tirsdag den 18. februar 2014

Født med en sølvske i munden

Det kan jeg ikke prale med at være, men jeg fik min første sølvske i dåbsgave. Måske ikke usædvanligt, for det har altid været blandt de mere traditionelle dåbsgaver i mange familier. Min var bare lidt anderledes.
Sølvtøjet PiaMin gudmor havde en mere fremtidsorienteret hensigt, da de forærede mig min allerførste ske i sølvplet.
Dengang var det helt normalt, at pigen havde samlet hele udstyret til hun skulle stifte sit eget hjem.
Hvert eneste år, til både jul og fødselsdag, kunne jeg næsten være sikker på at gaven fra mine gudforældre var sølvtøj. Jeg har altid været glad for disse gaver, som på det tidspunkt var ret kostbare. I dag er det intet værd. Sølvtøjet havde i hvert fald en pris, der generelt lå over det vi gav, og fik for, i vores familie. Knivene og tagtøjet, lå også i en prisklase, der lå over det gudmor og gudfar gav mig, så da jeg fik fast arbejde hver dag efter skoletid som 13 årig, gik nogle af pengene til sølvtøj. Andre gavegivere har også været med til at opbygge mit lager. Det lå bl.a. på gavebordet ved min konfirmation.
P1140718 P1140719 P1140720
Den 1. sølvske voksede sig til en samling af 66 skeer i alt. Dertil kommer alt det andet. Jeg kan dække op til 18 personer, undtagen hvad knive angår. Dessertskeer, teskeer og nogle få andret ting bruges rigtig flittigt. Det andet noget sjældnere, da intet af det kan tåle at gå i opvaskemaskinen. Når menuen, jeg serverer til gæsterne, ikke kræver skarpe knive, bliver bordet udelukkende dækket op med sølvtøj, og måske den håndbroderede dug, også fra gudmor. Det skete sidst i lørdags, hvor vennerne var her. Vi fik nemlig dyreryg, som ikke krævede ret meget af kniven. Knivene er desværre ret sløve, fordi de er helt uden skær. Det kan kunne man få lavet, men det var ret kostbart. Nu kan det være lige meget.
Navnet på sølvtøjet er selvfølgelig Pia. Har du også samlet på sølvtøj?

24 kommentarer:

  1. Det var flotte gaver du har fået igennem et langt liv. Ærgerligt at knivene er uden skær.
    Ja, jeg har også samlet på sølvtøj, og da jeg blev udlært og fik min første store månedsløn, købte vi resten af sølvtøjet, for det skulle udgå.
    Nu er her intet sølvtøj i huset. Jeg arvede sølvtøj fra min faster med 3 tårne, og det er solgt og sidder nu om mit håndled i form af et armbånd. Ting, der ikke bruges, skal videre ud i livet - til nogle der vil bruge det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er blevet til mange fine gaver. Jeg kan godt huske på et tidspunkt at sølvtøjet begyndte at udgå, alt efter hvilke mærker man samlede på. Mit var længere i handelen end visse andre mærker.
      Det har været populært at få lavet smykker af sølvtøj, men det duer mit ikke til, men dejligt at du har fundet noget at bruge dit til, som du virkelig har glæde af. Jeg er helt enig, det er bare ikke altid lige nemt, og slet ikke når der er to der skal være enige. Dette sølvtøj er dog mit alene, vil jeg påstå, men hvis jeg ville af med det, kom der helt sikkert protester ;-)

      Slet
  2. Hold da op en samling af sølvtøj du har. Det må se flot ud, når et helt bord er dækket med det. Det er bare lidt ærgerligt, at det ikke kan gå i opvaskemaskinen, for så får I jo ikke brugt det så tit.

    Jeg samlede ikke på sølvtøj men andet mere nødvendigt, så jeg havde lidt, da jeg flyttede hjemmefra, men der var alligevel lang vej frem, før jeg havde det, jeg skulle bruge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder nok også mere fint og flot end det faktisk er, men jeg synes det ser godt ud når det hele spiller sammen.
      Jeg havde alt det 'fine' da jeg flyttede hjemmefra, men manglede en del helt almindelige køkkenting, kan jeg huske. Men man kunne heldigvis starte med meget lidt. Man når langt med et par gryder og et par skåle.

      Slet
  3. Jeg vandt som barn en teske i skydepræmie.Jeg kan huske at prisen stod på 9,50 kr. Den var af mærket Regatta, det samlede jeg så videre på og har det stadig. Jeg dækker gerne op med det (når det er pudset) det bliver det i hvert fald altid til, jul. God dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Prisen lyder jo ikke af meget i dag, men det var noget andet dengang. Min timeløn i 1975 var 10,78 kr. selvfølgelig før skat.
      Jeg 'pudser' mit ved at dyppe det i noget sølvrens og skylle det i rent varmt vand bagefter. Det er supernemt. Tak i lige måde.

      Slet
  4. Næh, det har jeg ikke. I det hele taget har jeg aldrig rigtigt samlet på udstyr af nogen slags. Hvilket selvfølgelig også betød, at jeg ikke havde noget som helst, da jeg flyttede hjemmefra, men det gik jo alligevel ;-) Mine forældre har en masse sølvtøj. Og mine farforældres ditto må formodes at ligge i en box et sted, så en dag kan jeg nok også dække fint op. Og det ser jo godt ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det går jo heldigvis altid, uanset hvad, fordi det skal gå :-)
      Sølvtøj er vist meget normalt i de ældre generationer. I mine unge dage var der mange der samlede på det, men der var ligeså mange der ikke gjorde. Vi hørte nok bare til den gammeldags slags, og du er vist også en del yngre end mig.
      Det bliver spændende, om du en dag kan og vil dække op med de fine sager.

      Slet
  5. Det er så flot, at dække et bord med sølvtøj. Jeg forstår godt du er glad for dit fine bestik, og så selv om det ikke kan gå i opvaskeren.

    Nej jeg har ikke selv samlet, men jeg har fået en masse sølvtøj foræret, bl.a. af mine forældre. Min mor har samlet 3-tårnet sølvbestik i stor stil. Hun har købt det til sølvprisen, når man hellere ville have penge i pungen end sølvtøj i skufferne.. :-), på den måde har hun skaffet sølvtøj til både sig selv og os 3 børn.

    Under diverse oprydninger på loftet i Bymarken, har vi også fundet en masse sølvtøj, som nu ligger i kasser og venter på at vi husker at bruge det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lidt opvask i hånden kan jo alligevel ikke helt undgås, når man har gæster.

      En klog og fornuftig mor :-) Du skal da bare få det sølvtøj frem og få det brugt. Det 3-tårnede kan sagtens tåle opvaskeren. Jeg har vasket masser af 3-tårnet sølv i opvaskemaskinen og det tager det ikke skade af. Kun knivene kan ikke tåle det, men det er p.g.a. af samlingen af skær og skaft.

      Slet
  6. Hvor er det flot, at du kan dække til 18 med dit sølvtøj. Det er fantastisk, synes jeg. Jeg har sølvtøj til 8, Antik Rokoko. Vi fik det i bryllupsgave. Vi bruger det naturligvis engang imellem, når jeg har haft tid til at pudse det ;-)! Jeg overvejer ikke at supplere. God tirsdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har nu heller ikke tænkt mig at købe de 7 knive jeg mangler, selvom de findes til salg på nettet.
      Jeg har aldrig pudset mit sølvtøj. Det bliver dyppet få sekunder i en beholder med et vidundermiddel, hvorefter det skylles i varmt vand og tørres af.

      Slet
  7. Jeg samlede på 'Annette', men nåede ikke nær så langt som dig :-)
    C&T fik et komplet sæt til otte i bryllupsgave af min far, og hun elsker at dække det fine bord med sølvservicet og Rosenborgstellet på den hvide damaskdug.
    I dag bliver også knivene lavet, de kan gå i opvaskemaskinen, sættet er købt i England, hvor det sikkert er mere almindeligt med det gammeldags sølvtøj end her i DK.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sølvtøjet kommer rigtigt til sin ret på hvide damaskduge, som jeg også har et par stykker af, eller et blankpoleret mahognibord, som jeg altså ikke ejer :-)
      Der er også gammelt sølvtøj, hvor knivenes skær og skaft er støbt i et stykke, og altså ikke samlet. De kan også gå i opvaskeren. Jeg ved ikke meget om England, der er du vist mere på hjemmebane.

      Slet
  8. Her kan jeg vist ikke være med. Vi har lidt sølvtøj som er kommet til, men kan på ingen måde dække op med en samling. Det går jo nok. Det lyder som alle er glade for at kunne, kan jeg se af kommentarerne, måske lige med undtagelse af en der skal få det lært.

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan jo heldigvis bruge andet end sølvtøj, men når man nu har det, skal det også bruges, selvom det godt nok er blevet sjældent at vi er samlet 18 til spisning, men der var engang hvor de 18 ofte slet ikke rakte.

      Slet
  9. Som teenager var jeg vild med "Alexia"-stellet, som jeg også fik en del af til min konfirmation. Senere blev sølvtøj jo lidt umoderne, så på en eller anden måde fik jeg byttet/solgt Alexia og fik rustfrit stål - Steel Line, som vi har endnu. Fra min salig svigermor og -far har vi diverse ta'ting i sølv, og sukkerskåle etc. Jeg er vild med at bruge det. Vi fik også nogle flotte hvide duge, som passer godt til sølvtøjet.
    Din samling er vældig omfangsrig, og jeg kan godt forstå, du kan lide at dække op med sølvet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Trods det kongelige navn, blev alt sølvtøj umoderne, og det var vist et godt bytte du fik gjort til et smukt og enkelt bestik. Noget er (på afstand) virkelig svært at se om det er stål eller sølv. Det flotte stål tager sig også godt ud på en hvid dug.
      Bedst af alt, så kan jeg vældig godt lide det enkle design, som mit bestik er. Jeg har set meget som jeg nødig ville eje, men dog også meget flot.

      Slet
  10. Vidst ikke så moderne at få sølvskeer mere, men begge vores børn fik til deres dåb for 3 og 6 år siden. I dag er der vidst mange der får dem lavet om til armbånd eller andre smykker. Det syntes jeg nu også kan være meget godt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det er vist meget længe siden det var på mode. Jeg har set fine armbånd af skeer og gafler, og selvfølgelig kan man også få det smeltet om, altså hvis det er ægte sølv og ikke plet som mit. Jeg skal nu heller ikke have flere smykker end jeg kan bære dem alle på mig, på en gang.

      Slet
  11. Jeg fik bestik til 12 fra mine forældre, det lå i skuffen og blev aldrig brugt. Nu har jeg haft sølvtøj på bordet lige siden, det er 15 år siden og selvom jeg er alene nu bruger jeg det dagligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er synd at gemme sølvtøj væk i skuffer, så det var godt at det fik nyt liv i de rigtige hænder. Håber dine forældre har set at det er kommet til ære og værdighed som det fortjener.

      Slet
  12. Nej jeg har ikke samlet på det, men til gengæld været så heldig at få min mors bestik for mange år siden. Vi pudser det altid til jul og bruger det juleaften. Det er så smukt på bordet. Vores knive er også uden skær, men det går udmærket til julemaden ;O)
    Har du aldrig fået lavet nogle af dem til armbånd ?
    Kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har bare fået samlingen på en gang :-) De fleste knive er vist uden skær, hvis man ikke allerede har ofret det ekstra på dem. Knivene kan da heldigvis bruges til meget alligevel.
      Nej, det skal mit sølvtøj ikke bruges til. Jeg går ikke med SØLVsmykker, og der skal heller ikke ligge en samling smykker og gemme sig. De smykker jeg har hænger på mig altid. Har kun et ekstra sæt ørestikker og en perlekæde til spec. lejligheder. Kunne de tåle et dagligt bad, så hang de noget mere på mig :-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)