fredag den 7. november 2014

Kan det siges tydeligere?

Det er med hunde, som det er med børn. Det er næsten altid forældrenes skyld, når de ikke er til at holde ud. Jeg har ikke noget imod hunde. De kan ligefrem være søde, hvis de er opdraget ordentligt. IMG07520










Vi har, som de fleste af jer ved, ikke dyr, så jeg kan sagtens være klog, når opdragelsen handler om hunde. Der er nemlig ikke noget, der er nemmere end at opdrage andre menneskers børn, eller at tackle andres problemer,  mens det måske kniber lidt mere med at finde ud af det på hjemmefronten. Jeg skal skynde mig at nævne, at jeg ser mange særdeles velopdragede firbenede og børn.
P1030686 P1030894 P1030945
Her hvor vi bor, er der mange hundeejere, det er der vist alle steder, og det sætter sine spor i landskabet. Alle har skoven som nærmeste nabo. Alligevel lufter rigtigt, rigtig mange mennesker deres hund op ad naboens hæk, uden at samle op. Skilte som disse, findes der mange af rundt omkring.
P1030895 P1030896

Klods op ad skoven, ligger spejderhytten i et indhegnet område. Daginstitutionerne i hele kommunen benytter flittigt grunden. Efter en debat og nogle skrivelser, har man været så venlig at lade lågerne være ulåst, så vi alle kan komme den vej ind i skoven, uden at skulle gå en stor bue udenom. Men nogen tror åbenbart at det er en hundeluftegård. Jeg forstår ikke at man behøver skilte. I min verden er det ikke en mulighed at rende fra sin hunds efterladenskaber, uanset hvor de vælger at besørge. Heller ikke selvom det er i skovkanten og vejkanten, hvor vi gående færdes. Vi er ikke forvent med fortove og cykelstier, men de der er, er heller ikke fri for hundelorte.
P1030634Nogen har en pose med, og samler op, men hvad nytter det, når de alligevel 'taber' den lidt længere fremme, eller måske hænger den op i skoven, hvis ikke det er en anden der prøver at gøre opmærksom på problemet. En offentlig skraldespand ville måske hjælpe... og dog… Vi ser jo gang på gang, at folk læsser affald af ved siden af skraldespanden… i vejkanten, eller kører det ud i skoven. 
Min faster, som ikke lever mere, var en lille kortbenet hurtigsnakkende kvinde og et kendt ansigt i byen. Hun blev så træt af alle de hundelorte, der lå på fortovet, at hun gik og satte små bitte papirsflag i hver eneste af disse efterlandenskaber, så hun kunne styre udenom. P1030688Efter hendes eget udsagn, var hun nemlig så kortbenet, at hun ikke kunne skræve over uden at få dyppet måsen. Hun var så irriteret over problemet, at hun skrev et læserbrev til avisen. Det bragte hende i lokalradioen. Nogen synes det var frisk gjort, for mange var virkelig træt af dette svineri, herunder selvfølgelig også butiksindehaverne, men det undrer vel heller ikke nogen, at der også var personer, der blev fornærmet og sure. Man må formode, at sidstnævnte kategorier, var de skyldige. Missionen hjalp en tid.
Enten kan folk ikke læse, eller også vil de bare ikke respektere det skilt, der altid har stået i dette boligområde. En beboer har derfor taget et helt anderledes og drastisk skridt. Skiltene er ikke noget nyt, de har siddet på redksabsskuret de sidste par år. Måske forstår man bedre dette budskab?
P1030047a P1140727a

Selvom vi somme tider finder flere hundelorte på vores græsplæne, endda helt omme på den anden side af huset, har vi ingen skilte på matriklen. Løsgående hunde kan alligevel ikke læse, og det kan katte desværre heller ikke. 




18 kommentarer:

  1. Jamen altså ... behøver jeg at sige, at jeg er fuldstændig enig - og lige så fuldstændig forarget over sådan en adfærd fra hundelufternes side?
    Jeg bliver simpelthen så splintrende arrig, når jeg ser hundelorte, hvor mennesker færdes - det skal dog siges, at vi åbenbart bor i et meget velopdragent kvarter her, for vi oplever det forbløffende dejligt sjældent.
    Samme ikke særlig høje faster, som du omtaler, og som jo var min moster, sagde engang til mig, at de har så store hunde i hendes by, at hun ikke træder i hundelortene på fortovene - hun går ind i dem!

    SvarSlet
    Svar
    1. Næh, det behøver du egentlig ikke. Dertil kender jeg dig for godt ;-)
      Det er sk... Irriterende, og nogle få hundeejere kan ødelægge alt for dem, der rydder pænt op efter sig.
      Faster/moster var en vittig hund.. Hø.hø...og hun kunne få sagt tingene. Og jeg kender overHOvedet ikke nogen, der slægter hende på ;-)

      Slet
  2. HØRT Pua, vi er så enige.. Det er simpelthen for dårligt af hundeejerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Om det er potteskår, hundelorte eller øldåser, så tager man det med sig hjem igen.

      Slet
  3. Det kan ikke siges tydeligere - men der arbejdes på at udvikle hensynsløshed yderligere her i landet.
    Her er det nødvendigt at gå på stierne når det er lyst, så man kan orientere sig om lorteplaceringen, da man ellers, efter mørkets frembrud, risikerer at få hundelort på skoene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det mener jeg heller ikke, det kan, men det er åbenbart ikke forståeligt for alle. Det svineri er I altså også plaget af. Det er så ulækkert at komme hjem med hundelorte under fodtøjet, og endnu værre når det ikke kun er under sålen.

      Slet
  4. Enig... Synes især det var klamt, da sneen smeltede sneen...
    Der er en almindelig ulyst til at tage sine egne "efterladenskaber" med sig hjem, det gælder også pizzabakker, flasker, dåser.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en mærkelig mani, det blomstrer. Lidt barnligt måske også, for alle de andre gør det jo også, eller hvad ved jeg. Vi tager altid det med hjem, vi havde med ud, og ofte har vi samlet andres op også. Vi deltager også i det årlihge 'Hold Danmark Rent' og det er ikke småting vi samler på et bar timer, hundelorte i plasticposer er inkluderet.

      Slet
  5. Det er vist et kendt problem over hele landet. Jeg bor på en lukket vej der munder ud i et naturområde og hele vejen derned skal man passe på hundenes efterladenskaber. Mange samler op, men især om vinteren, når der ligger sne er der rigtig mange der ikke gør - tror de at lorten forsvinder, fordi den synker ned i sneen. Det kan jeg så fortælle at det gør den ikke - og når sneen smelter til foråret lugter og ser der forfærdeligt ud.
    KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg desværre også det er. Jeg ved ikke hvad de tror. Et nyt lag sne skjuler kun svineriet for en kort stund. Vi er jo nogle, der går tur i snevejr, og så har man ikke en chance for at se, hvad der gemmer sig, der hvor man træder. Det er noget griseri, er det, og man mister lysten til at komme på sådan en sti.

      Slet
  6. Enig, enig, enig.
    Vores skraldemænd kan nu (efter 40 år) ikke længere slæbe skraldeposerne omme fra husets indgang gennem perlegruset i indgangspartiet ud til vejen, så vi har fået skraldespande ude ved fortovet. Det er fint nok. DOG har vi allerede efter to dage oplevet, at lorteposen er blevet smidt i vores skraldespand. Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal stille mig. Det er selvfølgelig bedre, end at posen blev efterladt på vores fortov, men jeg ville jo gerne nøjes med vores eget affald i vores skraldespand.

    SvarSlet
    Svar
    1. Min søster har skrevet et stort skilt med 'Nej tak, til hundelorte' og sat på deres skraldespand.
      Sjovt nok så, eller hørte jeg, for en uges tid siden, i 'Spørg Charlie' en seer der spurgte panelet, om lige nøjagtigt dette dilemma. Han var så træt af hundeluftere der smed poserne i hans skraldespand og ville høre hvad panelets mening om dette var. Alle 4 i panelet, mente at man havde ret til at dumpe hundelorteposerne i de private skraldespande, der stod ved folks ejendomme. Det gjorde de fleste af dem selv, fordi det var ulækkert at rende rundt med sådan en pose. Vi var forargede og det samme var værten. Her vil vi også kun have vores eget skrald. Vores skraldespand står langt inde på privat grund, så den bliver heller ikke benyttet til hundelorte, bortset fra når C er hjemme :-)

      Slet
  7. det er utrolig at folk synes at de bare bliver blinde når deres hund skal besørge.Der er også noget andet der irriterer mig, alle de cigaretskod man vader rundt i, ved bænke bordene på rastepladser, uden for alle toiletter og ved bus stoppesteder.Er der ikke noget med at det tager mange år inden de er forsvundet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Blind for egne fejl er set før. Cigaretskod irriterer også mig, især dem med filter. De forgår jo aldrig. Jeg har samlet utallige op langs vor grund. Den person, der var allerværst til at smide dem, røg ikke - påstod hun. Ikke desto mindre så jeg tit der var 'ild i hende'. Da hun døde forsvandt de fleste cigaretskud, mærkeligt nok, men dejligt.

      Slet
  8. Som hunde ejer bliver jeg også træt.
    dels er det ulækkert.
    lige så vigtigt er det at jeg er træt at skældud over andres lort, fordi jeg gik forbi grande lort med min lille hund.
    sidst men ikke mindst så spredes hunde sygdomme bla. Via afføring.
    indrømmet i dag samlede jeg ikke en lort op, jeg var løbet tør for poser 😳 heldigvis sad Zorro næsten inde i tornebusken så der kommer ikke så mange forbi.
    Her mangler der skraldespande, jeg har heldigvis en aftale med enkelte andre i byen hvis spand står ude ved vejen om at jeg kan smide posen der. Kunne aldrig finde på at gå ind på en andens grund for at smide posen ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Desværre er der jo sådan at mange dømmer folk i grupper. Altså alle indvandrere, alle hinderjere, alle unge, alle gamle osv.
      Vi har slet ingen offentlige skraldespande her, man er altså nødt til at tage sin pose med sig hele vejen hjem.
      Jeg hører ofte Mads og Monopolet hvor hundeposeproblemet har været oppe at vende et par gange. Nogle i panelet mener at man sagtens kan tillade sig at smide poserne i alle private skraldespande uden tilladelse, mens andre mener man skal have en aftale. Jeg er tilhænger af det sidste.

      Slet
    2. En aftale er nemlig god her, engang kunne man få et klistermærke med smid gerne din pose i min spand... det smart nok.
      har ikke så meget mod at min bruges nu og da (den står fat ude).... men irreteret når lorte smide i den forkerte, vi har affaldssortering.... og så bor jeg 100 m fra en ofentligspand.

      Slet
    3. Vi har også affaldssortering, i flere beholdere, men det har vist alle husstande, og her skal de, der bor i lejligheder også sortere affald.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)