lørdag den 21. december 2013

Hjemmelavet sennep, æblepostej, hundekiks og ænder med fire ben og vinger

Hjemmelavet sennepPå hjemmefronten er jeg helt med, så langt som det nu kan lade sig gøre, sådan fire dage før selve dagen. Det hele er i hus. De sidste julegaver og mandelgaven blev klaret i torsdags, og de sidste madvarer blev handlet fredag efter arbejde.P1140358

I dag har jeg forlystet mig i køkkenet. Vi spiser godt med sennep i familien, og den skal helst være stærk, og vi elsker den hjemmelavede.
P1140362Tre forskellige slags stærk sennep blev det til denne gang. Til venstre er det en grovkornet sennep med farin, karry og rødvinseddike, som hovedingredienser. I midten også en grov sennep men med whisky. Til højre en almindelig, men ikke mindre stærk, sennep, opskrift lige efter poses foreskrift. Nu står alle tre glas og trækker færdigt, som de skal, i køleskabet, så de er spiseklare juleaften.
Æbler har vi stadig på lager af egen høst, og porerne, som ikke er særlig store, står fint i haven. Det blev til en lækker æblepostej
P1140372 P1140376
Jeg har bagt lidt hundekiks til de firbenede, og har også prøvesmagt dem. De er slet ikke så tossede, så hvis hundene ikke synes om dem, så spiser jeg dem bare selv. Da der skulle æblemos i de milde flødeoste-kiks, kogte jeg en lidt ekstra æblegrød. Vi elsker selleri i alle afskygninger, og jeg havde tilfældigvis sådan en selleri i køleskabet. Noget af den blev revet groft og blandet op med æblemos. Æblemosen rakte også lige til hver en lille portion æblekage til eftermiddagskaffen. 
Pp1140383 Hjemmelavede hundeiks
Nu til de firbenede ænder. Jeg ville ønske de fandtes. For min skyld måtte de gerne have seks ben og vinger. For her i familien er der rift om lår, vinger, hjerte og kråse. Kun Allan spiser ikke så fint. Han vil helst have brystkød. I år bliver vi 6 personer juleaften, så det bliver atter en stille og hyggelig jul. Juleaftener med 15-20 mennesker har jeg holdt rigeligt af i min tid. Det har jeg selv sat en stopper og jeg nyder det stadig. Selvom jeg ikke har travlt herhjemme, er der forberedelser, der skal laves efter fyraften mandag. Jeg regner dog med at koge flæsk, medister, hamburgerryg i morgen, så det kun er risalamanden der skal laves og juletræet der skal pyntes lillejuleaften. Og så står det ellers på ren hygge uden stress og jag hele den 24. når Camilla efter planen lander tidligt her.
                 Glædelig jul til alle jer derude.

22 kommentarer:

  1. Uhm, hjemmelavet sennep :-)
    Jeg har også altid foretrukket lår, vinger, hals og indmaden; der er meget mere smag i det kød end i brystkødet ... som alle de andre foretrækker, så jeg skal ikke slås med nogen om det :-)
    Jeg kan lige se en seksbenet and for mig :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Her ville det være ønskeligt om flere foretrak brystkød. Når vi er alene to er der ikke noget at slås om ;-)
      Det kan jeg også :-D

      Slet
  2. Hjemmelavet sennep lyder rigtig dejligt; det har jeg vist aldrig fået. Jeg foretrækker faktisk også alt 'det andet' fra anden, for nok er brystkødet meget reelt, men det er det andet, der har smagen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du skulle prøve at lave det, det tager ingen tid. Ja, jeg spiser ikke brystkød, så længe der er noget med ben i på fadet :-)

      Slet
  3. Og jeg vil gerne bede om en lille bid af brystkødet - tak. Ingen sennep - men gerne en bid af alt det andet skønne og gode mad, som du nævner. Den æblepostej lyder da lækker, så jeg har lige gemt opskriften for en sikkerheds skyld.
    Ja, jeg har også holdt juleaftener nok med en masse mennesker samlet. Og julefrokoster med oceaner af mad samt mennesker, som jeg slet ikke nåede at snakke med, fordi jeg havde for travlt. Sådan skal det ikke være mere ...
    meeen... lidt hyggeligt var det da, siger en nostalgisk Mosekone :-)
    Du og Allan ønskes en rigtig dejlig jul, og jeg skulle hilse mange gange her fra Mosemanden.
    Knus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er der også rigeligt af, så du kan godt spise med ;-) nå, du er hverken til sennep eller snaps. Snaps drikker jeg nu heller ikke, fy, føj da :-)
      De mange mennesker og store mængder mad i flere dage, har været hyggeligt og sjovt i mange år, men så blev jeg pludselig mere end mæt :-)
      Tak og vi sender et stort juleknus med ønsket om en rigtig glædelig jul til både mosekonen, mosemanden og hele mosefamilien fra os begge.

      Slet
  4. Som vanligt er det spændende at læse. Mon ikke min mor lavede sennep selv, men her har vi da vist ikke gjort det. Jeg foretrækker brystkød fra anden, men som barn blev jeg oplært til at spise det hvide kød på kyllinger og velsagtens er det det samme med andekød. Velsagtens fordi andre ville have det der virkelig smagte af noget.
    Jeg synes din blog er en stedse kilde til inspiration, skulle man nu ikke kunne modstå fristelsen til selv at lave noget mad. Tak for det.
    Glædelig jul ønskes også herfra det sydligste af Roskilde kommune.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne jo også være fordi du ikke skulle få bruskstykker og små ben galt i halsen ;-) Jeg husker vi som små fik lårene, hvor der var viklet staniol, fordi vi ikke kunne holde på dem uden at brændte fingrene. Fars hofspise var gumpen, den har jeg så aldrig lært at spise. Den bliver altid skåret af, inden jeg steger, dog ikke mens far levede og spiste med.
      Det er store og flotte ord, jeg bliver helt rørt og tak i lige måde til dig og dine herfra.

      Slet
  5. Der er helt sikkert penge i genmanipulerede fjerkræ med mange lår. Men måske det ikke ville se så kønt ud, når de tripper rundt der ude.
    som sædvanlig bliver jeg forpustet af at læse her. Tænk, hvad du kan nå at trække ud af døgnets timer :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som om du eller I også er til lår! Fjerkræet lærer nok hurtigt at styre de par ekstra ben, og næste generation vil overhovedet ikke studse over de mange ben :-D
      Jeg er hverken forpustet eller stakåndet, men nyder bare livet.

      Slet
  6. Hold nu op! Jeg fæstnede mig ved sætningen "Selvom jeg ikke har travlt herhjemme ..." - den kom, efter jeg havde læst en næsten uendelig liste over alt det, du allerede HAR lavet. Og så skal du endda lave noget efter fyraften i morgen. Jeg er imponeret.
    Apropos dine ønsker til ænder med mange ben, kan jeg nævne, at i min Kvickly kan man få en andebryststeg (rigtig fint for alle os, der æælsker andebryst) med ANATOMISKE lår. Jeg kom til at fnise, da jeg læste det - så højt, at den ældre dame overfor kiggede meget forundret på mig. Jeg ville gerne se nogle Uanatomiske lår :-)
    Jeg er sikker på, du får en rigtig god jul med alle dine forberedelser!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er kun på jobbet jeg har travlt. Der er jeg til gengæld også ved at drukne ;-) Nu er Risengrøden revet af komfuret og ænderne ligger til optøning ligesom grønkålen. Så mangler jeg bare at pynte juletræet i aften. Resten er der rigeligt tid til i morgen.
      Ha ha, ja gad vide hvordan de ser ud :-D
      Det er jeg også helt sikker på jeg gør.

      Slet
  7. Der er vist ingen der kommer til , at gå sulten i seng ude ved dig i julen, synes god nok du er flittig en dame. Jeg vil ønske dig og familien en glædelig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg nu heller ikke. I så tilfælde er der tag selv i køleskabet inden sengetid ;-) Tak i lige måde.

      Slet
  8. Du og dine ønskes en rigtig glædelig jul, og det lyder til med en lækker julemiddag. ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Annemarie og i lige måde til jer. Vi skal smovse og hygge det meste af dagen i morgen :-D

      Slet
  9. Uhm hjemmelavet sennep, det lyder godt. Du ønskes en rigtig glædelige jul, kun med hygge og ingen stress.
    KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det plejer også at være godt :-) Tak og i lige måde. Ingen stress her, det bliver ikke lukket ind. Vi skal bare hygge mens der holdes lidt øje med komfuret.

      Slet
  10. Et velstegt andeskind og så indmaden. Så er jeg dækket ind.
    Glædelig jul!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også rigtig godt, og selvfølgelig hører skindet . Det er synd at kassere.
      Jeg ser frem til du får din nye blog, så man kan bevare lidt af sin anonymitet når man kommenterer. Det var derfor jeg slettede min besked for nogle indlæg siden.
      Tak og i lige måde i det fynske, og godt alle juletræerne blev solgt.

      Slet
  11. Fantastisk energi og ene lækre sager! Glædelig jul til dig og din familie!

    SvarSlet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)