torsdag den 27. september 2012

Regn og rusk, hyben og garnkisten

Jeg skal love for det har regnet og rusket her på øen i denne uge.
Hyben Årstiden og dette vejr i hybentiden, forbinder jeg altid med min mormor. Lige siden jeg som 18-årig flyttede hjemmefra, har jeg været på jagt i naturen, for at høste ting og sager. Jeg havde sat mig for, at jeg gerne ville plukke hyben, men regnen væltede ned. Børn havde vi ikke dengang, Allan har sikkert spillet fodbold, og tage afsted alene, synes jeg ikke var særlig interessant. Det var længe før telefonen holdt sit indtog i vores hjem, så jeg tog bilen og kørte ned til mor og spurgte om hun ville med på hybentur. Hun var straks med på idéen. Vi kørte videre til min mormor, hvor vi bankede på vinduet og spurgte om hun ville med på hybentur. Hun strålede over hele femøren, mens hun udbrød jah. Inden vi nåede om til døren og ind i huset, var hun allerede ved at finde det lidt pænere tøj frem, da vi sagde, at det var gummistøvlerne og det gamle tøj hun skulle have på. Sagde I ikke Hyggetur? Hun ville dog gerne med alligevel, men det har vi haft meget underholdning ud af både den dag og mange gange siden. Det var hundekoldt, og vi havde svært ved at holde varmen på fingrene, men vi havde den sjoveste dag i silende regn.P1060987 Hjemme igen ordnede vi i fællesskab alle vores hyben, mens vi prøvede at holde varmen. Ingen af os kunne jo få nok med hjem, så det tog os en hel dag og aften. Det var et kæmpe arbejde og det kløede overalt. Med det in mente, har jeg lært, at jeg sagtens kan nøjes med et noget mindre lager af hyben. Lige siden den gang er hybenture blevet kaldt hyggeture her i huset. 
P1060992De lange aftener har igen gjort deres indtog, og selvom pc´en kalder og er ret svær at slippe væk fra, så er det også rart at sidde i den bløde stol og få rørt strikkepindene. Vi hører om både den ene og den anden tv-udsendelse, men aner ikke hvad folk taler om. Jeg har kun styr på Vild med dans. Inden jeg investerer i nyt strikkegarn, og kaster mig over større projekter, skal der allerførst ryddes lidt ud i lageret i den lille kiste. Ingen stumper går til spilde. Af alle mine rester bliver der strikket sweatere til Røde Kors og jeg er nu i fuld gang, både med strik og tv. Jeg har allerede stiftet bekendskab med flere udsendelser i denne uge, og er blevet lidt klogere på, hvad der bliver talt om.

25 kommentarer:

  1. smiler.... fin hybenhistorie, tak for den :O)

    SvarSlet
  2. Hihi.. en skøn hyben-hygge-tur.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har moret os og hyben-hygget mange gange :-)

      Slet
  3. Skøn hygge-historie og dejlige minder :-) Her i huset ses også mere tv, end i sommers, og så strikker jeg sokker. Det er nemmest sammen med fjernsynet. Vi satser på en hyggelig vinter :-) Knus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig, og mormor sagde flere gange, og det kalder I hyggetur, mens hun morede sig kosteligt.
      Jeg ved jo du selv er storforbruger af sokker, så der bliver sikkert mange hyggetimer her og der i vinter.
      Jeg sender et knus tilbage :-)

      Slet
  4. Sommetider hører man det, man gerne vil høre. Men en hyben-tur kan også være rigtig hyggelig :-) Dejlig historie om jeres hyben-hygge-tur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var nok mere hygge end hyben, mormor havde forventet at høre i det møgvejr :-)

      Slet
  5. Hehe, hyggetur :-)
    Det er nu også meget hyggeligt at sidde og strikke samtidig med tv-kigning - man føler heller ikke, at tiden spildes, så, når man får produceret noget under kiggeriet.
    Der blev to glas hybenmarmelade ud af dem fra i lørdags, så C blev glad i går, da jeg fortalte hende det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er mange hyggelige ting, man kan foretage sig. Tidsspilde er der nok af, så det gælder om at udnytte det, når man kan :-)
      På Lolland blev tiden heller ikke spildt, da vi mødte en hæk af hyben :-)
      Selvfølgelig blevet C glad. Du havde jo næsten fraskrevet hende det i år kunne jeg forstå.

      Slet
  6. Hygge med hyben! 2 alen ud af et stykke. Jeg har desværre ikke tålmodighed til at rense hyben, så det er godt, at jeg kan få hybenmarmelade fra nabokonen :-D! Ja, multitasking praktiseres jo fint med håndarbejde, TV og evt. en gryde i kog eller/og dej til hævning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tålmodighed skal der vist også til med havtorn :-)
      Du har fuldstændig ret, man skal da udnytte tiden, den har vi jo ikke for meget af :-)

      Slet
  7. altid dejligt med hyggeture..;-D

    SvarSlet
  8. Det er en dejlig historie med 'hyggetur' eller 'hybentur'; pudsigt som man af og til kan høre forkert. Det er et kæmpearbejde at rense hyben, jeg har selv kun gjort det én gang, men der kom da 3-4 gode glas marmelade ud af det, og jeg elsker hybenmarmelade. Bare det ikke var så besværligt at lave.

    Jeg kan lige forestille mig, at du har nogle hyggelige aftner foran TVet med dine strikkepinde og når så formålet er så godt som Røde Kors, kan jeg kun se, at det er positivt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hybenmarmelade smager godt, men det gør friske hyben serveret til den varme mad også :-)
      Jeg hygger med strikning også selvom det "bare" er til mig selv :-)

      Slet
  9. Jeg elsker vild med dans. Så er det rigtig fredag. Her er der også en smule gang i pindene igen. En lille smule (o;

    SvarSlet
    Svar
    1. Vild med dans er et must for os begge :-) Uanset om det er lidt eller meget, så er det rart at have noget man kan gribe fat i.

      Slet
  10. Dette er jo en herlig beskrivelse af hvad der kan ske, når hørelsen ikke længere er hvad den har været - hybenhygge er ikke det værste man kan give sig af med i regnvejr, forstår jeg. Det er godt nok længe siden jeg har samlet og ordnet hyben.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hørefejlen gav ikke alene ekstra kolorit til dagens tur, men også i årene frem. Regnvejr kan give mange hyggeture, bare man er klædt på til det :-)
      Du kan stadig nå at samle i år :-)

      Slet
  11. Det er helt klart en hyggetur, hyben eller ej! :)

    De ligner tomater, de flotte hyben, som du har fotograferet! Flott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det nemlig :-)
      Tak, de tager sig ikke alene godt ud på billedet. De VAR flotte, der var ikke en eneste orm i dem :-)

      Slet
  12. Tilføjelse: I de fleste TV-udsendelser mærker jeg også at det meste er tomgang, og man prøver lige at fange essensen eller nøgleordene.

    Når jeg hører om sweatere af restegarn tænker jeg "kunst med benspænd" d.v.s. det gælder om at udfolde kreativiteten; det må være en fornøjelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg føler mig bare lidt dum, når jeg ikke aner hvad folk taler om, selvom det ikke nødvendigvis er ting der gør mig klogere :-)

      Jeg strikker simpelthen til garnet er brugt op. Den største kreativitet består i at få sat de farver, man nu har, pænt sammen :-)

      Slet
  13. Yes yes - Det var bare det jeg mente, - få sat de farver, man nu har, pænt sammen. Den begrænsning det er at bruge, hvad man har, giver ofte som resultat stor kunst.

    Det mindede mig om "Dogme-film" hvor ideen var at det skulle være håndholdt kamera, mere ægte optagelser på en måde. Benspænd er et andet ord for begræsninger, og det er der kommet mindst én film ud af (Wikipedia):

    De fem benspænd er en dansk film fra 2003 af Jørgen Leth og Lars (von) Trier, der tager udgangspungt i Jørgen Leths kortfilm "Det perfekte menneske" fra 1967. Lars (von) Trier finder på, at Jørgen Leth endnu engang skal indspille filmen, men denne gang med nogle regler som vennen opstiller. Jørgen Leth skal indspille filmen i alt fem gange og for hver gang skal han skrive et digt og vil få udstukket nogle nye regler han skal forholde sig til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Okay :-)
      Jeg er desværre helt på bar bund, når vi taler film. Jeg går aldrig i biografen. Jeg er mærkelig :-) Jeg har dog hørt ordet dogme :-) Danske film der sendes i tv vælger jeg faktisk altid fra, lige bortset fra Morten Korch :-)fordi de få stykker jeg har set, absolut ikke har sagt mig det fjerneste, uanset hvor flot kritik de har fået.
      Det var jo heller ikke det din kommentar handlede om, men bare sammenligningen af mit strikketøj, og der er også "regler" der skal følges :-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)