torsdag den 21. februar 2013

Endelig valuta for pengene

Min mening var ellers, at jeg ikke ville skrive om det cirkus jeg befinder mig i, men man har som bekendt et standpunkt til man tager et nyt. Når jeg ikke viser mig så meget i denne blogverden for tiden, så er det fordi jeg kæmper mine kampe.
P1090084 I denne uge har jeg været indkaldt til mit allerførste vejledningsmøde i min A-kasse. De var nu nogle ganske forstående og søde mennesker, der bombarderede os i over 3½ time med love og regler, som de oplyste os om, de ikke selv havde lavet, men at det var pålagt dem at kontrollere, om alle vi andre overholdt dem. Der var ingen tvivl om, at de ville os det bedste. De lagde ud med at sige, at dette nok var den mest krævende arbejdsplads vi nogensinde havde stiftet bekendskab med. De ville prøve at guide os igennem denne jungle og det var tilladt at spørge undervejs. Jeg var en af dem der jævnlig stillede spørgsmål, bl.a. fordi jeg hele tiden følte, at jeg faldt udenfor rammerne. Jeg vælger kun at fortælle om de to af dem. 
Tulipaner 21. februar 2013  Hyacinter Krokus
Jeg skal selvfølgelig stå til rådighed 37 timer om ugen, men de forlanger også, at jeg passer mit deltidsjob. De siger, at vi endelig skal benytte os af at tage en 6 ugers betalt uddannelse, nu mens vi alligevel går ledige. Vi skal skynde os at melde os til, for vi kan risikere, at “vores” kursus bliver taget af programmet, fordi der ikke er tilslutning nok, og sådan går det måske også med vores alternativ til kursus nr. 1, 2 og ... Når der så endelig er tilslutning til et hold, så er vi måske ikke mere omfattet af ordningen, fordi vi har gået ledige for længe. Lidt lærdom har vist endnu ikke skadet nogen, så jeg spørger om jeg også kan melde mig til 6 ugers efteruddannelse. Nej, det kan du ikke. Du skal jo passe dit arbejde. Jeg må ikke holde fri eller ferie for at gå på skole. Jeg kunne komme på et dagskursus, hvis det faldt på en af mine ledige dage. Med en overbærende attitude blev jeg oplyst om, at det typisk var et kursus, hvor man lærte at skrive ansøgninger. Mens attituden fortsatte med at fortælle mig, at det behøvede jeg ikke. De havde gennemgået hele min profil og alle mine ansøgninger osv. og havde intet at udsætte på noget af det. Ja, ja luft I bare ud, det er sundt for både jer og boligen at have et bedre indeklima.
Hosta Da jeg spurgte om jeg måtte starte egen virksomhed, var det for kompliceret til at de kunne give svar. Jeg skulle dog vide, at jeg først og fremmest slet ikke måtte arbejde i dagtimerne, men udelukkende kun aften- og weekendarbejde. Kørsel, telefon- og computertid osv, er arbejdstimer, også selvom de ikke giver penge på kontoen. Alle timer skal opgives, og jeg vil blive trukket i de supplerende dagpenge. Ligesom det meste af det frivillige og ulønnede arbejde, vi evt. kunne finde på at udføre. Selv det benarbejde, der skal til for at få en virksomhed op at køre, som f.eks. etablering af en hjemmeside, eller vedligeholdelse af en netbutik, erhvervelse af kunder og meget andet, skal tælles med som arbejdstimer. Jeg er ikke færdig med at undersøge det endnu. Det er virkelig kompliceret. Det kræver flere møder og masser af overvågenhed. P1090086
Ved mit bord, sad vi 7 personer, der alle var +/- 50 år. Den ene var blevet arbejdsløs for første gang i sit liv efter at have været 38 år i samme virksomhed. Den anden var i samme situation efter 34 år, og så mig med mine sølle 24 år, men jeg er jo heller ikke fyret eller rejst endnu. Om 27 uger smækker systemet pengekassen i for næsen af mig. Jeg "får dog lov til" at sige min deltidsstilling op, uden at få karantæne, og i stedet blive arbejdsløs på fuld tid. Det er som at tisse i bukserne.Det varmer et øjeblik, og så er problemet det samme. Jeg kan selvfølgelig også vælge den mulighed, at leve for mine 17½ ugentlige timers løn.

Jeg fik da for en gangs skyld noget for mine ca. 40 års A-kassekontingent. To lækre sandwich og en gang postevand. Der er ingen tvivl om, at det er det dyreste mad jeg nogensinde har sat tænderne i. 
Alle billederne er taget i haven i dag. Det har sneet i dag, men vi har heldigvis ikke fået de mængder som på Bornholm. Her har solen trods alt haft magten, så det har været helt forårsagtigt at sidde på kontoret i bagende sol med mellemrum. Her ligger kun lidt sne på udsatte steder, og landmanden er i fuld gang med forårspløjningen som kører på anden uge. Dette arbejde passer perfekt med frost og det vejr vi har nu.

20 kommentarer:

  1. Jeg har kun ét ord, der er godt at bruge her: Grotesk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, så kort kan det siges.

      Slet
  2. Det er hårdt arbejde at være ledig, og alle deres love og regler, det er til at blive helt rundtosset af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Love og regler er der rigeligt af.

      Slet
  3. Suk hvor lyder det alt sammen besværligt..

    SvarSlet
  4. Det er da til at blive mere forvirret end klog af.

    SvarSlet
  5. puha,,,, det lyder som ,ja jeg ved ikke hvad jeg skal sige,,,,, jeg vil bare ønske du hurtigt kommmer i job så du kan slippe for det cirkus ,,,,,,

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg mangler også ord, og ønsker kun at forlade arenaen :-)

      Slet
  6. Jeg er lidt misundelig over, hvor langt fremme blomsterne er i din have. Til gengæld er jeg overhovedet ikke misundelig over din jobsituation. For filan hvor er det bøvlet, svært og ind i mellem ganske selvmodsigende med alle de regler.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er forår i min have, det mener blomsterne og ukrudtet, selvom det har drysset med sne hele dagen, og der nu ligger et fint lille hvidt lag på jorden.
      Jep, det er rigtigt bøvlet. Jeg troede lige jeg havde fået en god ide. En jeg godt nok ikke har nævnt her, men den blev der spærret ben for i dag, da jeg undersøgte sagen.

      Slet
  7. Dejlige forårsbilleder! Jeg kan desværre ikke fremvise noget tilsvarende. Jeg tror, at spirerne hygger sig for meget nede i jorden, til at de gider vise sig. I dag får vi dog sol. Den er på vej. Samt stille vejr!
    Jeg kan godt forstå, at vores datter valgte at lave sit eget lille kommunikationsfirma (komfu) hvis hun har skullet igennem det samme cirkus. Hun har "fravalgt" en "normal" arbejdsplads af hensyn til sig selv og de to små. Heldigvis har hun nok at lave som selvstændig .God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Her havde de også lovet sol, men den har vi ikke set endnu, så det bliver vist ikke i dag den kommer frem. Selvom det har sneet både fint og i perioder noget mere, har det været mildt trods frosgraderne.
      Det er et godt valg din datter har truffet. Tak og god weekend til dig også.

      Slet
  8. Dagpengehelvedet kalder jeg det! Jeg forsøgte også at undersøge det med kurser for ledige, men jeg gav ærlig talt op, fordi jeg ikke kunne finde ud af det. Jeg ville gerne have haft et seks-ugers Navision-kursus, men det blev ikke udbudt, og så skulle man nærmest selv stable det på benene.

    Jeg håber, du snart finder et jo, men måske er det svært at finde en deltidsstilling, måske var det lettere, hvis du kunne tilbyde dig selv på fuld tid?

    SvarSlet
    Svar
    1. Kært barn har mange navne. Jeg holder mig til cirkuset :-) jeg slipper da i det mindste for at finde rundt i kursusjunglen, fordi jeg ikke må komme på et alligevel. Navision blev bare indkøbt til mig, og så var det bare at gå i gang, man behøver ikke noget kursus :-)

      Jeg søger skam også fuldtidsstillinger, det SKAL jeg, og de skal være seriøse, ved du nok. Når jeg hører fra firmaerne er der altid over 300 ansøgere til bare en stilling indenfor mit fag.

      Slet
  9. Ja, der skal godt nok en god psyke til at navigere rundt i det dagpenge-cirkus og jeg haaber virkeligt alt det bedste for dig. Godt, at du er saadant et positivt menneske, som kan grine lidt af det hele...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal der, og tak det håber jeg også. Det går da først helt galt den dag jeg begynder at tude. Jeg håber jeg stadig kan grine om mindre end 26 uger :-)

      Slet
  10. Der er vist ikke noget overraskende i at det er sådan, men at det er nødvendigt er ikke let at forstå.

    SvarSlet
    Svar
    1. NeJ det er ikke til at forstå. Alle har vist hørt om hvor det fjollede system. I hvert fald dem der stå med begge ben i det.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)