fredag den 14. februar 2014

Optur - og ned igen på normalniveau

Vores fastnettelefon ringer utroligt sjældent, og når den gør, er det som regel en af de mange sælgere, der er ude for at kapre kunder, eller en af de mange analyseinstitutter, der har gang i en forbrugerundersøgelse. Da telefonen ringede her i huset søndag aften, var jeg så godt som sikker på hvad det drejede sig om. P1140745










Manden, i den anden ende af røret, præsenterede sig med firmanavn, by og det hele, men det sagde mig absolut intet, før han nævnte, at han havde modtaget min ansøgning under billetmærke, bogholderi, telefonpasning, lyst til at arbejde med mennesker og lidt lettere rengøring. Vil du komme til en samtale? Selvfølgelig ville jeg det. Kan du komme allerede i morgen kl. 16 eller vil du gerne komme lidt senere?

Yes, yes, jeg havde armene helt i vejret, da jeg skulle ud og fortælle det til Allan. Jeg mødte op til en samtale med både manden og konen, hvor jeg også blev vist rundt i huset. Inden jeg gik derfra, fik jeg besked om, at vi der var indkaldt til samtale, alle ville få besked samme aften, eller senest næste dags eftermiddag, uanset udfaldet. Allerede 19:30 samme aften ringede han og sagde, at det havde været svært at vælge. Vi havde alle tre givet dem begge et rigtigt godt indtryk. Vi havde alle de samme kvalifikationer, men noget skulle de jo sortere ud fra. Derfor blev det de små marginaler, der afgjorde det, og alene det geografiske der sejrede. Det blev altså ikke mig, der skulle stifte bekendskab med denne virksomhed, men det bekræfter mig endnu engang i, at interesser kan være med til at give et fingerpeg, om noget jeg ikke vidste stillingen indeholdt.  P1140764
Jeg fortsætter det meget tidskrævende job at finde et supplerende deltidsjob. Det er meget almindeligt, at jeg bruger 2-4 timer dagligt på det. Også de dage hvor jeg passer mit arbejde. Selvom jeg ikke har meldt mig ledig, er jeg i fuld gang med igen at oprette mig i diverse databaser. Det er utroligt hvad de skal vide om en. I går aftes brugte jeg 2 stive timer på at oprette mig i en eneste profilbank. Jeg havde talt med dem i telefonen først, da jeg ikke har til hensigt at køre land og rige rundt eller rive teltpælene op, men de forventer, ligesom mange andre, at der bliver masser af arbejde hernede, når de for alvor starter på den nye Femern Bælt-forbindelse. Der stod det ville tage 15 min. Det kan jeg så konstatere ikke passer. De 15 min. rækker kun hvis man er ny på arbejdsmarkedet, eller har et meget begrænset arbejdsområde, og ikke hvis man gaber over en hel stribe, efter at have været på arbejdsmarkedet et helt liv, og har været heldig at få lov til at snuse til det meste. Der skulle ‘bare’ sættes flere hundrede krydser, skrives måneder og årstal indenfor hvert eneste lille specificerede og meget detaljerede område. Samtidig skulle der udfyldes kvalifikationer i 5 eller 6 kategorier ud for samme ting. Med ord fra ‘kendskab’   til ‘ekspert’. De ville også vide hvor mange år, jeg har beskæftiget mig med hver eneste lille ting. Du milde Moses, sikke et arbejde, alt det har jeg da ikke i hovedet, og heller ikke andre steder, så der måtte sjusses lidt. Jeg gik i gang med den næste profilbank, men den så ud til at være af samme kaliber, så jeg afbrød, og fortsætter i dag, hvor jeg har ‘fri’ uden nogen former for lønkompensation.  P1140803
I weekenden bliver der ikke meget tid til jobsøgning. Mads lægger ud med 25-30 unge mennesker, som er inviteret til fyraftensøl og pølser sidst på eftermiddagen i dag. Vi er også inviteret, hvis vi har lyst. Det har vi selvfølgelig. Det er altid sjovt at se og tale med ungernes venner. Flere af dem er kommet meget her i huset for at lege. Lørdag har jeg inviteret vennerne på mad. Det bliver garanteret lige så hyggeligt, som det plejer at være. Søndag fylder Mads 36, så der står familiehygge på programmet hele dagen. Camilla ankommer her allerede om formiddagen. Det er med at udnytte timerne, når det er muligt, og den lange tur alligevel skal køres. 
Billederne er fra gåturene rundt i området. På det midterste ses en lille regnbue midt i billedet.

23 kommentarer:

  1. Hvor er det dog ærgerligt, at du ikke fik jobbet - men sådan er det jo i vores branche, der skal arbejdes hårdt for bare at komme til en enkelt lille samtale.

    Du skriver, at du bruger meget tid på din jobsøgning; det gør jeg også, og lige for tiden prøver jeg at skrive en ansøgning pr. dag, hvis der ellers er noget at søge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Så nemt skulle det ikke være, selvom det kunne have været rigtigt rart.
      Jeg skriver også, men det er mest uopfordrede, fordi der ikke er andet for mig at søge i en overkommelig afstand.

      Slet
  2. Det er fast arbejde at lede efter arbejde, kan jeg forstå.. :-)

    Tillykke med sønnen, fyraftensøl og pølser lyder som en god måde at starte en weekend på..

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det :-)
      Tak. Jeg vil gerne fritages for at drikke øl, men resten er jeg med på :-)

      Slet
  3. Øv - jeg troede lige ... jeg kan godt forstå, at det er lige så nødvendigt at holde weekend, selv om man 'bare' er jobsøgende - man bliver vel næsten lige så træt af søgningerne som af et 'rigtigt' arbejde :-)
    Tillykke med sønnen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg skelner ikke mellem weekend og hverdag, når jeg søger job, men denne weekend er der ikke meget tid til det. De personer i det system, som jeg denne gang, (endnu) ikke er en del af, siger det er vigtigt at skemalægge arbejdsdagene, så man ved hvornår man skal tjekke dit og møde dat, samt skrive ansøgninger osv. Nøjagtig som på en rigtig arbejdsplads.
      Det er meget, meget mere trættende at søge arbejde, end at gå på arbejde. Jeg er meget glad for det arbejde jeg har. Derfor melder jeg mig også meget nødig arbejdsløs, men det betyder ikke at jeg ikke kæmper for et job mere.
      Tak :-)

      Slet
  4. Det er hårdt arbejde at søge job, jeg håber det lykkedes snart for dig. Tillykke med sønnen og god fornøjelse i weekenden. ;--D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er meget tidskrævende, og noget irriterende noget at bruge den kostbare tid på, men jeg kan vist ikke regne med, at det kommer helt af sig selv, så jeg må jo bare fortsætte kampen. Tak, tak vi er i fuld gang med alle fornøjelserne. Lagde fint ud i går :-)

      Slet
  5. Åhhh, jeg håber virkeligt det lykkes for dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det håber jeg også :-)

      Slet
  6. Ærgerligt, at det ikke var dig, der fik jobbet, så du kunne blive fri for at søge - jeg husker så godt, hvordan det er med jobsøgning, og div. databaser, jeg trak lige engang på smilebåndet, da du skrev om de mange kvalifikationer og år på arbejdsmarkedet, for jeg kan godt huske, at der lige som ikke var taget højde for os, der har mange af begge slags - det er heller ikke nemt at få et CV til kun at fylde en side, når man har så mange år på bagen og har prøvet mange ting, der måtte jeg være kreativ :)
    Held og lykke med din søgning, jeg håber sådan for dig, at der snart dukker noget op - husk nu på, at jobsøgende også skal holde fri ind imellem, så du ikke bliver stresset af det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu er set jo ikke fordi jeg er ekspert på alle områder. Faktisk blev jeg selv overrasket over alle de krydser jeg kunne sætte, til trods for at jeg faktisk kun har haft to hovedarbejdspladser på 14 plus 25 år, og så det løse ved siden af. Når der så kun er en kontoransat, altså mig, så kommer man til at brede sig ret meget, når det er virksomheder der udvikler sig og gaber bredt.
      Kreativitet er en god ting. Tak, jeg holder også fri ind imellem. Lørdag var hel fridag :-)

      Slet
  7. Uh, jeg husker stresset med at søge job, da husbonden var arbejdsløs i en periode. Og nu, hvor han har et job, han ikke er vild med, synes han ikke, han har ordentlig tid til at søge nyt, fordi det tager så lang tid.
    Du var godt nok tæt på denne gang - så hvorfor ikke tro på, at det kommer næste gang!
    Tillykke med sønnike; i år var der dog ikke så megen sne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har jo heldigvis også et rigtigt job, der skal passes. Det tager de timer det skal have.
      Jeg har før været tæt på uden at blive den heldige og har ikke opgivet den svære kamp.
      Tak skal du have. Nej i år skinnede solen fra morgenstunden, hvor han blev født, og vejret var flot det meste af dagen. Dog kom en ordentlig regnskylle ved 13 tiden, så var solen klar igen :-)

      Slet
  8. Ærgeligt at du ikke fik jobbet. Det er ikke nemme tider at finde en stilling i, men respekt for at du bliver ved med at prøve. Der er alt for mange der læner sig tilbage og undskylder sig med at de aldrig finder noget alligevel. Så keep up the good work :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er ikke meget godt der kommer helt af sig selv. Det må man som regel arbejde hårdt for. Jeg fortsætter og håber :-)

      Slet
    2. Sådan Pia :-)

      Slet
  9. Det var synd du ikke fik jobbet Pia, bedre held næste gang :-). Ja, du har ret det er faktisk hårdt arbejde, at finde et job nu om dage, før jeg blev fleksjobber, fik jeg altid det jeg søgte, det kan jeg ikke ligefrem påstå, det samme sker i dag.
    Det er virkelig tidskrævende at blive oprettet i diverse job databaser, og jeg kender heller ikke rigtig nogen, der har haft heldet med sig ad den vej.
    Jeg håber det lykkes for dig snart :-).Kh

    SvarSlet
    Svar

    1. Bortset fra sidste år ved samme tid, så er det 10 år siden jeg sidst søgte job. Der var der heller ikke meget at vælge imellem, men der var trods alt job at søge. Før den tid behøvede jeg slet ikke søge noget, det gik fra mund til mund og jeg kunne få mere arbejde end der var timer i døgnet.
      Det er nu heller ikke fordi jeg har hørt nogen fået jb den vej, men da der ikke er nogen stillinger at søge, må man jo prøve noget andet. Gør man intet, sker der garanteret heller intet.
      Tak jeg håber også på bedre held næste gang :-)

      Slet
  10. Mon ikke det - som det vist plejer - lykkes for dig at finde et nyt deltidsjob. Du lægger jo i alle tilfælde godt med energi i det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det håber jeg da, men der var godt nok ikke meget optimisme at spore, de 11 steder jeg kontaktede på min ufrivillige arbejdsløshedsdag. Tværtimod.

      Slet
  11. Det var ærgerligt - men med den iver du lægger for dagen, så må det jo lykkes! Har du en profil på LinkedIn - det har du sikkert; men jeg har flere historier om, hvordan det er lykkedes folk at finde arbejde derigennem og har også selv sat en 'annonce' derpå for en uge siden. Jeg fik meget hurtigt nogle ansøgninger - så det var måske en idé?

    SvarSlet
    Svar

    1. Ja, jeg er på LinkedIn, og jeg ved det forum eksploderer i øjeblikket, bare ikke her på øerne. Jobcenter og A-kasse sagde allerede sidste år, at de aldrig havde hørt om nogen i vores område, der havde fået job den vej, men jeg oprettede mig selvfølgelig alligevel, det er med at udnytte enhver mulighed, selvom arbejdsgiverne ikke kigger med, man ved jo aldrig.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)