onsdag den 19. juni 2013

Mølledag

P1100905
I søndags var det en særlig en af slagsen.
Jeg skriver mange små sedler og gemmer udklip om ting og sager, der kunne være interessant. Ofte ryger det hele dog ud igen, fordi der nu en gang ikke er tid til alt det, man gerne vil. Denne gang havde jeg noteret fire muligheder, og da vi jo ikke kom på camping, kunne vi da bruge søndagen på at kigge på møller. Vores “egen” mølle tabte vingerne under en storm for 5-7 år siden. Nu står møllen endelig færdig og kan male igen. Vi nyder synet hver eneste gang vi kører forbi. I søndags nøjedes vi også med at køre forbi, da det ikke var så længe siden vi støttede op om den sidst, og vi kunne ikke nå det hele. Heldigvis var mølledagen der en stor succes. Den blev indviet med fuld musik af Sakskøbing Tambourkorps.
Kettinge Mølle I stedet startede vi med Kettinge Mølle. Desværre malede møllen ikke denne dag p.g.a. vejret.
Tingstedet Kettinge Bylav




Vi må sige de ca. 550 indbyggere i den lille by, gør også et enormt stort og flot arbejde.  Vi kom lige i rette tid til at overvære den ordinære generalforsamling på Tingstedet. Det var en helt speciel oplevelse, da det foregik på gammeldags maner.
Generalforsamling P1100816
Medlemmerne blev bedt om at indtage hver deres sten. Alle sten i hele Tinget havde et navn påført. Der blev ringet med klokken, og så gik mødet i gang. Vi gik på opdagelse i lopperne, og hvis man ville følge med i mødet var der højtalere, så man bare kunne lytte med på hele pladsen.    kunstslebet spejl










Vi faldt faktisk for dette flotte spejl med kunstlibning. Vi regnede med det var vanvittigt dyr, men spurgte alligevel til prisen. Det kostede kun 300,- kr. fordi det var i stykkker. Det havde vi ikke set, og kunne heller ikke få øje på fejlen ved nærmere øjesyn, indtil jeg pludselig opdagede det. Vi kunne få det for 200,- men købte det ikke. Nu sprang fejlen os lige i øjet.
P1100811 Ringridning
Der var arrangementet hele dagen, men ventetiden til det næste interessante, set med vores øjne, blev for lang så vi lige lidt ringridning, inden vi kørte videre til Ejegod Mølle.
Ejegod Mølle Jordbærkage
Vi kom lige til kaffetid, hvor der var gratis kaffe og jordbærkage. Kagen var ualmindelig lækker. P1100839
Derefter ville vi se møllen. Her hang en masse fine skilte på rad og række med navne på alle sponsorerne. Desværre er billedet elendigt. Efter at være kravlet helt til tops, så langt vi nu måtte, gik turen til Legetøjsmuseet, som havde åbent i dagens anledning.
Cykel (dræsine) gammelt legetøj
Der var legetøj i lange baner til både drenge og piger. Der var rigtigt gammel legetøj fra engang i 1800 og op til 1970´erne, så mange af os kan nikke genkendende til noget af det. Jeg stødte på et par ting, som jeg selv har leget med, og noget af det ligger stadig her på loftet. Gammelt tøj   
Der var dog ogå andet end legetøj. Nemlig tøj og fodtøj.
P1100886
Der var gamle fotografiapparater, sengelamper og billeder til børneværelserne. Meget af det vakte minder, og meget var jeg slet ikke gammel nok til at have stiftet bekendskab med i min barndom. Legetøjsmuseet er absolut et besøg værd. Dørene stod åbne ind til et par store rum, med masser af mere legetøj fra gulv til hængende i loftet. Det venter vist bare på at blive shinet op og få sin egen plads, men det er kun gætteri fra min side. Christel
De to førstnævnte møller driver loppemarked, og overskuddet går til vedligeholdelse af møllen. I Kettinge købte vi et gammelt trillebørshjul, som skal ordnes og senere pynte i haven. 

8 kommentarer:

  1. Sikke en skøn dag I havde, det er så fedt når nogen ofrer tid og penge på at vedligeholde og genskabe tidligere tiders flotte steder og bygninger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det havde vi nemlig. Jeg synes det er imponerende at vores små bitte samfund orker at blive ved at skrabe penge ind i den størrelsesordning. Det er bestemt ikke småpenge det handler om.

      Slet
  2. Ih sådan! I har også fået restaureret mølle! Her på egnen er det Ramløse mølle (som ligner den på billedet) og så Pibe Mølle, der er en stubmølle, d.v.s. hele huset drejer, ikke kun hatten.

    Jeg synes I har oplevet en masse, tænk engang hvor har I set mange ting - spændende billeder fra Loppemarked m.v.

    SvarSlet
    Svar

    1. Jeg har hørt lidt om at møllebyggerne har kronede dage, og vist har haft det de sidste par år. Der er lang ventetid på dem.
      Vi er også ganske tilfreds med dagens udbytte :-)

      Slet
  3. Hvor ser det spændende ud! Vi overvejede at besøge et par møller, men fik ikke gjort det. Dit indlæg får mig til at fortryde det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg syntes de havde gjort meget ud af det, også dem vi ikke nåede. Der er mølledag hver år, så du må notere at I skal afsted næste gang :-)

      Slet
  4. Møllen maler - det minder selvfølgelig om min barndoms ture til Bonderød mølle med min morfar, men også om Tadre mølle, der drives af vand. Det ser ud til I har mange møller på dine kanter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan ikke huske at den mølle jeg næsten var nabo til malede, men jeg kan huske da den blev brændt ned i mit voksne liv, af Civilforsvaret, svoger var nemlig en af dem med "tændstikkerne"
      Der er en del møller på disse kanter, og der står flere i landskabet, som kunne trænge til en kærlig hånd, eller blive revet ned. Der er jo grænser for hvor mange turistattraktioner af den slags der kan holdes kørende.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)