torsdag den 7. november 2013

Kvæder på mange måder, samt sjove søgninger.

Hvis du vidste hvor lille vort kvædetræ egentlig er, fordi jeg prøver at holde det nede, vil du sikkert undre dig over den rigdom, det alligevel giver os hver eneste år. Da jeg købte træet for ca. 20 år siden, bad jeg om æblekvæde. Da jeg nu vil vide sortsnavnet, fandt jeg mærkaten frem, i håb om at det fremgik af den, men der står kun Cydonia oblonga (kvæde) pris 150,- kr. og købt i foråret 1994. Kvæden er podet på en tjørn. De stikkende grene fra grundstammen klipper jeg nemlig af flere gange om året. Jeg har igen i år lovet Ellen nogle kvæder. De kan heldigvis holde sig rigtig længe. 
Kvædetræet 28. sep. 2013 Cydonia oblonga kvæder
Uanset hvor godt alting smager, bliver man jeg altså træt af at spise det samme altid. Flæsk, den der jule-slik-agtige, også kaldet kvædebrød, samt kvædegele og er taget af programmet her i huset for mange år siden. Kvædechutney, kvædesmør og kvædeflæsk med løg, er vi ikke trætte af endnu. I alle disse opskrifter, fjerner jeg kun kernehuset, og bruger altså også skrællen. I år har jeg lagt ud med syltede kvæder, der kan serveres som tilbehør til både frokosten og den varme ret. De allermindste, og ikke helt så kønne kvæder, har jeg skåret i stykker og kogt med skræl og kernehus, hvorefter saften er siet og pulpen kasseret. Saften er kogt op med lidt sukker, og jeg har nu forhåbentlig en dejlig kvædesaft, der bare skal fortynde før den drikkes. Det er svært at vurdere smagen, når saften er varm, men den smagte i hvert fald af kvæde.
Syltede kvæder Kvædesaft
Jeg har samlet lidt søgninger. Der er ikke meget af det jeg kan henføre til det jeg har skrevet om, men ikke desto mindre er de havnet her for at finde svaret.
  • Hjemmestrikkede sokker til børn uden hæl
  • Den er barsk. Stakkel børn. Har de ingen hæle, har de vel heller ingen fod, og hvad skal man så bruge strømper til?
  • Borddekorationer med pletter i luften
  • Mærkelige dekorationer. Jeg vil helst have dem pletfrie.
  • Sover regnorme
  • Aner det ikke, men mon ikke de gør! Jeg ved dog at de regnorme jeg skrev om, er sovet ind for længe siden. 
  • Hvor mange år skal man være når...
  • Hvad er det du vil vide? Når man skal i skole, tage kørekort, drikke spiritus eller...
  • en pige i københavn der vil han mit...
  • En der ikke bruger store bogstaver, men er det et telefonnummer, en adresse eller noget helt andet.
  • Er det for koldt på malta i december
  • Malta staves med stort. Jeg synes ikke der er koldt, når man kan gå i shorts, men alt er jo relativt.
  • Hvad betyder pærevælling
  • Pærevælling er en mælkeret, opskriften findes under billedet, men det kan også være et stort roderi, du selv skal sortere i, som f.eks. dette indlæg.  P1130059
Pærevælling:
  • 5-6 pærer, måske flere alt efter størrelse og smag.
  • 1 liter mælk
  • 65 g byggryn
  • Pærerne skrælles og skæres i stykker. Koges i lidt sukkervand til de er møre. Dette kan laves dagen før, og lad det stå i lagen. Det kan også fryses til meget senere.
  • Mælken koges med byggryn i ½ - 1 time. Kom pærerne, lidt salt og sukker, samt måske lidt af sukkervandet i.

16 kommentarer:

  1. Bare det var mig. Jeg har først købt et træ i år...æblekvæde, så der går nok nogle år inden jeg selv kan lave den æblemarmelade som jeg elsker og køber mig fattig i *hi hi* Hvor er det altså rart at der er en mere som er kvæde fan ;-D Go' aften til jer

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror du kan lave et par glas marmelade allerede næste år. Jeg har faktisk aldrig set kvædemarmelade på hylderne, men jeg køber jo heller aldrig den slags. Jeg laver det hele selv.
      Tak og det samme til dig.

      Slet
  2. Sådan et træ tror jeg også jeg må have, det lyder lækkert med kvædesaften :-) Kh

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi skal bevare de danske frugter, omend dette træ har sin oprindelse fra de sydlige himmelstrøg, men de frugter man kan købe, findes kun importeret. Så køb du bare et træ :-)

      Slet
  3. Det eneste jeg ved om kvæder, er at de dufter skønt.. :-)
    Skønne kommentarer til søgningerne, det er det mest utrolige vi søger på derude på det store net..

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør de nemlig. Jeg har jo selv set dig dufte til dem :-)
      Det net er uundværligt og svært at leve uden. Der er så mange fornøjelser der gemmer sig der.

      Slet
  4. Jeg har også høstet en portion kvæder i år. De var alle blæst ned forleden. Faktisk har jeg gået og tænkt på om jeg skulle lave en smule kvædebrød. Har ikke fået det de sidste 50 år. Husker lige dine muligheder, kvædesmør kunne ære en ide ligesom æblesmør er det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kvædesmør smager rigtigt godt. Du kan også tørre nogle tynde skiver til te og stege små terninger til kødretter. Især til vildt er det godt. Uhh, der er uanede muligheder.

      Slet
  5. Superskønne søgninger og dine fine kommentarer gør dem endnu bedre.

    Nu må jeg altså se at finde ud af at installere Google Analytics på min side, for jeg vil også deltage i morskaben med søgningerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at andre også kan have lidt morskab ud af søgningerne.
      Jeg har også overvejet at installere Google Analytics, efter at Google har ændret deres procedure, men jeg ved ikke hvor meget mere jeg vil kunne se, end det der allerede fremkommer bag kulisserne på min blog.

      Slet
  6. Jahhh, og jeg glæder mig sådan til at få dem lige om lidt :-D Jeg er ikke blevet træt af kvædegele endnu, men jeg har har også kun lavet det én gang ...
    Jeg må altså indrømme, at jeg kun bruger små bogstaver, når jeg googlesøger ... men jeg har meget ondt af de stakkels børn uden hæle ... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Når du har lavet det i 10 år eller mere, så trænger du nok også til fornyelse :-) Og mon ikke også du skal lave andet end kvædegele af dem i år. Det gætter jeg på ;-)

      Jeg synes det ligesom sidder i fingrene, om der skal skrives med stort, og det kan jeg se på "statistikken" at mange andre vist også mener. Selv begyndelsesbogstavet er stort. Jeg har skrevet nøjagtigt af. Hvis jeg bruger min iPad, så sløser jeg også med de store bogstaver.

      Slet
  7. Det er måske Askepots væmmelige stedsøstre, der mangler strømper? Nogle søgninger er altså virkeligt mærkværdige :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihi... det var det måske. Huk en hæl og klip en tå, og se hvem der kan få guldskoen på :-) Enig.

      Slet
  8. Var det ikke en glassko? ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg husker det som en guldsko og Allan siger også glassko. Iflg. linket nedenunder, var det en perlebroderet gylden sko. http://www.grimmstories.com/da/grimm_eventyr/askepot
      Måske findes der flere varianter af historien?

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)