker i luften... Opskriften står til fri afbenyttelse, og der er mange andre opskrifter at finde på det indlagte link :-)

    SvarSlet
  5. Hyld er så god - både i blomster- og i bærform. Sidste år lavede jeg både hyldesukker og et skønt hyldesalt efter Camilla Plums opskrift. Et kryddersalt med bid (der er både chili og hvidløg i også). I år har jeg set kvaset brugt som fyld i en kylling (hos Klidmoster) - den model skal jeg også ha' prøvet i år. Spændende hvordan din marmelade falder ud. Ha' en god dag :-)

    SvarSlet
  6. Ditte.... Sukker og salt har jeg aldrig prøvet at lave, og hyldesukker har jeg aldrig hørt om før. Hyldekvas i en kylling, kan jeg godt forestille mig vil smage skønt. Det må du fortælle om når du har afprøvet det :-)
    Det bliver spændende med marmeladen. God aften til dig :-)

    SvarSlet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)