onsdag den 25. juni 2014

Fejø og karneval


P1010776 Fejø er en perle. Den dejlige udkant. Den i nogens øjne så ildesete udkant. Den udkant som vi selv er så vilde med, og aldrig kan få nok af. Den vi higer efter hver eneste gang vi tager på ferie eller på tur, selvom vi til dagligt både bor, arbejder og færdes i udkanten.  page


På vejen hjem fra Skalø, så vi at mange af de hule træer var beboet af mange forskellige dyr. Vi tog en sti bagom sommerhusområdet og anede ikke hvor den førte os hen. Stien var ikke særlig cykelvenlig. Da stien endte blindt, måtte vi finde et sted at komme ud på landevejen, så vi kunne finde ud af hvor vi var henne.
P1010842 Karnevalsoptoget, måtte da være nået til Dybvig Havn, hvor vi havde hørt festen skulle foregå, så vi cyklede derudad. Ca. halvvejs mødte vi hele optoget, som holdt pause eller havde optrådt? Hvad ved jeg. De fyldte hele vejen og hele plejehjemspladsen, men det lykkedes os at smyge os igennem, trækkende med vores cykler. Folk sad i haverne og ventede forgæves, og spurgte os hvor langt optoget var nået.
P1010866 P1010873
Vi havde nu kørt på de samme veje op til flere gange. Vi besøgte købmanden igen, først var det formiddagsbrød, nu var det is. Allan skal have sin daglige is, når vi er på ferie eller noget der snerper, som sådan et weekendophold. Da vi nåede Møllen var der åbent, og man kunne købe kaffe og lagkage. Allan savlede efter begge dele. Lagkagen var ikke pengene værd, efter min mening. Den havde ikke trukket, og var lagt sammen med alt for meget sødt syltetøj, så Allan fik mit stykke også. Pyt pengene gik til at bevare møllen, og jeg blev ikke tyk af det stykke kage.

P1010940 P1010908
Mens vi sad og drak vores kaffe, kunne jeg høre optoget komme.
P1010932 P1010901
Alt var repræsenteret, så her er bare et lille udpluk. En enkelt bimand gik med sin trækvogn, men de fleste var bundet bagefter køretøjerne.
P1010922 P1010904
Der er ingen tvivl om, at alle på øen, unge som ældre, hygger sig med denne tradition. Vi lod dem feste uden os, og cyklede tilbage til færgen, hvor det på vejen slog mig, at det var utroligt, så rent og pænt, der var efter alle disse festglade mennesker. Vi så intet affald som øldåser, papir eller noget andet ligge og flyde på hverken vejen, i rabatten eller på havnepladsen. Det kunne meget let have været en svinesti på hele ruten, men sådan var det ikke. De har hver især taget deres affald med hele vejen. Der var som fejet efter dem. Vi nåede at cykle 40 km, inden vi nåede campingpladsen. Det er da meget godt klaret på den lille ø.
P1010958
Efter at have spist aftensmad, gik vi os en aftentur, og så endnu en smuk solnedgang denne 1. pinsedag.

Der foregår mange arrangementer på Fejø. Foruden karnevallet er der bl.a. Træskibstræf for veteranskibe, Æblets Dag. Svøm og løb (for dem der virkelig er i træning) og meget mere. Her, både på og udenfor matriklen, har det længe været hverdag, med alt hvad det indebærer.

14 kommentarer:

  1. Sikke en skøn pinse I har haft på den lille fine ø.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har haft en dejlig pinse.

      Slet
  2. Meget sjovt med så lokalt et karneval - men nok mest imponerende, at der var så rent efter det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er i hvert fald noget der samler øboerne og en hel del fra 'fastlandet' og man kan se på udsmykning af både folk og køretøjer at det er noget der er lagt mange timer i. Nemlig, det var jeg meget overrasket over, for arrangementer af en eller anden slags, betyder altid et kæmpe oprydningsarbejde bagefter, er min erfaring.

      Slet
  3. Roskilde festivalen kunne vist lære noget om oprydning! Men det er nok ikke samme klientel!!! Desværre...
    Jeg er imponeret over jeres cykeldistancekondi... Og alt det I kan nå på en dag. Herlig læsning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne de vist ;-) Jeg kunne nu godt forestille mig at mange af de unge mennesker også tager til Roskilde.
      Nu tager det jo ikke hele dagen at cykle 40 km, faktisk tager det kun ca. 2½ - 3 timer, uden at jage afsted, så der er masser af tid til at være andre steder end på cykelsadlen.

      Slet
  4. Ej altså; bamsetræer - hvor er de fine!! Endnu en gang har I været på en dejlig tur :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ville gerne vide om der var en speciel forklaring på de bamsetræer, men har ikke fundet den.

      Slet
  5. Sikke en skøn pinse I har haft - dejlige billeder.

    SvarSlet
  6. Det var da sjovt med de hule træer beboet af dyr :-)
    karneval - åh det kunne jeg godt tænke mig at opleve, vi har det også i Ålborg, men jeg har desværre ikke kunnet komme til det, af forskellige grunde.
    Det lyder til i har hygget jer -og hold da op et flot billede du har taget, med svanerne og solnedgangen :-) Kh

    SvarSlet
    Svar
    1. Da jeg så dem, tænkte jeg straks må søde og sjove historier til børn.
      Det er også første gang jeg har set karneval live og de store karneval der findes rundt omkring, er selvfølgelig noget helt andet, men der er også flere mennesker/tilskuere. Du når det nok en dag.
      Vi har hygget, kab du tro :-) Tak, jeg er også godt tilfreds med det :-)

      Slet
  7. Det er godt med noget kant, trods udkant!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er ikke alle kanter der skal slibes af ;-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)