mandag den 3. november 2014

10 gode grunde til at være glad

Det er ikke fordi jeg går og er trist, slet ikke, men et trin op ad glædesstigen, er der altid plads til at tage, uanset hvor lykkelig man er.
P1040077a P1040085a P1040079a P1040082a

  1. Jeg har ferie, og nyder at der ikke er lagt de store planer, men at der er tid til at tage hånd om mange af de småting, som jeg hele tiden skubber  foran mig.
  2. Haven er ved at være et overstået kapitel for denne sæson. Det er rart, for siden i sommers har vi ikke blot skulle slå græs hos os selv, men også hos søster, samt fjerne affaldet og køre det væk. Da Allan har problemer med søsters græsslåmaskine, kontra sit eget helbred, deles han og jeg om tjansen, så går det lige. Jeg har klippet alle mine hindbærbuske ned. Nu er der kun kvæderne tilbage, som skal reddes på en eller anden måde, og jeg er i gang.  
  3. Jeg fik ryddet op i mors papirer. Arkiveret breve, regninger osv. Noget jeg har hoppet over hele foråret og sommeren. Nu fylder det ikke i mit hovede mere. At få fjernet rodet i hovedet, giver overskud til noget andet.
  4. Jeg fik sorteret lidt ud i mors store garnlager, arvegods fra min mormor og moster, som døde i 1990 og 2006, men mor har stadig en del garn, som hun nu har erkendt, at hun aldrig får strikket noget af. Det fik jeg med hjem. Hun blev en smule fattigere og jeg blev meget rigere, men glæden var lige stor hos os begge. Der bliver strikket til de små ude i den store verden.
  5. Mens jeg var hos mor, hjalp Allan Mads med at løfte en motor på plads i hans bil, som han er ved at renovere. Mads fugede til gengæld vores værkstedsdør. Et arbejde der ellers lå på mine skuldre. Det var jeg glad for at slippe for. Sidst jeg fugede om en dør, tog det mig en krig at få renset svineriet af efter mig selv. 
  6. Mit skrog har knirket lidt i et stykke tid, som det har det med at gøre med jævne mellemrum. I dag havde jeg en tid hos mirakelmanden, og har endnu en tid i denne uge. Det har allerede lettet.
  7. Da frøerne holdt det lille årlige møde, havde en gammel arbejdskollega fødselsdag, og havde medbragt lidt sødt til kaffen, men hun glemte sin fine kageopsats, da hun kørte hjem. Den fik jeg afleveret på hendes arbejdsplads i dag. Dejligt at få afleveret det, der ikke er ens eget.     
  8. Jeg har kigget mit tøjskab igennem. Et par cowboybukser, en trøje, en sweater, to kjoler og min hjemmesyede boleo, som jeg syede til kjolen, røg i en pose til genbrugsbutikken. Kjolen er faktisk Camillas, som jeg overtog, da hun blev træt af den. Jeg har brugt den mere end hun selv har. Det er vist mere end 10 år siden, jeg sidst havde den på. Jeg har bare ikke nænnet at kassere den. Hvis jeg kan få kjolen på, som hverken har lynlås eller andet til at give lidt plads til indstigningen, er der vist ingen mulighed for at sidde ned uden det hele flækker. Derfor er der ikke mere nogen grund til overvejelserne om at lave den kort. Da dem mulighed stadig var aktuel, nænnede jeg ikke at klippe i den. Den hvide stræksag, kan jeg sagtens få på, men den figur jeg ser i spejlet, bryder jeg mig bestemt ikke om. Den røde jakke bruger jeg stadig, så den kom ind i skabet igen.
  9. I skabet med sylteting, har alle glas været ude, så det jeg lige har syltet, er kommet bagerst, og jeg har et overblik over hvad skabet indeholder. Skabsfryserens indhold fik i dag samme behandling. Nu har jeg  helt styr på indeholdet... så længe det varer. Der er lavet madplan til de næste 3 dage. Herligt.
  10. I de morgenstille gader i Nyk. F, var der en, der var ved at brænde ukrudt, da jeg gik forbi. Pludselig hører jeg et udbrud og så små flammer under tujaen. Manden fik meget, meget travlt. Hold op hvor gik det stærkt. Han fik selv stoppet ildebranden. Jeg glæder mig over, at der kun skete skade på et par buske.

P1040069 P1040070

Jeg vil fortsætte med at fylde ferieugen ud med en masse små hverdagsglæder.

22 kommentarer:

  1. Jamen rigtig god ferie, så :-)
    Altid rart at få overstået ting, der har spøgt længe i hjernen.
    John har sådan en ukrudsbrænder. På den ene side er det fint nok, for så taler han ikke mere om at bruge gift, men jeg har hver gang jeg ser ham bruge den, tænkt på om han på et tidspunkt får sat ild til et eller andet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Det er SÅ dejligt :-)
      Uanset hvor meget man passer på, så kan det hurtigt gå galt, med det gas. Det sås tydeligt ved dette lille uheld. Den spand vand han havde ved siden af sig, var slet ikke nok. En lille flamme bredte sig med lynets hast.

      Slet
  2. God ferie til dig Pia, hvis du fortætter i det tempo resten af ferien, ender du med at trænge til at komme på arbejde og puste ud.. ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak inge :-) På 48 timer er det da uMUligt at foretage sig mindre. Det er ikke engang alle 10 punkter, jeg selv har udført, men blot noget jeg har glædet mig over :-)

      Slet
  3. Det er den helt rigtige måde at starte en ferie... intern oprydning, ekstern sortering... ud med kunne, burde, skal og må.... Sikke meget luft det gav til at lave (næsten) ingenting!
    Rigtig god ferie.... uden ild i.... noget!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er netop sådan denne ferie er og skal være. Det giver sådan en dejlig tilfredsstillelse.
      Tak... Jeg vil nu gerne have ild i brændeovnen :-)

      Slet
  4. Dejligt at kunne være til stor hjælp Pia. Det lyder til at du har fået en del fra hånden og bundet nogle ender sammen, på systematisk vis, herligt.
    Sådan en ukrudts brænder er ikke legetøj, godt der ikke skete mere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Småting KAN komme til at fylde alt for meget, så det er skønt at få drm ryddet væk, mens man hygger og nyder livet.
      Man skal bestemt have respekt for sådan en ukrudtsbrænder. Det kunne være gået grueligt galt.

      Slet
  5. Uh, hvor jeg kender dine overvejelser over godt gemt tøj (.. ingen plads til indstigning og "den figur jeg ser i spejlet, bryder jeg mig bestemt ikke om") - jeg lo lidt midt i alt arbejdet her.
    I dagens avis læste jeg lige om en hækbrand forårsaget af en ukrudtsbrænder - som endte med ikke at kunne få dansk statsborgerskab pga. bøden. Så man skal passe på.
    Fortsat god ferie!

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan jo lige så godt grine af det, når nu det tilsyneladende ikke bliver anderledes. Der er bare noget tøj man nødig vil af med, også selvom det er forvasket og slidt.
      Det sker oftere og oftere, at jeg slet ikke forstår reglerne i vores eget lille land. Der er ikke meget medmenneskelighed tilbage.
      Tak :-)

      Slet
    2. Og nu genlæser jeg lige min kommentar, og det er altså ikke en ukrudtsbrænder, der ikke kunne få dansk statsborgerskab :) Selvfølgelig ejeren - men det havde du godt gennemskuet, he he.

      Slet
    3. Det havde jeg :-) Egentlig er meningen med teksten jo indlysende. Alligevel kan det godt fremkalde et lille smil. Jeg selv får også lavet disse formuleringer, og opdager dem sikkert ikke altid.

      Slet
  6. Dejligt med ferie :-) Uha, en kjole, der truer med at flække, er ikke god at have hængende. Den må ud (Og nej, det kan jeg ikke selv finde ud af. Ved ikke helt, hvad der skal til for at lære det?) Ukrudtsbrændere skal omgås med forsigtighed. Jeg har altid gode sko på, som kan tåle, at jeg stamper lidt rundt i noget, der ikke skulle være gået ild i. Men at sætte ild til en tuja på denne, fugtige årstid er nu alligevel meget uheldigt. Jeg læste samme artikel som Conny; at nægte nogen statsborgerskab pga et mindre uheld med en ukrudtsbrænder er godt nok langt ude.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er der ikke, så NU er den pakket ned til genbrugsbutikken. Jeg synes jeg er rimelig god til at kassere tøj jeg ikke går med, men det hænder at noget gør for ondt. I mange år gemte jeg en lækker ruskindskindnederdel, jeg købte som teenager i Italien. Det tog mange år, før jeg kunne få mig selv til at kassere den, og da jeg gjorde det protesterede Allan, men det hjalp ikke. Jeg havde taget beslutningen.
      Selvfølgelig skal man passe på, og have respekt for hvad der kan ske, men uheldige kan vi alle være. Den beslutning er umenneskelig og helt ude i hampen.

      Slet
  7. Det lyder da ikke som om du har holdt ferie, med alt det du får gjort :-). Hvor er det skønt når man endelig får ryddet op og sorterer i gemmerne, man kan jo blive helt hør af det :-).
    Uha det kunne jo være gået gruelig galt med den ukrudtsbrænder, godt han fik kontrol over det.
    Rigtig god ferie og husk nu, at passe godt på dig selv også.
    Kh Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, jeg holder virkelig ferie. At få ryddet små ting af vejen kan man virkelig blive meget, meget glad over.
      Det kunne det meget let. Jeg passer og plejer mig selv i allerbedste stil og laver ikke noget jeg ikke gider.

      Slet
  8. Oprydning i alskens mentale (og fysiske) ophobninger giver både glæde og energi. Tillykke med det :-)

    SvarSlet
  9. Op- og udrydning, ikke mindst i hovedet, giver masser af overskud og plads til glæde. Tak :-)

    SvarSlet
  10. Her er meget vådt - alting drypper! Jeg tror ikke en ukrudtsbrænder kunne sætte ild i noget UNDTAGEN en "sukkertopgran" og andre tætte graner i nabolaget, samt - som på billedet, Thuja / tuja. Hørte du om den mand, som fik en bøde for - med ukrudtsbrænder ved en fejltagelse - at sætte ild til sin hæk? Uha! :)

    Jamen det er nok meget godt at have 10 grunde til at være glad - jeg vil bare sende mine bedste hilsener i den anledning, og jeg tror endda der er flere grunde :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er sandelig også vådt her :-) ja, jeg har hørt om bøder i forbindrlse med ukrudtsbrændere, og at de er farligere, end folk regner med. Her så jeg det med egne øjne. Det gik VIRKELIG stærkt. Her benytter seg roehakke og pilning, og selvom jeg kan blive varm, går der næppe ild i noget ;-)
      Der er mange, mange flere grunde til at være glad. Det væsenligste er at jeg lever og har det godt. Tak, jeg hilser tilbage :-)

      Slet
  11. Det ser ud til det har været en effektiv måde at tømme hovedet på, nemlig ved at holde ferie og ordne.
    Nu er den vel snart slut - så god weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har været ren nydelse, at få ryddet ud diverse steder. Ikke mindst i hovedet :-) ja, nu er der kun weekenðen tilbage. Tak, i lige måde

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)