søndag den 13. november 2011

En tom weekend i kalenderen

Ingen aftaler, ingen pligter, der nødvendigvis skal gennemføres, dem holder jeg rigtig meget af, altså ikke pligterne, men sådanne weekender. De ender jo alligevel med at blive fyldt ud med en masse godt, på eller anden måde. Lørdag morgen fik vi besøg af Mads til morgenkaffen, dvs. Mads´  morgenkaffe. For os blev det tidlig formiddagskaffe allerede ved halv ni tiden. Det blev til en dejlig hyggesnak med Mads om hans gøren og laden. Jeg fik knækket et helt fad nødder. Jeg har stadig en stor skål stående. En masse tøj er blevet vasket, og kom ud at hænge i det skønne vejr. .
Hasselnødder fra egen have Hjemmebagte boller
Min søster har drivhus, og hun mente ikke hun fik flere røde tomater. Jeg aftager gerne de grønne, som nu er syltet. Der lå et par pakker gær i køleskabet, som skulle bruges. Derfor røg jeg ombord i en portion boller. Allan kørte op til mor, som havde brug for en hjælpende hånd og en værktøjskasse. Sien i blandigsbatteriet var tilkalket, og der skulle værktøj til at få den skilt ad. Ligeså med et par af hendes lamper, hvor pærene var sprunget. Allan ud og købe ind, skifte pærer, så der igen var lys over lejligheden.
Aftenen foregik med strikketøjet, mens jeg så tv-udsendelsen om madspild. Jeg havde hele ugen hørt om den udsendelse i radioen, så det skulle jeg se. Her på øerne, er der selvfølgelig også madspild. Men i de fleste butikker, også de store af slagsen, nedsættes prisen på varer til det halve, hvis emballagen er gået itu, eller varen nærmer sig sidste salgsdag. Sådanne varer forsvinder hurtigt fra butikkerne. De når slet ikke at blive gamle. Fordi der er kommet en anden pose udenom gulerødderne, kan jeg da sagtens bruge dem, når de kun koster det halve og Allan kan sagtens spise en pose småkager, selvom de stort set er knækket hver og en. Pålæg til halv pris, når der stadig er 3 uger til udløbsdato, ryger også i min indkøbskurv. Så længe skal det alligevel slet ikke ligge i vores køleskab.
Det er igen blevet sæson for indkøb af de store lakseørreder i Sortsø, hvor der hver weekend, den næste måned er åbent for salg. Vi kunne lige så godt få det overstået. Klokken 9 i formiddags, kørte vi afsted. Det var så tåget, at vi kun kunne køre 40 km i timen, stort set hele vejen derned. Ved Sortsø havn så der sådan ud.
Sortsø havn Sortsø havn
På hjemturen havde tåget lettet flere steder, hvor solen var brudt igennem. Vi tog en lille omvej hjem, over Øster- og Vester Kippinge. I Vester Kippinge var der et tyndt lag is på hele gadekæret. 
Øster Kippinge Vester Kippinge
Vi fortsatte turen til Valnæs og ud til Resle strand ved Vålse og hjem over Vålse Vig.
Vålse Valnæs i Vålse 
Vålse gadekær var også frosset. Måske er det derfor ænderne har søgt op på land! 
Resle strand Vålse Vig
Vålse vig Vålse vig
Hjemme ved middagstid, hvor de 6 kg ørreder blev parteret i passende stykker, og frosset ned, mens Allan hakkede en squasch, så jeg kunne få bagt en kage. Jeg fik kogt laksehovederne. Apropos madspild, så sidder der meget kød under hovedet. 
Lakseørreder Squaschkagedej
Jeg skulle have fat i nogle landæg, så vi drak en tår kaffe, og kørte ud i det blå.
Hvad er værd at vise frem på denne årstid! når vi næste weekend får besøg. Det hele tager sig nu en gang helt anderledes ud, når det er forår og sommer. Her har vi jo kun naturen. Der er højt til himlen, langt til naboen. Der er marker, roer, vand og skove. Jeg burde måske have ordnet haven, så den tager sig pænt ud, men ærlig talt, så var det andet sjovere, så haven får lov at se ud som den gør.
Det var længe siden vi havde været ved fuglereservatet i Majbølle. Der var nu ikke overvældende mange fugle. Vi kørte en tur til Kalø hvor jeg har boet de første 17 år af mit liv, inden jeg flyttede sammen med Allan i Sakskøbing.
Fuglereservatet Majbølle Kaløgrå
Der er fuglereservater alle steder, også i Kalø og Tårs. Solen var ved at gå ned. Gad vide om man kunne se den omme i Tårs. Lidt kunne vi da se, men den ville gå ned bag skoven Maltrup Vænge. Hvordan mon solnedgangen så ud ved Oreby havn og Slot! Allan mente skoven igen ville være i vejen. Ja, måske, men derfor kunne vi vel nok opleve lidt af det. Kør musen over billederne, og det vil fremgå hvor du er.
Solnedgang i Tårs ved Sakskøbing Solnedgang ved Oreby
Jeg fik mine æg. Vi jagtede solen, og kørte til Stenstrup, men det er langt ude på Lars T… marker, så solen var næsten forsvundet da vi kom frem. Jeg HAR billeder, men ikke noget der kan måle sig med dem ovenover. Vi listede hjem i tågen. Allans aftensmad bestod af resterne fra i går. Min bestod af en grov laksesandwich, fra de hoveder jeg havde kogt. Allan spiser ikke så “fint”
Sådan kan en hel tom kalender blive fyldt.

24 kommentarer:

  1. Det er dejligt med de tomme weekender, hvor man alligevel får lavet en hel masse, men kun det man selv vælger...Og I har da fået lavet en del...Dejlige billeder både med og uden tåge..;D God søndag aften til jer...

    SvarSlet
  2. Annemarie... Vi har arbejdet lidt og slappet lidt af ved at stikke af hjemmefra. Tak :-) også god aften til dig

    SvarSlet
  3. En weekend uden nogen form for planer og aftaler er guld værd.. Jeg er nu sikker på I har masser af smukke steder nede på øen, og vi glæder os til at være sammen med jer i næste weekend. :-)

    SvarSlet
  4. Så mange flotte bilder; svanen, tåken, solnedgangen. Vakkert!

    SvarSlet
  5. Inge... Vi har meget vi selv synes er smukt, men jeg kom til at tænke på en veninde Camilla havde med hjem en weekend fra staden. Hun spurgte hvad vi egentlig fik tiden til at gå med herude på landet. Der var jo INTET ;-)
    Glæden er bestemt gengældt :-)

    SvarSlet
  6. Inger-M... Tak skal du have :-) Vi syntes også det blev en smuk weekend :-)

    SvarSlet
  7. Det lyder som en weekend efter mit hoved: Tilfredsstillende arbejde, tid til hygge og tid til naturoplevelser - så er der ladet op til en ny uge :-)

    SvarSlet
  8. Ditte.... Ligevægt er en god ting, siger jeg som er født i vægtens tegn ;-)

    SvarSlet
  9. Så utrolig å få dele dagen din. Det er alltid noe å gjøre, så dagene er ikke tomme og ikke blir de det heller, tror jeg.
    Nyt resten av søndagen

    SvarSlet
  10. Mormor... Heldigvis er der altid noget at tage sig til :-) En god aften til dig også.

    SvarSlet
  11. Altså - hvis du byder på bare halvdelen af, hvad du har vist i dette indlæg, så får vi da en fantastisk weekend, når vi kommer fire sjællændere og invaderer Lolland og/eller Falster om seks dage :-D
    Vi glæder os mere og mere...

    SvarSlet
  12. Imponerende; både din billeder og hvad I kan nå på bare én weekend. Der er ikke noget så godt som en weekend uden planer - i sådanne sker der ofte uventede dejlige "ting".

    SvarSlet
  13. Den var jo ikke "rigtig" tom, Pia, men fornemmelsen af fred og ro breder sig, når man læser sig igennem de mange ting, I fik gjort. Jeg er glad for billederne fra Sortsø Havn - det er smukt! Og sikke noget flot lax, der ligger på køkkenbordet, den er virkelig meget rød-laxefarvet :)

    SvarSlet
  14. En weekend med tom kalender er guld. Sådan et helt rent papir, som man selv kan tegne på. Sådan en søndag havde jeg. Jeg nåede ikke at komme udenfor, men fik lavet lidt og fundet energi til ugen.

    SvarSlet
  15. Det er altså dejligt med en weekend uden fastlagte planer Pia, og som du rigtigt nok påpeger så ender weekenden med at blive fyldt ud alligevel.
    I kærlige tanker, god weekend.

    SvarSlet
  16. Ellen... Vi må se hvad vejr og ønsker indeholder, og hvor meget tid vi får til rådighed :-) Vi skal nok komme lidt rundt. Vi glæder os også :-)

    SvarSlet
  17. Hanne... Sådan en dag er dejlig. Og jeg synes tit der sker uventede ting, også de dage hvor der ikke lige er plads til dem, men det går jo alt sammen alligevel :-)

    SvarSlet
  18. Donald... Næh, men kalenderen var total blank :-) men fik da indhold :-)
    Det er altid flotte laks de har i Sortsø :-)

    SvarSlet
  19. Susanne... Nemlig, og det er der også brug for ind imellem. Godt du også fik fyldt din kalender med noget godt :-)

    SvarSlet
  20. Michael.. Ja, det er dejligt. Jeg har heldigvis aldrig prøvet at have en virkelig tom weekend, og det håber jeg heller aldrig jeg får :-)

    SvarSlet
  21. Hej! Här har det varit dimma hela förra veckan och temperaturen har varit mellan 0 och -2 grader ute. Idag så skiner solen och jag ska försöka att gå ut och ta lite nya bilder. Ha en fin dag !

    SvarSlet
  22. Janne... Tåge har vi haft i flere uger, men dejligt når solen skinner, så du kan få lidt billeder i kassen :-)

    SvarSlet
  23. Du fik da brugt din Weekend til mange ting,men det må være rat du selv kunne bestemme.Rigtig skønne billeder du viser os.

    SvarSlet
  24. Conny... Det er dejligt at kunne bestemme selv :-)

    SvarSlet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)