lørdag den 19. april 2014

12 timer på motorvejen

Meget har ændret sig siden Allan blev efterlønner. Før den tid, var det altid min opgave at booke ferie eller andet ophold. Vi havde besluttet at det var i år, vi skulle ned og se de hollandske tulipanmarker. Allan havde fundet et B&B her, hvor han reserverede et værelse til os. Vi fik en opringning om at vi skulle bekræfte en mail, som vi aldrig havde fået. Vi bekræftede pr. telefon, at vi gerne ville bo der, og sagde ved forespørgsel, at vi forventede at være fremme mellem 18 og 20. I onsdags morges startede vi vores lille påskerejse.  P1000604
Der er ikke meget at se på ned gennem de tyske motorveje, men vi bemærkede dog at der var meget mere grønt end derhjemme. solen bagte gennem bilruden, og det var det dejligste vejr. Det blev en meget la-aa-aang tur. Den tyske trafikradio meldte stau und stau ustandselig. Ved Elbtunnelen var der 14 km kø som det tog os en time at komme igennem. Ved Bremen var der 7 km kø, dertil kommer vejarbejde og andre forhindringer, vi måtte igennem. Det er ikke skidt på kameralinsen, men på bilruden. P1000599
Turen skulle kunne gøres på ca. 9 timer. Vi holdt kun et par små tisse- og spisepauser undervejs, men der gik alligevel 12 timer før vi nåede destinationen og vores vært var tilsyneladende bekymret for om vi havde fortrudt, for han ringede da vi holdt foran hans dør kl. 20. Vi manglede blot at finde et sted at parkere. Han kom ud og flyttede sin egen bil, så kunne vi holde på hans plads.

P1000609
Da vi havde læsset bilen af, gik vi en tur i det pragtfulde vejr. Ved 21-tiden var det stadig 16°. Vi har selvfølgelig, synes vi selv, oplevet en masse de par dage vi har været i Holland, men det vil komme senere. I aftes prøvede jeg at lave et indlæg og lægge ud, men jeg fik besked om at min konto hos Google var spærret/låst, fordi de mente at en hacker var på spil, da der blev logget på fra en anden IP-adresse og et andet land end mit hjemland. Det var mig selv, fra vores medbragte bærbare, men ikke om jeg kunne få lov at taste min kode, og jeg havde endda været på fra min iPad. Denne adgang blev dog også spærret af Google i aftes. Det hele også sendt pr. mail til mig. Nu er vi hjemme igen, og alt ser ud til at være i skønneste orden. Turen hjem gik noget mere smertefrit, men stakkels de der skulle sydpå, kunne vi både høre og se.

12 kommentarer:

  1. Der er helt sikkert mere grønt hernede - det kommer jeg nok til at mærke næste forår :-) Her er kirsebærtræerne afblomstrede, kastanierne blomstrer og magnoliatræer ligeledes. Naboen har hevet presenningen af sin svømmepøl!

    Var I i Keukenhof? Der er så smukt på denne årstid! Glæder mig til at se billeder fra Jeres hollandske ferie!

    SvarSlet
    Svar
    1. Rhododendron, snebolletræer , kastanjetræer og meget andet står i fuldt flor. Hyldeblomsterne står på spring og andet har allerede haft sin blomstringstid for i år.
      Ja vi var i Keukrnhof :-) Jeg har lige siddet og set billederne, det bliver svært at vælge ;-)

      Slet
  2. Det må have været så smukt med alle de tulipaner - glæder mig til at se flere billeder.
    Mon ikke der har været ekstra kø pga. påsken? Det er SÅ irriterende at sidde i de køer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var et smukt syn, og der er også påskeliljer og andre løgblomster.
      Jo, jeg tror påsken spillede en pæn rolle, men det er også nu alle turisterne skal se blomster i Holland.

      Slet
  3. En smuttur til Holland, det er nu frisk gået. Jeg glæder mig til at se en hel masse billeder af alle tulipanerne, som du sikkert har taget. God påske til jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Smutture er slet ikke så ringe. Jeg har taget masser af billeder :-)
      Tak og det samme til dig.

      Slet
  4. Det ser ud til at turen bekræfter at det stort set altid tager længere tid end tænkt at færdes i Tyskland. Ser frem til mere om turen.

    SvarSlet
    Svar
    1. De tyske motorveje har altid været utilregnelige. Man ved aldrig hvilke udfordringer man møder på sin vej.

      Slet
  5. Da jeg så din overskrift, måtte jeg bare lige ind og se, hvor I mon havde været henne :)
    Vi var i Holland for 3 år siden midt i april, det var så skønt, vi havde en dag med det aller bedste vejr i Keugenhof og jeg drømmer om at komme derned igen :)
    Vejen var dengang præget af rigtig meget vejarbejde, og vores datters daværende svigerfar, som bor i den del af Tyskland, sagde, at det er en meget stor udvidelse af den motorvej, de har gang i, men at køerne stort set ikke er værre, for vejen er alt for lille til den trafik, der er på den - men det må da forhåbentlig blive bedre engang.
    Jeg synes, det er dejligt at køre gennem Tyskland på denne årstid, fordi naturen er lige lidt længere fremme end herhjemme, så man får fornemmelsen af, at forår/sommer er på vej.
    Vi har for en del år siden kørt sydpå i slutningen af marts, der sad vi ude og spiste kl. 20 i 20 gr. i Kassel - da vi kom hjem til Danmark d. 1. april, var der snestorm :)
    Glæder mig til at høre mere om jeres tur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er vist altid vejarbejde og udvidelse af motorveje i Tyskland. De udvider stadig, men der kommer jo også flere og flere biler til i alle lande. Tæt trafik og kødannelser er nok bare noget der følger med de tyske motorveje, sådan var det også for 20-25 år siden, da vi kørte sydpå. Der kørte vi dog om natten, for at undgå de værste trafikpropper.
      Jeg synes det er utroligt, at vi ikke skal længere væk, før vi kan mærke markant forskel på forårets kommen, men vi kan jo også bare tage til Bornholm (eller Sverige) så mærker (ser) man også en stor forskel. Shorts og bare overkroppe var der at se både i Holland og Tyskland. Vi nøjedes med de korte ærmer :-) I dag er vejret dog også rigtigt fint her i landet, dog med lidt blæst, hvis ikke man er et sted hvor der er læ.

      Slet
  6. Imponerende at tage strækket Danmark-Holland på én dag. Vi gjorde det engang for meget længe siden, og det var langt, syntes jeg dengang. Men det var efter en god ferie, og nu ville vi altså gerne hjemad.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har kørt længere strækninger ud i et i vore unge dage, selvom vi have teltet med, så vi kunne slå lejr flere gange undervejs. Da vi for nogle år siden var i Østrig (biltoget derned) og selvkørende hjem, tog vi også hele turen i et stræk, selvom vi havde kalkuleret med en overnatning i Tyskland. Turen gik over al forventning og føltes ikke lang, det samme var det med denne hjemtur.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)