søndag den 9. september 2012

Lillebror og hyldebær

Ny dør Vi har, for længe siden, lovet Mark at hjælpe ham, med at sætte en ny dør og et par vinduer i hans hus. Han er en travl ung mand, der er sports- og spillenarkoman, musik, så det er ikke nemt at finde en dag, hvor både vi og han ikke er optaget. I går nåede vi til dagen, som var blevet afsat til projektet. Den unge mand vil så gerne lære at blive en alsidig fritidshåndværker, for det er der altid brug for, når man har eget hus, og især når det er et ældre et af slagsen. P1060790Vi vidste ikke, at Mark havde ringet til Mads aftenen forinden, og spurgt om han også ville give et nap med. Det var vist et meget godt træk, for den dør drillede lidt. Mark og jeg trak os og lod de to kloge herrer løse problemet i fællesskab. For ikke at drive tiden væk, gik vi i gang med at ordne lidt i haven. Vi kom blot løbende, når der blev kaldt på os.
P1060793
Det tog det meste af dagen at få døren sat i, og få stoppet isolering i samt fuget den, så det blev ikke til nogen vinduer i denne omgang. Ingen af mændene orkede mere, og da slet ikke hvis vinduerne også skulle drille.
Vi brød op, og Mads havde sagt, at han ikke havde fået plukket nogle af alle de hyldebær han har i haven, og nok heller ikke fik gjort det alene, så jeg havde bevæbnet mig med både pose og saks. Han mente ellers tidligere, at han nok kunne overkomme at plukke bærrene, skylle dem og smide dem i fryseren, så jeg senere, når det passede bedre, kunne lave lidt hyldebærsuppe til ham.
Hyldebær Hyldebær
Han er ved at drukne i hyldebær, især når vi tager naboernes træer med, som hænger ind over hans grund. Selvfølgelig kan jeg ikke få nok, men blev nød til at holde, mens der stadig var en chance for at komme helskindet hjem med dem i cykelkurven.
P1060809 P1060810
Det blev en lang lørdag aften i køkkenet, hvor der blev kogt saft af 6,5 kg hyldebær. En pæn portion, ca. 4 liter, er hældt på flasker, og resten er jeg, i skrivende stund, ved at lave hyldebærsuppe af til at lægge i fryseren. Dagen flyver afsted og naturen kalder stadig derude,  det er tid til at få høstet andre ting. Kun tiden vil vise hvor meget af det jeg drømmer om, bliver en realitet.  

16 kommentarer:

  1. Hyldebærsaft smager af barndom og minder mig om besøgene hos mormor og morfar i Dønnerup Skov ved Jyderup. Hyldebærsuppe med tvebakker i. Det bringer minder.

    SvarSlet
    Svar
    1. På det område, er jeg stadig i barndommens land. Vi kan ikke ret godt undvære vores hyldebærsuppe, men der skal melboller i :-)

      Slet
  2. Som altid er I hamrende aktive.. Jeg husker også hyldebærsaft fra min barndom hjemme hos mormor og morfar.. :-) tror ikke jeg har smagt det siden. Jeg tror egentlig jeg er mere til hyldeblomstsaft nu.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hyldeblomstsaft er absolut også dejligt, det er kun en enkelt lille bitte flaske på lager af årets høst, men hyldebærsaft er uundværlig medicin om vinteren :-)

      Slet
  3. Uhm jeg elsker hyldebærsaft, det lavede min far altid til mig, nu må jeg nøjes med at købe den..;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må da have en busk i et hjørne i din nye have, eller på jagt i naturen :-) Jeg har aldrig prøvet at købe hyldebærsaft.

      Slet
  4. Det lyder skønt med en gang hyldebærsaft. Sikke en travl dag i havde. God søndag aften :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dejligt, mest senere på året. God mandag til dig :-)

      Slet
  5. Nej hvor var det synd at døren skulle drille sådan, at I ikke også nåede vinduerne - men jeg synes sørme I har gjort det godt alligevel.

    Hyldebærsaften bringer også mig tilbage til barndommens land; jeg husker, at vi om vinteren fik hyldebærsuppe med tvebakker i, og at det smagte herligt.

    Det er en flot høst du har på 6½ kg. Måske burde jeg også gå på jagt i naturen og lave mig noget hyldebærsaft? Er det et særligt apparat du har til det, eller hvad er det, der står med en slange ned fra komfuret?

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldigvis var Mark lykkelig for at døre blev klaret, det var det vigtigste.
      Apparatet er en saftkoger. Mit saft indeholder kun ren saft og lidt sukker, altså der er ikke en dråbe vand i, som når man bruger en gryde og en saftpose eller en sigte, for at si saften fra.

      Slet
  6. Sikke dør en dør. Men godt med hyldebær i massevis. Det var åbenbart en hyldevare i netop den have. Det er længe siden jeg har smagt hyldebærsuppe, som i gl. dage. Gider nok ikke!

    SvarSlet
  7. Den kunne godt have samarbejdet lidt, ligesom hyldebærrene, som trods alt er nemme at have med at gøre, frem for hyben.

    SvarSlet
  8. Hyldebærsaft kan tage enhver (næsten da) forkølelse i opkøbet. Det er også et must hos os at lave det - C elsker det simpelthen, så vi fik altid smuglet nogle flasker til England ... nu har hun fået sig en saftkoger og laver det selv, men vi skal stadig selv have et par flasker af det :-)

    SvarSlet
  9. Det kan det nemlig, og Mads er storforbruger og har allerede fået et lager med hjem, og der ryger med garanti mere samme vej i løbet af vinteren.
    Man kan heller ikke undvære det i medicinskabet :-)

    SvarSlet
  10. ☀vitaminers på flaske , ikke dårligt,,,

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det er ikke dårligt at have både vitaminer og medicin på flaske :-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)