fredag den 21. december 2012

Juleferie - en helt ny oplevelse

Jeg er slet ikke forvent med juleferie. Jeg plejer altid at have minimum to arbejdsdage  mellem jul og nytår. Faktisk er jeg slet ikke forvent med lange ferier i det hele taget. De sidste 23½ år, har jeg aldrig haft fulde 14 dages ferie på en gang. Det er bare ikke muligt, når jeg er eneste mand på kontoret, og der både skal laves månedsløn samt timeløn hver 14. dag. Når jeg så samtidig har to arbejdspladser af samme kaliber, kan det godt være svært at få det hele til at gå op. Det er første gang jeg skal prøve at holde ferie alle dage mellem jul og nytår. Det er lidt mærkeligt, at jeg ikke skal afsted i år og kæmpe mig igennem bæreposer fyldt med byttebonner, gavekort og tilgodesedler fra julehandlen. Det har både været en kaotisk og ind imellem næsten håbløs opgave, men også sjovt. P1080249
Da jeg de sidste par måneder kun sjældent har været på arbejde, derinde hvor det snart er slut, så kunne jeg i dag, noget som jeg ikke kan hvert år, nemlig sige ja tak, til at møde op hos chefen privat for at drikke gløgg og spise æbleskiver sammen med de andre ansatte, og samtidig få udleveret min julegave. Julegaven er næsten lige så traditonel som hele resten af arrangementet, men det gør den bestemt ikke ringere. Posen fra Marius indeholder 2 gode flasker rødvin og en flaske god portvin, samt et kræmmerhus med noget til den søde tand. Hvis ikke jeg tager meget fejl, er det chokolade. Bogen er 18. udgave af “Jul på Falster” og er spændende læsning om historie og slægt igennem tiderne. Lige noget for mig som både er slægtsforsker og lokalhistorisk interesseret. Selvom dette dog mest handler om Falster og ikke Lolland. De senere år er Lolland også kommet med. Har lige skæmmet indholdsfortegnelse, og ved det bl.a. handler om Krenkerup og vinterkrigen 78-79 og meget, meget andet. Bogen er tillige altid krydret med gamle mad-og bageopskrifter. P1080246
Mens jeg tog en ekstra tjans på kontoret og julehyggede på arbejdet, havde jeg bedt Allan om at undersøge pris og standard på nogle juletræer, hvor jeg havde set et til salg skilt med meget billige juletræer til salg. Allan mente ikke det kunne gå helt galt, da han kun skulle betale 30,- kr. for et træ, så han tog det med hjem med det samme. Så billigt et træ har vi aldrig haft siden vi havde et fra egen have. Træet er sat på fod, og jeg har endda fået pyntet det. Noget jeg først plejer at gøre lillejuleaften, men man skal jo ikke udsætte til i morgen, hvad man kan nå i dag.

18 kommentarer:

  1. Ja... Jule ferie hvad er det ???

    Vi har rigtig meget travlt på arb ... altid .. og altid endnu mere op til jul og imellem jul og nytår, for der er der mange beboere der har fri..

    Jeg kan nu godt lide at være på arb de dage.. De går hurtigt og folk er .. mest i godt humør...

    Godt nok billigt for et træ...... Vi måtte af med 420 kr og det er endda 230 kr billigere end sidste år.....

    Ønsker jer en glædelig Jul

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det finder jeg ud af i denne uge :-)
      Jeg har også altid travlt på jobbet I december og et par måneder frem, men jeg kan også godt lide det. Jeg har kun mit eget humør at hygge mig med, hvis ikke der er nogen telefonsamtaler.
      Det var godt nok et dyrt træ I har købt. Vores juletræ er "kun" en rødgran, og det skal det være, det er nemlig det eneste rigtige juletræ :-) selvom det ikke er dem der sælges flest af.
      Tak skal du have og i lige måde.

      Slet
  2. Jamen, man bliver jo aldrig for gammel til at lære nyt, og nu skal du så 'lære' at holde helt fri mellem jul og nytår ;-) Dejligt at have juletræet i hus. Vi mangler stadig, og det SKAL ordnes i morgen, så vi ikke pludselig skal ud og rode i al for meget sne, som meteorologerne jo lover fra sidst på dagen i morgen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør man nemlig ikke, og slet ikke godt nyt :-)
      Uha sne og dårligt føre nu og i julen er ikke hilst velkommen, men det sne der kommer i morgen skulle vist hurtigt forsvinde igen. Det var meldingen da jeg sidst hørte det i formiddags. Jeg håber I får jeres træ hjem uden at skulle grave det fri først.

      Slet
  3. Jeg under dig virkelig at holde fri alle dage fra nu og til efter nytår.. Det plejer at være mit lod.. :-) Men ikke i år, jeg snupper de to dages arbejde før nytår, men så tager jeg revanche og holder fri i 2 uger.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for at du tager tjansen for mig i år og så under jeg også dig to ugers fri ovenpå den tørn :-)

      Slet
  4. dejligt for dig du endelig har tid til at. hygge med juleforberedelserne,,,, juletræer er dyre,,,,vi måtte op med. 200- for en normansgran på godt et. par meter, men hvis man nu tænker sig om ,er der jo moms på 20 % så er. vi nede. på 180- det lille træ er sikkert. købt. som ganske små , plantet. passet og tyndet ud, det skal saves ned. og transporteres til sælger der. også skal tjene på det, ....uha der er lang vej før det står klar og kan sælges. for 200- men alligevel er det. mange. penge. bare for at ståvinde i højst 5 dage. hos. os,,,,, næste år vil jeg. nok spare og finde et mindre og dog nu får vi se,,,,,,,du var. heldig at finde. et. træ til bare 30- kr ,,,,,rigtig glædelig. jul og godt. nytår til dig ,tak for mange gode. historier. på din blog i året der snart er. gået ....❤

    SvarSlet
    Svar
    1. 200,- kr er vist en meget normal pris, men det er en dyr fornøjelse. Jeg har arbejdet med juletræer (på papiret) så jeg kender godt omkostningerne der er forbundet med det, og der er ingen fortjeneste på dem ligesom så meget andet der produceres. Vores juletræ plejer at ryge ud senest den 31.12. så vi ikke skal kigge på det nytårsaften.
      Vores træ er 180 cm efter en deltag det lange topskud er taget af, så det er vist et meget godt køb :-)
      Tak og velbekomme :-) Rigtig god jul og godt nytår til dig også

      Slet
  5. Holddaop - jeg synes overhovedet ikke, jeg har haft ferie, hvis ikke jeg har haft tre uger i rap. Nu håber jeg virkelig, du kan nyde din lange juleferie.
    Men altså, Pia - et juletræ skal da pyntes den 23. eller 24. december ;-)
    Nå pyt ... jeg vil i hvert fald ønske dig og Allan en rigtig dejlig jul og sige tusind tak for en vis 'formidling' - det var bare så dejligt, at det kunne lade sig gøre :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved slet ikke hvad tre ugers samlet ferie er. Det tror jeg ikke jeg har haft siden jeg gik i skole. Allan og jeg har i hvert fald aldrig prøvet at have mere end 14 dages ferie sammen, så det er nye tider :-)
      Der er som lige nævnt nye tider, og det gælder også juletræspyntning :-) Nu har jeg fred og ro til at gå og hygge med pyntningen. Jeg vil have lidt glæde af det og nyde synet. Den 23. kommer Mark og svigerinden. Camilla kommer den 24. og 25. og så er det andre ting vi fokuserer på. Ellers er vi bare os selv to hele julen.
      Tak og velbekomme Ellen. God jul til dig og John også. Vi har jo allerede et par datoer i kalenderen, hvor vi skal ses i 2013 :-)

      Slet
  6. Du er sørme beskeden med dit "ferieforbrug"; jeg har det ligesom Ellen, under tre uger i træk, kan slet ikke mærkes, og jeg synes først det er rigtig godt, hvis jeg har holdt fire uger i træk. Jeg håber, du kan nyde din lange juleferie i fulde drag.

    Det var dog skønt, at I kunne finde så billigt et juletræ. 30 kroner, man skulle tro vi var tilbage i 50'erne.

    Det er en dejlig julegave, du har fået fra dit arbejde. Slægts- og lokalhistorie er altid god læsning for os slægtsnørder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Når man ikke kender til andet, ved jo ikke hvad man går glip af :-) Jeg har alligevel slet ikke lyst til at tage på ferie mere end en uge ad gangen, jeg vil hellere afsted flere gange, så det passer perfekt til mig. Jeg vil nyde hver eneste dag :-)
      Det er altid godt med gode tilbud til priser fra min barndom :-)
      Slægtsnørder kan slet ikke få for meget materiale.

      Slet
  7. Jeg skal helst have mange dage i træk før jeg føler at det er ferie, men heldigvis er vi forskellige, og det er jo også det der gør det sjovt her i blogland. 30,- kr for et juletræ så kan alle jo være med..;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Forskelligheden længe leve ligesom blogland. Vi prøver forhåbentlig alle at leve det liv vi synes passer os bedst, med de muligheder vi nu har.
      Det juletræ vælter næppe budgettet nogen steder :-)

      Slet
  8. Man skal ikke gøre i dag, hvad man kan få sin mor til i morgen ... var det ikke sådan der skulle stå til sidst. Vi har købt juletræ, men synes ikke det er så højt som det plejer være - det går nok. Af uforklarlige grunde har jeg overgivet mig til de nymodens juletræer. Rødgran var dyrere end normanngran. Vi købte det hos spejderne, der leverede det, og når man slår op på den hjemmeside, der er vedhæftet træet kommer man en tur til Tyskland. Mon? Eller hvad? Pyt, det kan vel det det skal.

    SvarSlet
    Svar
    1. Næh, det var nu ikke det der skulle stå. I dag er der ikke meget hjælp at hente hos min mor, men jeg indrømmer gerne, at hun aldrig selv har ligget på den lade side. Hun er altid sprunget afsted, da vi var unge og havde brug for hjælp og assistance.

      Jeg må indrømme jeg ikke mere er bevidst om priserne og meget andet omkring juletræer, men jeg tør godt love dig, at uanset hvor dit træ kommer fra, så klarer det opgaven :-)

      Slet
  9. Skønt med en lang juleferie. Jeg har også ferie helt indtil 2.1. Jeg kan ikke erindre hvornår jeg sidst har holdt jule-fri i så mange dage. Rigtig glædelig jul til dig og dine :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Endelig en lidelsesfælle :-)
      Tak og i lige måde.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)