søndag den 14. juli 2013

Syltetid, rosenvand og roser af servietter

Da vi byggede huset først i 70´erne blev der plantet roser hele vejen langs den 16 m lange mur. Så jeg har altid lavet rosengele. For en del år siden gravede vi alle roserne op fordi jeg var træt af at de groede op over vinduerne til tagrenden ustandselig, men jeg savnede også et par rosenbuske. For et par år siden plantede jeg 4 nye roser mellem vinduerne.
P1110196 P1110199
Der var ikke nok rosenblade til at lave det jeg gerne ville, så jeg harHjemmelavet rosenvand taget naturen til hjælp. Jeg plukkede en pose duftende røde hybenrosenblade.P1110212
Jeg gik hjem og kogte bladene af efter denne opskrift. Mit rosengele og rosenvand er altid blevet fin rød, men jeg skal love for at dette rosenvand fik farve, når det samme vand simrer med 3 gange.
Drivhuset og haven giver som sædvanlig en masse lige nu. Jeg veksler gerne lidt imellem det der syltes, så vi får lidt afveksling. Der er dog også ting vi helst skal have hvert år, men man kan også blive afhængig af nye ting. Sidste år lavede jeg en amerikansk tomatketchup efter den grønne syltebog. Den var så god, at vi må have den på lager igen i år, især når det ikke skorter på tomater. Skønt jeg kun har plantet 4 planter i år og ikke 7 som sidste år. Jeg har også startet en romtopff op. Dvs. vi har ikke noget nok rom på lager, men vi har masser af vodka. Gad vide hvorfor vi egentlig har købt alt det, vi drikker det jo ikke. Nu skal glasset bare fyldes op hen ad vejen med forskellige bær og efterfyldes med sukker og rom vodka. Jeg har lavet romtopff i mange år, men nu biver det altså vodkatopff, vi skal prøve denne gang.
P1110219 P1110245  Romtopff 
Da vi var i Tyrkiet, gik en en tjener rundt og lavede roser, som han forærede de kvindelige gæster. Vi lurede ham af, og om aftenen sad både Mads, Camilla, mor og jeg ude på terrassen og øvede os på dem. Vi lærte det alle, og fik lavet en pæn buket. Kun Allan deltog ikke.
Rose af serviet P1060278
Da jeg ville genopfriske idéen, med en kaffeserviet, jeg havde indenfor rækkevidde. Jeg har brugt en kaffeserviet, en af dem der er i flere lag. Servietten foldes helt ud, og rulles et stykke på ca. 1 cm meget, meget stramt. Det er ikke nemt at rulle, holde og fotografere selv. Når man er færdig med at rulle, rulles det rullede rundt, lidt løst. Det er det, der former selve blomsten.
P1060286 Lav en rose af en serviet
Derefter snor man resten af servietten rundt, så den danner stilken. Et stykke nede trækker man det ene hjørne af servietten op. Dette danner bladet og man snor færdigt så man har en stilk. Lidt øvelse skader ikke, så jeg har lavet en lille buket, fordi jeg går og pønser på noget.

20 kommentarer:

  1. Sikke nogle fine roser du kan lave, jeg må dog indrømme, at jeg er mest til dem der dufter.
    God søndag his jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dem med duft foretrækker jeg også for det meste, men somme tider er der behov for noget andet :-)
      Tak og det samme hos jer.

      Slet
  2. Sikke meget du har fået lavet, og hvor ser det hele lækkert ud. Flotte nye roser og do. hjemmegjorte. God søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er altid noget at gøre for en husmor :-) Tak i lige måde.

      Slet
  3. Uhm, hjemmelavet er så godt. Vi nyder meget din hindbærchutney, som du gav mig til min fødselsdag.
    Jeg købte rom på nettet, hvor jeg kunne få den stærke udgave. Det skal helst være 60% og i hvert fald >40, ellers kan det finde på at gære, efterhånden som saften fortynder spiritussen.
    Jeg kom altså lige til at smile, da du skrev, at det ikke skorter på mangel af tomater - så har du jo næsten ingen tomater ;-) (undskyld).
    Hvad bruger du rosengele til? Jeg tørrer bare hybenrosebladene og lægger dem i en lille skål. De kan dufte så dejligt en hel vinter på badeværelset.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har aldrig haft problemer med holdbarheden. Hver gang der kommer mere frugt i, skal der fyldes efter med spiritus. Jeg har en gang brugt noget stærkere end 37.5 - 40 % men det var alt for stærkt.
      Jamen det skal du da ikke undskylde. Jeg kan godt se det er både og - jeg sletter lige "på mangel" ;-)
      Rosengele bruges nøjagtig som alt andet gele. På æblekagen på franskbrødet osv.
      Ideen om tørrede rosenblade fik du vist af mig sidste år ;-) De dufter nemlig rigtigt skønt meget længe.

      Slet
  4. Det er altid svært at vide hvordan buske og blomster breder sig. Men man lære med tiden ;0) Jeg plantede en rosmarin under køkkenvinduet, men måtte flytte den, da den voksede op over kanten af det vindue, som ellers sidder højere oppe end på rigtig mange huse.
    Fine roser. Det kunne være jeg skulle prøve at rulle sådan nogen. Det må give afveksling fra hækling og strikning.
    Rigtig god søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. I år har jeg en hjulkrone. Du alt forbarmende - sikke en voldsom krydderurt. Den fylder snart hele haven ;-)
      Afveksling er altid godt :-) God søndag til dig også.

      Slet
  5. Jeg er vældig imponeret over alt det, du får lavet. Hvordan får I dog spist alt det :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du ligger nu heller ikke på den lade side. Det er bare andre ting du kaster dig over :-)
      Vi skal jo have mad hver dag, og er rigtig glade for mad :-)

      Slet
  6. du er da bare så flittig ,,,
    så flot dine papirblomster er

    SvarSlet
    Svar
    1. Noget skal tiden jo gå med :-) Lidt mere øvelse vil ikke skade blomsterne ;-)

      Slet
  7. Jeg elsker roser, helst med duft men dine er også flotte. ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Duftende roser er smukke, og allersmukkest er de i haven :-)

      Slet
  8. Som altid er det en fornøjelse at om din gøren og laden - på cykel eller i køkkenet. Og nu også som fremstillet af servietroser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og jeg synes det er en fornøjelse at kaste mig over meget forskelligt, så bliver livet ikke så ensformigt. Man må jo selv være med til at sætte kulør på sine dage :-)

      Slet
  9. du laver bare mange sjove og spændende ting - vores tomater er slet ikke modne endnu, men de er da ikke helt mørkegrønne længere, så mon ikke det kommer :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elsker at sprede og brede mig :-)
      Tomaterne kommer helt sikkert, men I høster jo agurker, der er mine alt for små endnu. De blev sået meget sent.

      Slet
  10. Sikke nogle flotte roser du laver af papir. Jeg tror, jeg vil se, om jeg kan gøre dig kunsten efter.

    Hvor må det altså være skønt med en have, hvor man kan høste så meget, som man kan i jeres have. Og når du så også er flittig med at sylte, kan det ikke blive bedre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal være lidt blødt papir, som servietter. Du kan starte med at øve dig på en køkkenrulle.

      Have vil jeg nødig undvære. Et lille frimærke skal der til for at jeg kan trives, men meget kan man jo hente i naturen, og ellers må man se om man kan tuske sig til lidt forskelligt. Der er som regel altid nogen der har et overskudslager, jeg takker da af og til nej, trods alt :-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)