mandag den 17. november 2014

Helnøgen, halvnøgen eller fuldt påklædt

Ingen af delene kan jeg vist komme udenom at have været i denne weekend, men det er er nu naturen jeg har i tankerne med dagens overskrift. På min gåtur rundt i området i det blæsevejr har jeg selv absolut været fuldt påklædt, men jeg har observeret at naturen i øjeblikket er meget forskellig påklædt. Noget er meget farveklædt og andet står helt nøgent.
  P1040435
Det blæste så meget, at nærmest intet kunne stå stille. Heller ikke mig. Jeg blev løftet frem af vinden flere gange. Kameraet måtte jeg indstille på sportsfunktionen. Der var dog to robuste og meget nøgne træer, der ikke rørte sig det fjerneste. 
page
Jeg har også opholdt mig en stor del indendørs, en hel del mindre påklædt. Jeg har fået så mange garnrester, at der stod lidt alle vegne. På stuegulvet lå en kæmpe bærepose, og flere små, fordi der ikke var plads til mere i garnkisten, så jeg havde lageret lige for hånden. Ærlig talt var jeg lidt træt af at se på det rod. Jeg har også længe, flere år, været træt af min syæske, værktøjskasse. Lukketøjet er nemlig gået i stykker, og kassen må holdes sammen med en tyk elastik.
P1040401 P1040410
Jeg har fået et lille sybord forærende. Det kunne jeg gøre med hvad jeg ville. Under sybordet hænger en stor kurv, med plads til garn. Møblet passer ikke rigtigt ind i vores hjem, men nu er det taget i brug og har fået plads på et af værelserne. Syæsken er røget i skraldespanden, og der er blevet let adgang til det hele. P1040446a
Der har været ‘Jul på Orupgaard Gods.’ Vi kørte en smut derover, ikke for julemarkedet skyld, men fordi det foregik i hovedbygningen. Der var arrangeret modeshow, vinsmagning og meget andet. Intet af det var vi interesseret i, så vi kantede os hurtigt igennem rummene og kiggede mere på lofter, spejle, døre og den slags håndværk. Jagtstuen med alle de udstoppede dyr, på gulv og vægge osv. inden vi hurtigt forsvandt igen. 
P1040456
Det var nemlig også muligt at gå en tur i den helt private park. Det benyttede vi os af, mens de fleste andre foretrak at blive inde i varmen. Det var i denne park Dirch Passer rendte rundt, mens Charles Tante blev optaget. Vi fik set det vi ville, og kørte hjem og fik en tår kaffe at varme os på.

16 kommentarer:

  1. Ja, sikke da et (forkert ;-) blæsevejr, vi har haft i weekenden.
    Ah, så det var der, den blev optaget! Det har vel stået et eller andet sted på rulleteksterne bagefter, men jeg har ikke hæftet mig ved det. Var det så også hovedbygningen på Orupgård, der blev vist, når de drejede ind med vognen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Min første tanke om 'forkert' blæsevejr var, om jeg et sted havde skrevet 'rigtigt' blæsevejr, men så dæmrede det :-)
      Det tror jeg ikke det har. De filmer jo mange, mange steder til bare en enkelt film. Det er Allan der er så nørdet at han husker (alle?) disse lokale filmoptagelsessteder. Det kniber så mere med at huske hvilken film det var, men så er der hjælp at hente i Den Danske Filmdatabase :-)
      Nej, det var ikke Orupgaards hovedbygning, men Lindholm vest for Roskilde :-)

      Slet
    2. Ups ... men sådan nogle ting ved jeg slet ikke :-)

      Slet
    3. Man kan jo ikke vide alt og jeg vidste det heller ikke. Jeg vidste bare at det ikke var Orupgaard, fodi den hovedbygning og indkørsel ser helt anderledes ud, så blev jeg nysgerrig og googlede :-)

      Slet
  2. De julemarkeder er jo skabt med henblik på salg af diverse objekter af varierende kvalitet! Da det ofte er på spændende steder, man ellers ikke har adgang til, kan pynten overståes og stedet nydes.... Der har været jul og sommer events på Løndal Gods for nogle år siden. Det var da en god oplevelse.... I år har vi kig på Herregården Lundegård på Fyn. Det kunne blive en god udflugt....
    Det er da et godt og rummeligt sybord... Det er nu så rart med overblik over alle dimsedutter og dingenoter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Julemarkedet var ikke særlig stort, men det var dyrt design og mærkevarer til at lægge under juletræet. Det eneste håndværk der var, var juledekorrationer og det man kunne købe at spise fra caféen.
      Jeg har lige googlet Lundegård... Det ligner det der i mange år var på Skjørringe. Der var der masser at se på.
      Overblik er altid godt, så nu får sybordet en chance.

      Slet
  3. Weekenden har ryddet godt ud i bladene på træerne rundt omkring. Der ser dejligt ud i parken, og det er jo altid sjovt at få lov at gå en tur rundt i parker man normalt ikke har adgang til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har den :-) det er en dejlig lukket park med stier. Broer over vand bl.a. til en lille ø. 'Hemmelige' steder er altid interessante.

      Slet
  4. Det er rigtigt; her er også både nøgne og næsten fuldt påklædte træer og alt der i mellem. Og nogen træer taber bladene lidt efter lidt, mens andre taber dem alle på en gang. Gad vide, hvad forskelle skyldes? Flot samling gevirer og sjovt at få et kig ind på ellers lukkede slotte. Jeg håber, jeg husker at tage til et af de lokale slots-julemarkeder i år. Sikkert ikke for at købe ret meget, men bare lige kigge ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Plantearterne har mange forskellige overlevelsesstrategier. Jeg hærte tilfældigvis lidt om det den anden dag. Det er en videnskab jeg ikke skal gøre mig klog på, men et spørgsmål om hormoner. De hormoner kan åbenbart få skyld for meget.

      Slet
  5. Tak for beretningen. Jeg kan særlig godt lide de to sidste billeder. Godt at se sådanne steder - og gøre som I gjorde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Desværre fremgår det ikke rigtigt af det nederesre billede, at det er en lille ø i parken, og det er ikke en man kan hoppe til. Der er nogle meter vand imellem. Vi nyder sådanne steder.

      Slet
  6. Jeg er nu ret vild med det sybord, men selv om du ikke synes det passer, er det meget praktisk. Vi plejer ikke at køre så langt efter julemarkeder, men det lokale på Grønnessegård besøger vi hvert år, da husbonden alligevel skal synge julekoncert på stedet ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har overvejet at male det, men nu står det lidt afsides og er funktionelt.
      Alt hvad der ligger 20-30 km fra vores bopæl, kalder vi tæt på. Det er de km vi hele livet har måtte køre, uanset hvad vi skal. Grønnessegård kender jeg ikke, men selvfølgelig er det der, I skal hen :-)

      Slet
  7. Det er da et skønt sybord. Sådan et gad jeg godt, nu hvor jeg har fået mit eget værelse. Jeg tømte for små rester af garn og stof for nogle år siden og afleverede det i børnenes SFO, så nogen kunne få glæde af de små rester.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bliver så glad, hver gang nogen giver ting og sager væk til andre, der kan få glæde af det. Det uanset om det er færdige produkter, eller det er til at lave noget af. Jeg ved, at uanset om det er børn, pensionister, handicappede eller hvem som helst, så er der stor glæde og begejstring, når de modtager en ny sending, ligegyldigt om det er en stor eller lille rest.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)