fredag den 27. september 2013

En gang pærevælling

P1130515
Jeg høster på livet løs. Det er vist ikke kun frugtår i år. Mine peberplanter i drivhuset giver meget mere end sidste år. Af den ene plante knækkede endda to store grene af, da vi var på campingferie i Silkeborg. Det var vist meget godt det skete. P1130522


Jeg har plukket 3 store kasser æbler på vores lille træ, så jeg skal vist ikke til mere pluk selv af den slags i år. Og dog… det er jo en helt anden slags æbler, så man ved aldrig. Efterårets første æbleflæsk kom på bordet denne uge.
 P1130514











Solopgange ser jeg mange af os i denne tid. Her er min fra i onsdags.
P1130528
I mandags måtte Allan til læge med en rød, hævet og betændt storetå. Han blev sendt hjem med penicillin og en henvisning til en fodterapeut. Der var han så heldig at de havde et afbud allerede om onsdagen. Han har fået en fin lille bøjle på, som han skal gå med i 6 uger. Om den så bliver taget af, eller den bliver strammet, det vil tiden vise, når han skal til kontrol. Måske bliver den pillet af, eller måske skal den strammes.
Og så til den pærevælling man kan spise. Den kan vi rigtig godt lide, men… Foreløbig har jeg, i går, plukket 8½ kg pærer på vores lille træ. Jeg tror grenene var glade for at slippe af med noget af den tunge byrde. Det rettede sig helt op.
P1130529
Jeg er ikke vild med syltede pærer, så jeg plejer at koge dem og fryse dem i lagen, lige klar til en gang pærevælling, men så meget pærevælling får vi altså aldrig sat til livs. I dag fløj jeg lige hjem fra arbejdet og skrællede to kg pærer, som jeg kogte og syltede. Allan kan nemlig godt lide dem. Jeg prøvede også lige en gang syltning til den varme mad. Pærer med citron, frisk estragon og peberkorn. Lidt vand, eddike og sukker. Nu må tiden vise om det er noget vi kan lide.
Min weekend skal bruges i haven og i køkkenet, men nu skal jeg ind og se ‘Vild med dans’ mens jeg tænker på alle vores sjove dansetimer, som vi desværre måtte droppe. God weekend til alle der læser med.

20 kommentarer:

  1. Pærevælling lyder rigtig ubehageligt; kan pærerne da ikke bruges til noget andet?. Dette her lyder til gengæld rigtig lækkert: "Pærer med citron, frisk estragon og peberkorn. Lidt vand, eddike og sukker. "

    Også god og behagelig weekend til dig/jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Pærevælling smager rigtigt godt :-) Jeg skal have bagt nogle kager med pærer, og ellers må jeg se, om der er hjælp at hente på nettet. Tak :-)

      Slet
  2. 8½ kilo af det lille træ - det var godt nok meget! Jeg ved ikke rigtigt, hvad pærevælling er, må jeg tilstå. Jeg troede nok, at det bare var noget 'man sagde' og ikke en egentlig ret. Stakkels Allan, god bedring til ham, og hvad gør bøjlen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, og jeg er ikke færdig med at plukke. Pærevælling er en gammel mælkeret med pærer og byggryn.
      Det er såmænd bare en nedgroet negl, som bøjlen skal hive op. Tak.

      Slet
  3. Stakkels lille pæretræ, godt at det blev lettet for sin byrde, og stakkels Allan, sådan en nedgroet tånegl med betændelse gør ondt, har prøvet det for mange år siden, men det hjalp med bøjlen. God weekend til jer. ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør vist ret ondt, men mest da fodterapeuten pillede ved det ;-) Jeg har ofte hørt om sådanne bøjler, men aldrig før set det. Tak.

      Slet
  4. Det må være et mega frugtår i år.. Vores træer bugner også..
    God weekend hos jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ER et stort frugtår. Æbler og pærer kan godt lide solskin :-) Tak.

      Slet
  5. Ren nostalgi ... mor lavede altid pærevælling til C, som simpelthen elskede det :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mads er også rigtig glad for den ret, men Camilla er knapt så begejstret.

      Slet
  6. Her gror alt også over al forventning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi kan ikke klage over manglende afgrøder, men over den manglende tid, til at nå det hele.

      Slet
  7. pærevælling nej tak ,,,, griner , jeg skal love for det gror syd på ,,,, ❤rigtig god week- end

    SvarSlet
    Svar
    1. Du slipper for at spise det så :-) Det gror helt vildt hernede. Tak

      Slet
  8. Vores pæretræer giver ikke pærer, kun gitterrust. Omtalen af pærevælling giver gode minder tilbage til barndommens pærevælling - og herlig ret.

    SvarSlet
    Svar
    1. I skulle vel ikke have en enebærbusk i nærheden, det går nemlig ikke. Bortset fra det, så har vi ingen enebærbusk, men det andet pæretræ lider vist af samme sygdom, men det bestøver fint. I år var der dog en enkelt pære på. Ellers har det ikke båret siden det blev plantet for mere end 20 år siden.
      Endelig en der også kan lide pærevælling :-)

      Slet
    2. Vi har ingen enebærbusk, men naboen har. Og den vil hun ikke af med. Så pæretræerne ryger sig en tur snart.

      Slet
    3. Ok, og sådan en enebærbusk kan række mange km, så man kan aldrig vide sig sikker. Men er dit træ ikke højere end en haveparasol kan dække, så rejs den over pæretræet, når bladene begynder st springe ud og lad den stå indtil det har sat blomster, så kan du nok slippe af med gitterrusten.

      Slet
  9. Det ligner ananaskirsebær der ligger ved siden af dine grønne pebre?! Har du selv dyrket dem? Hvis ja så er det da helt vildt! Troede kun de ku' gro i meget varme lande!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du ser helt rigtigt, og ja, jeg har dyrket dem selv. Indtil i foråret, hvor jeg så planten i planteskolen, var jeg heller ikke klogere. Jeg blev fristet til at købe en plante, og den gror som var den betalt for det. Den har overtaget halvdelen af drivhuset. Godt jeg ikke købte to planter ;-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)