fredag den 6. december 2013

Ekstraudsendelse om stormen Bodil og hendes rasen

Det var slet ikke med i planen at jeg skulle skrive indlæg nu. Jeg skulle i stedet pynte op til jul, fordi hele weekenden er optaget af andre ting. Der er jo også længe til jul endnu. Stormen Bodil over Lolland
Det blæste allerede gevaldigt op ved middagstid i går, og i løbet af aftenen og natten knagede, buldrede og bragede det noget i huset, men endnu mere udenfor. Flere gange i løbet af aftenen fløj udrykningskøretøjer igennem byen både den ene og den anden vej. Vi fulgte med i nyhederne både i radioen og på tv, når der var lyd og billede på. Vi hørte at gården, tæt på mit barndomshjem, brændte med 280 grise, og at de omkringliggende huse var i fare. Du kan læse historien her, og der kommer mere i TV2 nyhederne, for de filmede i dag. Der er væltet mange træer rundt omkring.
Gårdbrand i Kalø Stormen Bodil
I morges var vi spændt på, om alt hos os stadig stod som det skulle. Det var stadig meget mørkt, da vi listede ud, og opdagede, at vi desværre ikke var sluppet helt denne gang. Drivhusdøren, som ellers går pænt stramt, var blæst ud. Et fag glas mere var spredt langt omkring i haven.
Stormen Bodil Sne og hagl 6. dec. 2013
Da jeg kørte hjem i dag først på eftermiddagen, havde stormen endnu ikke lagt sig det mindste. Samtidig haglede og sneede det helt vildt. Sneen forsvandt dog ret hurtigt igen. Der er skumsprøjt, og det er blevet gevaldigt højvandet. Her ved Vestermark plejer der at være flere meter ud til vandet, nu pisker vandet ind over skrænten, og vandstanden stiger stadig. Jeg ved godt at Vesterhavet ser noget anderledes ud. Pp1140140Svaner i hundredevis på marken, som finder føde i resterne af roerne efter optagningen. Gæs i lige så store mængder tilslutter sig det store madbord, og holde et lille hvil under stormen. Det sidste billede er fra naboens have. Det ser helt sommerligt ud, selvom det er taget i dag. Jeg aner ikke hvad det er for en busk, men flot står den nu med lyserøde blomster.
P1140164 P1140170
Vi syntes endnu ikke, at vi kan mærke stormen er stilnet af på disse kanter. Det blæser ret kraftigt, og der kommer nogle gevaldige vindstød, så man tror taget er ved at lette.
Én kan jo fristes til at sige, som de gør i medierne, at det var dagens ekstraudgivelse udsendelse, og at jeg vender tilbage med en opdatering, hvis der skulle opstå nyt i vejrsituationen :-)
Opdatering: Da blæsten lagde sig lidt, trak vi i gummistøvlerne ved 22:30 tiden, for at kigge lidt på oversvømmelserne, som vi vidste var der. Veje, huse og haver står under vand. Masser af vand. Folk gik i waders, og vandet skyllede afsted over hovedvejen. Det var alt for mørkt til at jeg kunne fotografere.

18 kommentarer:

  1. Håber ikke det bliver værre ned hos jer. Det er slemt mange andre steder, kan vi se i nyhederne, som kører hele tiden. Rigtig god aften. Kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke kunne høre radio på jobbet i dag, så jeg var hægtet lidt af, men det er rigtigt slemt mange steder. Jeg har lige set nyhederne, mens vi spise os lidt aftensmad ;-)
      Tak, og god aften til dig også.

      Slet
  2. Stormen har vist været rigtig hård ved mange drivhuse. Det meste af jeres er dog heldigvis blevet stående, hvor det plejer. Jeg har også lige set TV-avisen og hold da op, hvor bliver der presset meget vand ind udefra. Jeg glæder mig i disse dage over at bo på 1. sal.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har den. Drvhuset er støbt fast, så vi er nådig sluppet. Vandet vil stige 1,5 meter her endnu siger de. Jeg håber ikke de får ret. Vi er glade for vi ikke har grund i vandkanten

      Slet
  3. Bodil er stadig hård ved os her i Roskilde, vandet stiger og stiger.. Det er helt vildt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er hun, og også længere nordpå. De stakkels mennesker, hvis huse det går ud over.

      Slet
  4. Håber virkelig at Bodil snart gider at forsvinde, så alle kan få lidt ro på og vandet kan trække sig tilbage til der hvor det kom fra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er lige kommet hjem fra en en spadseretur. Det ser ikke for godt ud her i området. Husene sejler flere steder, nøjagtig som de har gjort så tit. Vi så folk stå i døren og vente på vandet kunne løbe ud. Stakkels mennesker. Ja, lad os håbe det hurtigt løber tilbage hvor de mangler det vand.

      Slet
  5. Det var da vist nådigt sluppet hos jer. Dramatisk har det været med denne storm og stormflod. Har du tænkt på 1872?

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er sluppet ganske nådigt her på matriklen, men mange andre her, er ikke nær så heldige og desværre har de prøvet det utallige gange, men det er næppe nogen trøst for dem der står i vandmængderne. Tanken om den stormflod strejfer mig, hver gang jeg ser et forsikringspapir, hvor der altid står i henhold til..... Det er ganske forfærdeligt, så jeg piber ikke :-)

      Slet
  6. Håber at det her lørdag morgen er blevet tid til at tage sig af skaderne - jeg synes det har været lidt svært ind til nu, pga den stærke blæst (storm) der nåede at vare i 1½ døgn. Hvilket ærligt talt er lidt for meget efter min ydmyge mening.

    Håber I får styr på glasskårene i haven - det er noget værre møg at gå rundt og samle op.. og man vil altid tænke om man får det hele med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi eller rettere Allan, har også kun fjernet selve døren, og nu skal vi på pillearbejde i haven. Jeg tænker også på de glasskår, fordi vi juleaften kommer et par firbenede, som nødig skulle komme til skade. Det var underligt men dejligt da der kl. halv tre i nat bare var helt stille.

      Slet
  7. Ja, det er ufattelige skader, stormen og flodbølgen har forvoldt - mindst 400 familier blev evakueret nær ved os. Vi fulgte med på tv og radio i går, og jeg har aldrig set noget lignende her i Danmark.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg hørte og så det godt i nyhederne. Der er forfærdeligt for de stakkels mennesker. Heldigvis er det ikke hverdagsmad med sådan et vejr.

      Slet
  8. Pyha,, den har altså været sej denne omgang.
    Jeg er godt nok spændt på tilstanden hos os, når vi engang kommer hjem ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har det for mange. Søster K har været på arbejde til halv 4 i nat, for at redde borgere. Der har været stor aktivitet i vores lille "gamle" Sakskøbing kommune i nat. Ingen strøm, ingen mad, ingen mekanisk hjælp til at vende borgere og få dem ud af sengen, og sådan var det stadig i formiddags, da jeg talte med hende, selvom de har fået nødgenerator allerede i nat.
      Jeg håber I slipper helt, eller i det mindste nådigt som os.

      Slet
  9. Jeg noterede mig at det buldrede, - mere udenfor end i huset. Her var bulderet kun vindstøj, men det var faktisk alvorligt, kunne man høre, det var som store slag i en pudekamp for giganter. Jeg ved at træværket i et nabohus kan høres og undrer mig over at mit tag-træværk ikke knagede. Havde I knagende lyde?

    Vandstanden og digetilstanden er det alvorligste. Jeg håber virkelig at Bodil kan få dige-laugene til at vågne op.


    SvarSlet
    Svar
    1. Her knager det altid i træværket i tagkonstruktionen, måske mest fordi vi har en 7 meter høj antenne på taget, som er godt forankret helt ned til vores loft. Det var også fra genboer og naboer der lød en ustandselig klirren og bankende metallyde. Det ser dog ud til at der var flere lyde en skader hos dem. Kun småting som væltede juletræer og den slags.
      Dige- og pumpelag har deres sag for, og det har de haft i flere år. Alle vil have diger, men ingen vil betale. Det er der meget 'ballade' om her på det flade Lolland (og Falster)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)