fredag den 14. september 2012

Hyldebærboller og andet bagværk gav røg i bageriet

Hyldebærboller Jeg var allerede hjemme til middag, og har længe haft lyst til den store bagedag. Det blev nu ikke til så meget, som jeg havde planer om, og det er vist også godt nok, for jeg kan simpelthen ikke mase mere ned i fryseren nu. Med alle de hyldebær jeg har plukket og ordnet, ville jeg lave hyldebærboller, så jeg kunne få brugt lidt fra lageret. De par dl hyldebærsaft der røg til det formål giver ikke meget svind på lageret. Bollerne er festlige eller giftige at se på med den violette farve. Da børnene var små elskede de sjove boller.  Opskriften er her:
  • 4 dl usødet, ufortyndet hyldebærsaft
  • 50 g gær
  • 3 spsk. honning (jeg har brugt mælkebøttesirup)
  • 1 spsk. salt
  • 3 spsk. olie
  • 1 dl solikkekerner
  • 1 dl sesamfrø  eller hørfrø
  • ca. 700 g hvedemel
  • Gæren opløses i fingerlun hyldesaft sammen med honning og salt. Tilsæt resten af ingredienserne, form boller som stilles til hævning, hvorefter de bages 15 min ved 200 gr.
Det er sjældent jeg starter ovnen for en enkelt kage eller et enkelt brød, så derfor blev der også bagt boller med morgenfruer samt 2 forskellige rugbrød og et stort sigtebrød.
Morgenfrueboller   Rugbrød og sigtebrød
Jeg har altid gang i mere end én ting ad gangen, så mens noget blev bagt og andet stod til hævning, på komfuret, satte jeg lige en gryde med kerner over, der skulle koges til dagens aftensmad. Jeg plejer ikke at tænde for komfuret, når der står andet end de gryder og pander, der skal tændes for, men tinden var knap, og køkkenbordet var fyldt med opvask. Jeg gik ud af køkkenet for at lægge en masse vasketøj sammen. Heldigvis gik Allan i køkkenet for at opholde sig der, og kort efter råber han: “Hvad er det der ryger sådan? Det ved jeg ikke, siger jeg, mens jeg går derud.P1060878
Det viser sig, at jeg har tændt for den forkerte kogeplade. Skålen med rugbrødet, der står til hævning, ryger gevaldigt. Allan havde godt nok heller aldrig før i sit liv set, at bagværk kunne ryge sådan, mens det bare står og hæver. Viskestykket fik også et lille minde fra kogepladen. Heldigvis skete der ikke noget dramatisk, men det kunne være gået rigtigt galt. Vi slap med røg i køkkenet. Kerne-Otto

Da jeg stadig havde en masse tomater stående på køkkenbordet, blev dagens menu Kerne-Otto som bl.a. består af tomater og champignon eller kantareller. Opskriften finder du her. Jeg har stadig til gode at finde kantareller her i området, så jeg måtte, igen nøjes med de købte champignon. Vi kan godt lide retten, men den vil unægtelig smage bedre med kantareller.
Nu kalder dansen, men det bliver af den magelige slags. Vi skal bare sidde i den bløde stol og se lidt tv. Hele weekenden er booket til forskellige ting, men det må I høre mere om, når det hele er overstået.

20 kommentarer:

  1. Dine boller ser meget festlige ud.. Skulle du ikke overveje en ekstra fryser, så produktiv som du er..
    God weekend og god fornøjelse med jeres aftaler.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. En fryser må og skal være nok, indholdet skal jo også spises inden for en overskuelig tid :-) Tak og god weekend til jer

      Slet
  2. Der røg dén Margretheskål, og godt at det ikke gik værre, og at Allan opholdt sig i køkkenet. Hvor er du flittig med alle dine projekter. Det glæder mig helt, at du har tid til at sætte dig ned og se dans i fjernsynet.

    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Skålen havde vist også udtjent sin værnepligt efter 30 - 40 års brug.
      Dans er skam meget vigtigt at følge med i, der SKAL vi se :-)

      Slet
  3. Godt at Allan var i køkkenet så der ikke skete mere. De ser festlige, bollerne..God weekend til jer..;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var rigtigt godt. Mads har lige været på uanmeldt besøg og fået morgenkaffe og festlige boller :-) Tak og god weekend til jer også.

      Slet
  4. Alt dit bagværk ser lækkert ud !

    Det er øv når man kommer til at smelte en skål.. Men .. mon ikke vi alle har prøvet det, jeg har i hvertfald og det var selvføli ynglings skålen der røg......

    Rigtig god weekend
    Hyggehygge
    Marianen

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør dit også, mine øjne fejler ikke noget, det er kun min smag der er noget i vejen med :-) jeg tro faktisk det er først gang det er sket for mig, men jeg har smadret et par ting igennem årene. Selvfølgelig var det yndlingsskålen :-)
      Også god weekend til dig.

      Slet
  5. De er altså ret flabede, de der boller. Må være skægt at servere dem for nogen, der ikke tidligere har været udsat for konceptet.

    Det var godt der ikke gik ild i mere eller i ventilationen, for det er ikke så "godt". Måske var en røgalarm en ide, den reagerer en hel del hurtigere end mennesker og skal bare smides ud af køkkenet når man bruger grill-funktionen i ovnen. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, og slet ikke sundhedsskadelige ;-) I min grønne ungdom hørte jeg en udsendelse i Regionalradioen, der hed "Hørt om hyld" Alt det man kunne lave af hyld, måtte jeg da prøve. Jeg kendte kun til de par ting der stod i Den grønne Syltebog. Man kunne skrive og bede om opskrifterne, efter først til mølle princippet :-)

      Vi har røgalarmer i flere af husets rum, bl.a. på begge sider af køkkenet. Det var faktisk mest det, der ikke lige fulgte med skålen da jeg flyttede den, der gav mest røg. Det var jo brændt fast på den keramiske kogeplade.

      Slet
  6. Festlige boller, men jeg tror jeg tror nu jeg holder mig til dem i neutral farve til min kaffe ☕❤

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er fine kontraster med ost eller smør på, og farven kan du ikke smage ;-) ♥

      Slet
  7. Rolig nu. Jeg lavede kun to brød i går. Men OK, Pia Multitasker, du kan lide det har jeg efterhånden forstået. Man kan sikkert få en større fryser, hvis der ikke er plads i den nuværende. Laver du også blå sovs?

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan få en fryser der er MEGET større. Jeg havde en gang en på næsten 500 liter, men den blev også for lille. En hel gris og en kvart kalv, så er der jo ikke plads til meget andet.
      Jeg har selv sat rammerne for denne noget mindre fryser på ca. 400 liter. Det er godt at have hjælp, når begrænsningens kunst er svær :-)
      Ingen blå sovs endnu, men man kan aldrig vide sig sikker med mig :-)

      Slet
  8. Dejligt med sådan en bagedag :) ser godt ud..

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dejligt at kunne hente "nybagt" brød i fryseren hver dag :-)

      Slet
  9. Hold da op, hvor er du flittige og det hele ser rasende godt ud! Godt, at der var tid til at smække benene op fredag aften uden mere røg forhåbentlig?

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige bortset fra dampen af den varme kaffe, så blev aftenen helt røgfri :-)

      Slet
  10. Morgen(frue)bollerne ser rigtig gode ud, men de der pink nogen ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal mene om - de smager dog forhåbentlig bedre end de ser ud til ... ;-)

    Jeg håber søreme, at vi finder svampe i næste weekend - ellers ender det da med, at du får et traume ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Bollerne er ikke så farverige efter bagningen.
      Vi fik udpeget en svampeskov i går, så nu ved jeg et sted vi kan køre hen og lede, selvom det er godt stykke herfra. Det er ikke svampeår i år - her på øerne - endnu der er alt for tørt, men de der ved hvor de skal kigge kan godt finde svampe. Ingen kender noget til vores skove, desværre. Det ville ellers være så nemt :-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)