mandag den 25. august 2014

Squashpickles og syltede squash med appelsin

Jeg har tidligere skrevet om min squashpickles her, men nu har Ellen bedt om at få opskrifterne på ovennævnte. Opskrifterne er fra først- og midt i firserne, men de er stadig lige aktuelle her i huset. Dog går jeg ikke slavisk efter disse originale opskrifter. Jeg har suppleret henholdsvis, både med hvidløg og chili. Lige som krydderierne også er varieret.   

Ruths squashpickles
  • 1 kg renset squash
  • 4 peberfrugter, gerne røde og gule for farvespillets skyld
  • 3 store løg
  • Saltlage:
  • 2 l vandP7056432_thumb1
  • ½ del salt
  • Eddikelage:
  • 5 dl eddike
  • 5 dl sukker
  • 1 spsk. sellerisalt
  • 1 tsk. gurkemeje
  • 2 tsk. basilikum
  • koserveringsmiddel
Del squashen, fjern kernerne og skær squashen i terninger. Skær peberfrugterne i strimler. Pil løgene og skær dem i ringe. Kom squash, peberfrugt og løg i et fad. Kog vand og salt sammen, lad det blive koldt og hæld det over grønsagerne. Lad det trække natten over. Hæld saltlagen fra og lad grønsagerne dryppe godt af. Bring eddike og sukker til saltlagen i kog sammen med krydderierne. Kom grønsagerne i den kogende lage og lad det trække 2 timer. Bring atter blandingen i kog og lad det få et opkog på 2 minutter. Tag gryden fra varmen, skum evt., tilsæt konserveringsmiddel og hæld på rene glas eller krukker. Bind til. Squashpicklesen skal helst trække 1 måneds tid, før der spises af det.

Syltet squash med appelsin (ca 3 liter)
  • 1½ kg squashP1010157
  • 3 appelsiner
  • 1½ liter eddike
  • 1 kg sukker
  • 3 tsk. flydende atamon 
De vaskede squash skæres i ikke alt for tynde skiver. Eddike, sukker og reven skal af appelsinerne bringes i kog. Squashen kommes i og får et opkog. Saften af appelsinerne tilsættes. Atamonen kommes i, og det hele fyldes i glas.

Man kan selvfølgelig også sylte squash som asier. Der findes også mange andre anvendelsesmuligheder. Nogle af mine favoritter er fyldte squash, eller bruge dem i rodfrugtblandingen. Jeg laver meget ratatouille, det kan nemlig gemmes i fryseren. Ligesom revet squash kan, og så har jeg altid til en gang kage, brød eller boller. Der findes mange flere muligheder for at udnytte de mange squash en enkelt plante giver. 

10 kommentarer:

  1. Godt at vide at ratatouille kan fryses - squashene giver godt her. Måske er det alligevel en fordel med dyre frø (29 kr).

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan også kommedet på glas, som man gør andre sylterier. Squash giver vist altid godt. Hvis du gemmer lidt kerner, fra egen høst, til at så næste år, så sparer du de 29,- kr.

      Slet
  2. Tusind tak for opskrifter. De asie-syltede, jeg lavede, blev fine nok, men jeg er sikker på, at jeg i langt højere grad vil kunne lide udgaven med appelsiner.
    Farserede squash er en af favoritterne her i huset og bliver lavet flere gange om året :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme. Jeg foretrækker helt klart også dem med appelsin.
      Farserede squash smager også dejligt :-)

      Slet
  3. Det var nogle raffinerede opskrifter.... de bliver lige sendt videre til kokken! Han er så glad for det sure tilbehør... mens jeg har en sød tand!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg foretrækker det sure :-) Du ved nok der både skal salt, surt og sødt til / i maden, men spørgsmålet er så bare forholdet ;-) Allan har ikke bare EN sød tand men mindst to, dog spiser han også surt.

      Slet
  4. Tak for opskrifterne. Jeg har på fornemmelsen, at det vil være squash- og appelsinblandingen, der vil hitte her. Fantastisk, så meget squash kan bruges til. I aftes fik vi squash med vegetarfyld. Skønt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme. Du kender jo familien bedst, så du ved hvad der falder i deres smag. Squash med appelsin smager godt, men faktisk er vi allermest vilde med den pickles. Ja, og lidt eksperimenter ryger også igennem med godt resultat.

      Slet
  5. Jeg skulle bare have kendt disse opskrifter og anvendelsesmuligheder, da jeg første gang havde squash i haven - 7 planter! Jeg havde ingen ide om, hvor gavmilde sådan nogle planter er ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Når man kan drukne i høsten fra en enkelt plante, så har jeg slet ikke ord for det med 7 planter i haven, hvis de samtidig når at vokse sig en smule større end tiltænkt, så er der rigeligt til 7 husstande :-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)