fredag den 29. juli 2011

En vagabond overnatter

Det hører ikke til sjældenhederne, at der kommer vagabonder og ringer på vores dør, for at slibe knive og tjene lidt penge. Men at der blev spugt om en overnatning, havde jeg ikke hørt før. Det var noget, der i min forstand, kun foregik på de omliggende gårde.
Landevejsridder Om det var forår eller efterår, kan jeg ikke huske, men det var bestemt ikke højsommer og varmt i vejret, da det ringede på døren, og en vagabond stod udenfor, og sagde, at han kunne se vi havde sådan et dejligt udhus, og om ikke godt han måtte sove der en enkelt nat. Det var jeg ikke umiddelbart ret lun på, for at sige det mildt. Vagabonden spurgte, om jeg kunne undvære lidt mad. Det plejer ikke være det de beder om, men øl, eller penge til ditto. Dengang havde vi sjældent øl i huset, så det kunne de aldrig få her, men jeg har haft tilbudt dem et stykke rugbrød, men næh, tak, det har aldrig haft nogen interesse. Billederne er lånt fra nettet.
Min opdragelse indebar, at holde stor afstand til disse vagabonder. Nok mest fordi mor selv var ret utryg ved dem.Vagabonden prøvede stadig at overtale mig til at give ham logi for natten, og sagde at han nok skulle rydde op efter sig, inden han forsvandt igen, meget tidligt næste morgen. Jeg tænkte nu ikke så meget på oprydning, men mere på hvad han måske kunne finde på at foretage sig i løbet af natten. Da jeg ikke nænnede at sige nej, blev han så glad, og sagde, at jeg skulle vide, at han altid ville huske dette, og at han ville føle sig som kongen der boede på et slot.
Der blev låst op til værkstedet for vagabonden, og han fik derved også adgang til garagen og bilen. Nøglerne havde vi dog inde i huset. Men værkstedet indeholdt cykler, knallert og ret megt el-værktøj og andre værdier, så jeg lukkede ikke et øje hele natten, men rendte der frem og tilbage og holdt øje med ham, men han lå bare der helt stille i sit tæppe på cementgulvet og sov. Endelig ved halv 5 tiden var der liv i ham, og han pakkede sammen og forsvandt lige så stille, kun efterladende sig den tallerken han havde fået mad serveret på, samt den tomme ølflaske. Det kunne i teorien have været ham her!  
xxxxxxxxxx Foto: Michael Bager xxxxxxxx
Efter den episode tænkte jeg, at nu ville min gæstfrihed nok rygtes i de kredse, så vi ville blive overrendt af disse mennesker, men vi har aldrig siden fået nogen forespørgsler om overnatning fra den side. Jeg har ikke noget dårligt at sige om hele denne sag, ud over at jeg ikke fik nogen nattesøvn. Jeg fik endnu et minde, der var værd at samle på.

10 kommentarer:

  1. Uh ja - hvad gør man? Jeg ville have været i det samme dilemma som dig, men på den anden side har jeg aldrig hørt om, at de stjal fra deres 'værter', så det var fint, at du sagde ja.
    På gården kom der gennem mange år to vagabonder med mere eller mindre regelmæssige mellemrum (ikke samtidig). De fik altid mad og vand - aldrig øl.
    De sov i laden om natten, men om aftenen bad far altid om at få deres cigaretter og tændstikker, så ikke de fik stukket ild til halmen. Næste morgen fik de deres ting tilbage sammen med en madpakke.

    SvarSlet
  2. De vagabonder jeg har oplevet, har alle været særdeles høflige og belevne.
    Arbbejdede tidligere som nattevagt på vores lille sygehus og af og til dukkede en landevejsridder op og spurgte om logi for natten. Især omkring højtiderne dukkede de op, lige så stille og ofte lod vi dem sove på bænkene i forhallen. Især én var nærmest et fast indslag i julen, han gik rundt på afdelingerne og spillede julesange på sin guitar, tilgengæld fik han så lidt madrester.
    Nårh ja og så drak han vores håndsprit.

    SvarSlet
  3. Det er dejligt når ens fordomme/negative forventninger ikke går i opfyldelse :-) Jeg har heller aldrig haft andet en gode oplevelser med vagabonder, men er nu aldrig blevet spurgt om logi.
    I en periode var der en vagabond som sov i en portniche i muren på min arbejdsplads. Heldigvis, for han fik jaget nogle indbrudstyve væk og som tak fik han en lækker helårssovepose :-)

    SvarSlet
  4. Ellen.... Selvfølgelig må I næsten have prøvet det på gården, og jeg forstår godt din far :-) I min barndom så vi altid de gik ind til nabogårdene, som vi var omringet af.

    SvarSlet
  5. Nete.... Der kan man bare se, også på sygehusene fandt det sted. (De tider er vist forbi?)
    Men et dejligt frisk pust må det da have været på afdelingerne, med lidt julesange.
    Jeg ville foretrække vandhanen frem for håndsprit :-)

    SvarSlet
  6. Ditte... Ja, lige præcis :-) Jeg tror de er ligeså gode mennesker som resten af befolkningen. Men "man" får pludselig en hel anden tankegang, når det sker i eget hjem.
    Det var da en fin gestus fra jeres side, men det kunne være endt med at blive meget dyrere, hvis ikke han havde sovet i porten.

    SvarSlet
  7. Hej Pia. Det er en dejlig historie, som jeg ikke er forbavset over. Vagabonder har regler der forbyder dem at stjæle og tage hårde stoffer, samt at være høflige mennesker. Jeg ved dette fordi jeg selv har levet dette liv.
    Når dette er sagt, så er jeg da glad for at du har skrevet at du har lånt billederne fra nettet. Nu er det sådan at det øverste forestiller Benny Bomstærk, der er musiker og gademusikant og det nederste stammer fra min hjemmeside, hvor der står at man gerne må låne billeder, men ikke lave dem om. det betyder nu ikke så meget, jeg havde bare ønsket at du havde spurgt først. Jeg låner fra andre fotografer, men jeg har tilladelse fra dem, og jeg er nødt til at forsvare deres copyright, som du også har på dine egne billeder. I dette tilfælde er det OK, men spørg en anden gang ik´? Mange hilsner fra Spøjsen. det er en fin blog du har forøvrigt, godt initiativ.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det er du formentlig ikke. Du kender det jo bedre end de fleste må man sige. Jeg har bare fået noget ind med modermælken, som jeg fandt ud af var helt forkert. Alle de fordomme man får banket ind i hovedet, må vi da se om vi kan få udryddet.
      Jeg beklager dybt og undskylder. Nu har jeg ikke tjekket billedet, men jeg er overbevist om at jeg har brugt det som jeg fandt det. Alle dårlige undskyldninger fra min side vil jeg lade være at skrive noget om, og jeg skal nok spørge en anden gang.
      Jeg har lige kigget ind til dig, og fundet ud af du også har en blog, så meget har jeg ikke set, da jeg lånte billedet, men jeg vil holde lidt øje med dig nu :-)
      Tak skal du have, og godt nytår til dig.

      Slet
    2. Det er OK med mig. Jeg kan anbefale min anden side, landevejsridder.dk hvor der også er et fotogalleri. Jeg håber at du må et godt og helsebringende 2013.

      Hilsen Spøjsen

      Slet
    3. Tak skal du have Spøjsen, og det samme til dig.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)