torsdag den 2. august 2012

Herlige lange feriedage

Jeg nyder i den grad feriedagene herhjemme. Der bliver lavet alt og ingenting. Jeg får læst lidt, nusset lidt i haven. Cyklet, gået ture, hvor jeg samtidig stadig leder efter kantareller i “vores egen” skov, men jeg tror nu ikke mere på de findes der. Jeg må vist noget længere væk. Høst fra drivhuset 30.7.12Der hvor der arrangeres svampeture, selvfølgelig.
Da vi kom hjem fra ferien, strøg jeg lige ned i drivhuset, for at se hvordan det gik med væksten. Inden vi tog af sted, høstede jeg alt og tog det med, så vi har levet af gratis grønt på hele ferien. Familien havde, som de havde fået lov til, nærmest var blevet bedt om, høstet dagen før vi kom hjem, men jeg kunne se der var mere end rigeligt til os selv. Det fik dog lov til at hænge til næste dag, hvor jeg så ikke mere havde noget fotografiapparat. Eiii, der er da vist noget med, at der er fotografiapparat i min iPad! Det fik jeg så afprøvet. Det kan da godt gå an, men den er ikke nem at have med i lommen.
Squash og løvstikke Revet squash
Der var rigeligt til os selv af nye forsyninger, og da jeg har lagt en del i fryseren også, smuttede jeg over til søster med en portion chili, så hun også kunne få lavet sig en chili-hotsauce. Med hjem fra hende fik jeg i stedet grønne squash og løvstikke. Sidstnævnte til at plante, men noget af toppen blev lagt i fryseren. Squash blev revet, og lagt i fryseren til nogle kager senere.
Tallerkensmækker Tallerkensmækkerfrø Kapers af tallerkensmækkerfrø
Talerkensmækkere, som pynter godt i salatskålen og smager så dejligt af karse, har jeg høstet frøene af, og er i gang med at lave en lille portion kapers efter Camilla Plums opskrift. Man skal bare plukke, skylle, drysse med salt og sætte låg på. Færdig, og lad stå i en uge, hvorefter sidste del af processen gentages. Lavendel Lettere kan et arbejde næsten ikke blive. Det skulle da lige være, at høste havens lavendelblomster og hænge til tørre i et mørkt skab. Jeg havde faktisk overvejet at lave lavendelsirup, men jeg tror, det vil være for parfumeret til mine smagsløg. Jeg vil hellere nøjes med at nyde duften.

Det er nærmest fuldstændig vandvittigt med alle de tomater vi har. Jeg må hellere skrive en seddel til mig selv om, at jeg ikke skal have 7 tomatplanter til næste år. Tomater I dag cyklede jeg op til Mark med en pose tomater, agurker og chili. Han er vild med chili, og mine er meget bedre stærkere end de jalapenos han køber.

Mens jeg går og hygger mig, med det jeg godt kan lide, tager Allan sig af det han allerbedst kan lide. Græsset trængte til at blive slået, og døren på værkstedet har længe råbt på at blive færdig. IMG_7040Nu har han fået lukket det, alt for store, hul efter vi fik anden dør i. Der skulle både mures og pudses, fordi væggen gik i stykker, da han skulle fjerne den gamle dør, som Mads fik til sit projekt. Vi havde ellers en dør stående på lager, men den var for høj hos Mads. Derfor denne ombytning. Døren var alt for god til bare at kasser, men ih, hvor er det dejligt at få ryddet op, og glæden er endnu større, når andre kan få glæde af tingene. Nu har Allan langt om længe også fået sat gerigter på, så nu mangler der bare lidt maling, men GN kaldte, så han måtte en tur til Ballerup i dag. Det er også en af hans yndlingsbeskæftigelser, både at køre bil, og komme når GN kalder. 

18 kommentarer:

  1. Dejligt vi har hver sine gøremål. Skønne afgrøder du har fået høstet,jeg skal love for de ser godt ud .
    Jeg kom til at smile lidt da jeg læste om Allan´s ynglingsbeskæftigelse at køre i bil og gerne til Ballerup måske er han glad for at køre derind fordi han gør nytte ...
    rigtig god week-end nyd det gode vejr ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Allan vil, til hver en tid, køre hvor som helst hen. Han er næsten altid klar til at sætte sig i bilen som chauffør :-) Ballerup er både for sin egen og alle andres skyld.
      Tak, i lige måder. jeg nyder hvert eneste minut :-)

      Slet
  2. det er dejligt med feriedage hvor man kan lave alt og ingenting. Sikke en høst fra drivhuset, det må være dejligt at have sine egne grøntsager..;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig :-) Der er ikke noget der smager bedre, end det man henter fra egen have. Det kan selv den bedste gårdbutik ikke hamle op med :-)

      Slet
  3. Det er da helt vildt så flotte de tomater er ... Kunne jeg lokke dig til at tage nogle frø til mig ?

    Mine tomatplanter her jeg fået 4 fra .. og de er underlig melet i det.. tror de er bedst til at bruge til pande mad... Og det erøv for jeg ælsker at kunne gå og nappe en tomat og spise den som den er...

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke! Jo, jeg kan godt lokkes :-)
      Jeg har hørt fra rigtigt mange, at der ikke rigtigt er gang i deres drivhus i år, men jeg er da glad for, at vores har besluttet sig for at give en masse. Især da det er første år med drivhus.

      Slet
  4. Det lyder til at du råhygger og nyder.. Det er jo præcis sådan ferie skal være.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg både nyder og råhygger i stor stil, og synes også jeg har fortjent det :-)

      Slet
  5. Sikken masse dejlige grøntsager I har - vi er da helt bagud i år, vores tomater er først lige så småt begyndt at være røde og der er ikke nær det på planterne, der plejer at være, men vi har nærmest sejlet i agurker :-)
    Jeg har ingen peber og chiliplanter i år, for vi har døjet meget med at de bliver luset og peberfrugterne har ikke givet særlig godt i de senere år, så gemalen nægtede at have dem i drivhuset i år :-(
    Sidste år fandt jeg også en opskrift på kapers lavet af bær fra tallerkensmækkere, men fik ikke afprøvet den, jeg vil se om ikke jeg kan få det prøvet i år :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er vist mange der er bagud i år, kan jeg forstå, men jeg er glad :-) Mine agurker kom lidt sent, og ser ikke så fine og glatte ud, men til agurkesalat er de fine, og ellers kan de skrælles til salatskålen eller syltes :-)
      Flere har også lovet os, at vi med garanti får lus i peber og chili, men i år er det fint.
      Du må i gang med kapers nu så :-)

      Slet
  6. Lus! Det gider vi da ikke ... men du har ret: det er da helt vildt, hvad dine tomatplanter kan præstere.
    Jeg har læst (og hørt), at det ikke er smart at lave planter af egne frø, men at man skal unde sig selv den udgift at købe sine frø(vi taler chili og tomater her) - det bliver oftest noget helt andet end man tror. Jeg har prøvet med chili. Dem jeg tog frø fra, var helt runde lige som habanero, men det, der kom ud af frøene, var nogle laaange chili, som overhovedet ikke lignede dem fra moderplanten ...
    Det samme skulle gælde for tomater. Og birketræer i øvrigt. De to sidste har jeg så ikke prøvet af endnu ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej vi gør nemlig ikke. Jeg vil heller ikke selv lave tomatplanter. Selv Allans "far" som var gartner, købte sine tomatplanter, og ikke engang frøene, men jeg har dog fået et par tomatplanter, som har sået sig selv på friland, igennem tiderne.
      Jeg har så allerede nu taget et par frø fra mine chili, og vil prøve at så næste år, men jeg høster mange frø, der aldrig bliver sået, og andre kommer aldrig op. Hvordan det går med disse, må næste år vise :-) Det gør heller ikke noget at hjemmelavede planter ikke ligner, bare de smager godt og er arbejdet værd, men det lyder som om, at det ikke var det sidste der sejrede :-)

      Slet
  7. Skønt med hjemmedyrkede grøntsager! Jeg har også tallerkensmækkere i år og ved godt de kan spises men har ikke prøvet det :D Jeg har nok ikke helt mod på at spise en blomst :D Håber du får en skøn weekend :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du skulle nu alligevel gå ud og tage en bid af blomsten, hvis du kan lide karse :-)
      Tak, og det samme til dig.

      Slet
  8. For pokker da for en høst, du har indledt. Kan sandelig godt forstå, at du er ovenud tilfreds :)

    Rigtig god weekend til dig og Allan!

    SvarSlet
  9. Ja ikke! :-)
    Tak og god weekend til jer.

    SvarSlet
  10. Jeg måtte lige læse indledningen en gang til - der bliver lavet alt og ingenting. Det ser nu ud til at du har lavet mere af alt og mindre af ingenting. Herlige produkter haven giver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes nu jeg laver mest af ingenting :-) Gå, cykle, læse og nusse rundt, hører absolut til det at lave ingenting.
      Jeg er også glad for produkterne. Tomaterne spiser jeg som slik :-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)