mandag den 30. december 2013

Kvædegløgg, forår i december og nytår

Jeg laver selv æblegløgg af ufiltreret most og man kan købe kirsebærgløgg og sikkert også meget andet, så må det også være muligt at lave kvædegløgg. Når man ikke kan finde nogen opskrifter, må man jo forsøge sig frem selv. Der var stadig meget saft tilbage efter jeg hurtigt havde ladet kvædesaften løbe gennem saftposen. Halvdelen af pulpen blev sat over atter en gang med 1½ liter vand. Der var nemlig stadig masser af saft tilbage i frugterne, som slet ikke var kogt helt ud endnu.  Kvædegløgg og kvædesaft
Hvad tilsætter man mon så… Der blev kigget lidt i skuffer og skabe, som indeholdt hel kanel, muskatnødder, nelliker, ingefær og en hel citron. Citronsaft blev tilsat, så røg skrællen også i, efter at være skåret i mindre stykker. De hele krydderier fik en omgang med kødhammeren inden de kom i gryden sammen med nelliker, ingefær og vanillie, som jeg kun havde i pulverform. Op i en tepose med dem, for ikke at få alt det grums i saften. Så stod det ellers bare og småsnurrede 1-2 timer. Undervejs smagte jeg lidt på det, og tilsatte endnu flere krydderier. Til sidst blev det hældt igennem saftposen. Saften eller ekstraten som det vist skal kaldes, for det var meget krydret, blev kogt op med rørsukker og saft fra et par appelsiner. Nu begyndte det at ligene smage af noget. Det kunne godt tåle et pift af et eller andet, måske most... appelsinsaft... hvidvin… Næh, jeg havde en halv flaske portvin stående, så det røg i. Jeg siger jer det smagte godt. Desværre har jeg ikke mål og mængde på noget som helst, så det store spørgsmål er altså, om jeg kan gentage succesen næste år, med de notater jeg har gjort mig her. Mon ikke man kan opbevare gløggekstrat, ligesom man kan saft? Det bliver tidligst afprøvet næste sæson, for nu har jeg kun 6 kvæder tilbage. Der var ikke plads til dem i gryden, og gløgg hører vel også kun julen til! 
P1140451 P1140471
Lige før jul, så jeg at mine krokus og påskeliljer var tittet op ad jorden. Nøjagtig som sidste år og forrige år hvor det allerede var den 17. december, er foråret godt på vej. Det er lige før de første små gule etrantis springer ud.
Erantis 30. dec. 2013 P1140468 P1140470
Herinde er der også blevet forår. De grene jeg hentede ind 16. - 17. nov. trives stadig. P1140472P1140473Både syrenen og forsytiaen har taget de første udspring. Faktisk er der stadig liv i alle grenene. Det synes jeg er utroligt, men duftende syrener skal jeg nok ikke regne med kommer. Jeg må vist nøjes med de grønne blade.
Dagen i dag går med forberedelser til i morgen. Som det er blevet tradition, skal vi ud at gå en nytårstur sammen med Camilla. Hun smører sandwich til alle 20 deltagere jeg har lovet at medbringe kaffe og noget andet spiseligt, så der er gang i bageriet.
P1140477 P1140478
Jeg skal også finde på lidt aftensmad til os selv og mor, men i år skal jeg ikke agere Diner Transportable, så det bliver ikke så hektisk. Det betyder også at jeg i skrivende stund ikke har den fjerneste ide om, hvad vi skal have at spise. Jeg må kigge i fryseren og se om jeg kan finde noget, der er interessant nok, ellers har de da åbent i butikkerne, og så kan jeg sende Allan, mens jeg selv vil pille noget julepynt ned.  
                                                           Godt nytår

20 kommentarer:

  1. Din kvædegløgg lyder virkelig dejlig, og den kan man da let drikke, selv om det ikke er jul længere (i øvrigt varer julen jo til Hellig tre konger). Sidste år lavede jeg for først gang nogensinde hvid gløgg baseret på æblemost fra Meyers Madhus(e). Det smagte helt fantastisk og hele lejligheden duftede så dejligt at kanel og andre gode krydderier, mens jeg lavede det.

    Også rigtig godt nytår til jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi synes altså også den smagte helt fantastisk... Luft lige ud efter denne selvros ;-) Her varer julen aldrig til 7. januar, men selvfølgelig kan man spise og drikke alt året rundt, der er bare noget man måske synes kun hører julen til. Gløgg af god æblemost, ikke at forveksle med juice, som mange gør, er bare godt. Bare det at varme en æblemost, fylde i termokanden og tage med på vandretur, er også godt.
      Tak

      Slet
  2. Ja - det er godt nok mildt der ude. Fordelen er da, at vi ikke skal ud og køre i sne og is. Når mit kvædetræ engang begynder at give for alvor, så vil jeg da have gløggen i erindring. Den kan garanteret sagtens nydes ind i januar, hvis det skulle gå hen og blive køligt. Rigtig godt nytår til jer sydpå.

    SvarSlet
    Svar
    1. Landskabet er flot med sne, men ret så besværligt at færdes i. Vi må tage det vejr som det er, og få det bedste ud af det. Der er ikke mere gløgg, resten blev drukket dagen efter, men der er mere kvædesaft :-)
      Tak

      Slet
  3. Det var sandelig festligt at læse om, hvorledes du har taget de første skridt til at blive kvædegløggproducent. Jeg havde da aldrig fundet på at gøre sådan, så jeg håber at komme i tanker om det til næste år.
    Gode ønsker om et rigtigt rigt 2014 herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan sikkert gøres på flere måder. Nu valgte jeg at komme spiritus i. Det var ikke min mening, men det var godt :-) Der er plads til at eksperimentere også til næste år.
      Tak i lige måde.

      Slet
  4. Sådan som du og Ellen skriver om kvæder, så må man da på et eller andet tidspunkt prøve et eller andet med kvæder :-)
    God ide med nytårsvandring - vi havde vores i går, hvor husbonden var turleder i DVL-regi på hans årlige "Rend og hop i Tisvilde Hegn"-tur. Jeg havde kager med, der minder ganske meget om dine muffins. Mine hedder makron-marengs-muffins og er ret gode, når jeg selv skal sige det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Når man som jeg, har haft kvædetræ i 19 år, så skal der lidt nytænkning til og ting skal helst ikke gå til spilde.
      Så mange km som I gik, skal vi ikke gå, vi nøjes nok med ca. en trediedel, altså 7 km. Dine kager lyder som dem min søster bager. Mine er fyldt nødder, chokolade og en masse kokusmel, og det sidste spiser jeg ikke, hvis jeg kan blive fri, men de gør de andre.

      Slet
  5. Det er imponerende hvad du får ud af dine kvæder.. :-)
    God nytårstur med datter og hunde..

    SvarSlet
    Svar
    1. Der var også mange af dem, selvom jeg delte ud :-)
      Tak i lige måde fra det sydlige til det endnu mere sydlige :-)

      Slet
  6. ... og et rigtig godt nytår til jer ønskes her fra Havdrup ... drik nu ikke for meget kvædeglögg ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. I lige måde til alle jer deroppe, gløggen er væk, så det sker ikke ;-)

      Slet
  7. Det lyder spændende med kvædegløgg, og mon ikke du finder på noget godt at spise til i aften, jeg kan ikke forestille mig andet! Du og dine ønskes et godt og lykkebringende nytår og en dejlig gåtur. ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo der var gevinst i fryseren, det må jo ikke være alt for tidsdrivende, vi skal være væk 5-6 timer ved den gåtur. Rigtig godt nytår til dig og dine også.

      Slet
  8. Det er da flot vejr til en nytårstur i det fri :-)
    Du og familien ønskes et godt og lykkebringende nytår, jeg glæder mig til at følge med igen til næste år.
    KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har været et fantastisk vejr til at gå tur i.
      Tak og lige måde, og du skal være så hjertelig velkommen, ligesom jeg følger dig :-)

      Slet
  9. Godt nytår til dig Pia. Glæder mig til at følge med i 2014. Kh Helle ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde, og det samme her :-D

      Slet
  10. Kære Pia.
    Du og dine kære ønskes et lykkebringende godt nyt år her fra det kolde nord.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Jeg sender lige et par solstråler mod nord :-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)