tirsdag den 15. april 2014

Gækkebreve og påskeæg

Som barn skrev jeg mange gækkebreve. Der blev lagt en pæn portion glansbilleder og en vintergæk ned sammen med det sirligt udklippede gækkebrev, som indeholdt flere små vers, og jeg kan stadig lire nogle stykker af, som f.eks. En vintergæk, en sommernar, en fugl foruden vinger, en lille ven som har dig kær, en kærlig hilsen bringer. Sidst blev det underskrevet med et andet lille rim og kryptiske ‘bogstaver’ som prikker, lopper eller en lille gåde. 
P1090512












Oftest fik jeg samme antal glansbilleder tilbage i med et svarvers som, tak for gækken, du mig sendte, men du må da ikke vente, at jeg være vil din nar, derfor sender jeg dig svar. Det var interessant nok i sig selv at bytte glansbilleder på den måde, men som barn så jeg da også op til at modtage et påskeæg. Jeg kunne altid være sikker på, at Gudmor ikke kunne gætte hvem brevet kom fra, så der var altid et stort flot påskeæg til mig fra hende. Der var nu også altid påskeæg fra både far og mor, samt mormor og morfar. Det sidste gækkebrev, jeg sendte til min gudmor, blev et broderet et. Gækkeverset blev syet med kontursting. Gåde
Billedet er taget i Operahuset i Oslo sidste år.

Hvis du gætter den lille gåde, så ved du hvad jeg hed, før jeg blev gift. 
Vores unger har også skrevet gækkebreve, men ikke i samme omfang, som da jeg var barn. Har du også  klippet og skrevet gækkebreve?

14 kommentarer:

  1. Pia Andersen.. :-) nogle gækkebreve er det da blevet til, og altid til mormor og farmor, de gættede aldrig hvem afsenderen var, men på forunderlig vis fandt de alligevel ud af, hvor påskeægget skulle afleveres. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. ;-) Ja mærkeligt nok fandt de altid ud af det, bare lidt for sent ;-) Vi har været nogle heldige børn :-)

      Slet
  2. Jeg er så heldig at modtage gækkebreve, og kan selvfølgelig ikke gætte,hvem de er fra ;O)) Vi har i mange år gemt påskeæg i hele haven, så har børnene samlet ind, det har været en rigtig hyggelig tradition, som min svigerdatter nu fører videre. Rigtig god påske. Kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej selvfølgelig kan de ikke det. Det er også svært ;-) for et par år siden lå der et gækkebrev i vores postkasse, og jeg kunne virkelig ikke gætte det. Jeg spurgte naboen, fordi prikkerne passede med deres ene barn, men både barn og forældre sagde nej. Så jeg skylder stadig et påskeæg, men skriveren har ikke reageret. Det må være en fra byen, som jeg bare ikke kender.
      Jeg hørte om den tradition for ca. 10 år siden, men indtil da, var den helt ny for mig. Helt sikkert et hit hos børnene. God påske til dig også.

      Slet
  3. Det er utroligt så gætte-dumme bedstemødre kan være ;-) Både mine bedstemødre og senere Donnaens ditto har været umådeligt dumme, når det kom til at gætte gækkebrevsafsendere. Jeg klippede med stor fryd gækkebreve i mange år, men Donnaen er for længst blevet træt af det. Iøvrigt synes jeg, at unge - ikke bare Donnaen, men også alle mine skiftende piccoliner - er ret ubehjælpsomme til at klippe??

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt med sådan nogle dumme bedstemødre ;-) Man lærte jo gennem øvelse, at lave små klip der lignede noget, dog slet ikke i H C Andersen sltil :-) På en eller anden måde tror jeg, vi var legebørn lidt længere da vi var børn. I dag køber man vist bare det, der skal bruges, for de flestes vedkommende og det er lidt synd, synes jeg.

      Slet
  4. Jeg sendte kun til min mormor og morfar - de kunne heller aldrig gætte det :-)
    Hos mine forældre stod der altid et KÆMPEpåskeæg til alle børnebørnene, når vi mødtes i påsken, så de behøvede ikke engang at ulejlige sig med gækkebreve. Lidt synd, faktisk, for det er en meget sød tradition.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der kan man bare se. Dem kan jeg ikke huske jeg nogensinde har fået påskeæg af, trods gækkebreve, men jeg fik glansbilleder og forstod ikke hvor farmor havde dem fra, når hun aldrig skrev gækkebreve, men hun havde mange. Hun sorterede og valgte dem jeg skulle have. Ikke noget med at vælge selv :-)

      Slet
  5. Egentlig har jeg vist ikke et særligt forhold til gækkebreve og påskeæg - eller påske for den sags skyld. Men det er dejligt at høre om tradition. Fin lille rebus i øvrigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Gækkebrevene er måske også mest en pigeting, selvom de par drenge der er i min familie har været med på dillen, men det holdt vist heller ikke så længe.
      Rebus var noget vi gættede og lavede en del som børn, min fars ide.

      Slet
  6. Sjovt nok har jeg også sendt gækkebreve til folk, der aldrig blev klogere :-) Jeg har fået 2 gækkebreve i år, og de udløste naturligvis påskeæg. Til 2 søde piger helt ude på øen i øst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tænk, så kunne man næsten gå og være bange for de gættede det, så der ikke far påskeæg, indtil vi selv også blev så kloge ;-)
      Og du gættede det også først, da påskeæggene skulle afleveres ;-)

      Slet
  7. Derhjemme klippede vi også en del gækkebreve. Jeg har dog aldrig hørt om traditionen med at bytte glansbilleder på den måde. Vores døtre er nu så store, så de har glemt alt det gækkeri - måske de indlemmer os i de dårligt gættendes flok om nogle år :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en god måde at komme af med alle dubletterne på, og få samlet en større samling af de motiver man holdt mest af. Nogle gange kunne det godt være svært at give slip på de glansbilleder.
      Her har vi i mange år heller ikke været i gækkebrevenes verden. Vi mangler også børn i den alder. Måske kommer de, måske ikke. Det er ikke til at vide :-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)