søndag den 5. november 2017

Lav selv alternative pengegaver. Liggestol, skattekiste og …

Er man indbudt til fest, og fødselaren, konfirmanden, brudeparret, eller hvem og hvad der nu skal fejres, og ønskerne nærmest kun består af cool cash, så synes jeg personligt, det er lidt kedeligt blot at komme med en flad kuvert med indhold. 
Gennem årene har jeg brugt forskellige versioner, som at folde et par sedler, så de bliver til en seddel med mange nuller efter. Jeg har lavet sommerfugle af sedler og foldet tøj, samt givet penge på mange andre forskellige måder.
Nu har jeg igen været i tænkeboksen, for at skabe noget nyt.
P1140648a
Har vi noget, du kan lave mig en tynd liste af, spørger jeg Allan. Han fandt en 3 mm tynd liste på værkstedet, men den var alt for bred, så jeg fik ham til at skære et par stykker på ca. 5 mm.  Med en listesaks klippede jeg forskellige størrelser. 2 stk. x 15 cm. 2 stk. x 10 cm og 2 stk. x 15 cm. Det blev sat sammen til en lille liggestol.
P1140581

Jeg lavede også større, med målene  2 stk. x  20 cm,  2 stk. x 15 og 2 stk. x 7 cm. Sidstnævnte er tværliggerne, som passer perfekt til en pengeseddel. De små lister limes sammen og vupti, så har du pludselig en liggestol.
P1140580 P1140589
Da vi var på camping i det jyske i sommer, kunne jeg ikke lade være at samle de specielle muslingeskaller og sneglehuse, hver gang vi gik tur ved stranden. Det er godt at kende sig selv, så med vilje medbragte jeg ikke noget at samle i. Når jeg ikke kunne have flere i mine hænder, var jeg nødt til at stoppe indsamlingen, for selvom ideerne myldrede frem, havde jeg ingen planer med dem. Lidt af dem er nu blevet brugt.  
Jeg legede lidt med at rulle pengesedler til lys. Et lille stykke ståltråd blev klippet af. En væge blev tegnet og klippet, og sat fast med tape på pengesedlen, inden den blev rullet.
P1140599 P1140600
Ideen med lysene er god nok, men det skal i så fald sættes sammen på en anden måde og det passede ikke rigtigt til liggestolen, synes jeg. Så den ide blev fejet af bordet igen i denne omgang.
P1140610Jeg syntes, gaven skulle bestå af andet end liggestole. Men hvad har jeg i gemmerne til at lege med!
Det var nu, jeg havde tid og lyst til at sysle med netop dette lille projekt. Jeg tænkte jeg kunne lave en lille skattekiste. Skuffer og skabe blev endevendt. Jeg fandt en sort vinæske, som jeg skar i stykker.
Da sådan en vinæske består af bølgepap, er låget let at få buet, som en kiste skal være, men lidt sværere er det at få siderne klippet til og det hele limet sammen.  
P1140615aKisten blev pyntet med små klistermærker. En sølvtus blev indkøbt, og der blev skrevet ‘skattekiste’ på låget. Kisten blev fyldt med både sølv- og guldmønter og et par sedler.
Modtageren var søster, som rundede de 60 i sidste uge, og holdt fest i weekenden, så med 4 timers søvi i nat, varer det ikke længe inden vi siger godnat.

.

14 kommentarer:

  1. Det er godt nok kreativt, hvad du her har fundet på - og praktiseret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Det er sjovt at lege.

      Slet
  2. Du er sgu så opfindsom! Tak for inspiration.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og velbekomme. Et lille bord og en fodskammel var også i mine tanker. Den ide er hermed også givet videre :-)

      Slet
  3. Svar
    1. Tak. Jeg var også ganske tilfreds med udfaldet.

      Slet
  4. Dejlige pengegaver - jeg vil bogmærke denne side!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den vakte også lidt interesse hos forskellige gæster. Du skal være så velkommen. Det tager jeg som en kompliment :-)

      Slet
  5. Du er godt nok kreativ! Rigtig gode ideer :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes det er sjovt at komme med noget nyt.
      Noget helt andet er, at det igen er frostvejr. I skrivende stund viser termometeret - 0,7 grader ;-)

      Slet
  6. Det er nogle fine idéer, du har. Men man kan åbenbart også være FOR smart - jeg havde engang fået en fin champagneflaske med en prop i bunden. Dagen kom, hvor den skulle genbruges. Jeg havde spist tre af de lækre karameller, der skulle fyldes i flasken, og pakket tre hundredkronesedler sammen, så de kunne pakkes ind i papirerne og ligne de andre karameller. Efter et par dage ringede jeg dog til modtageren og fortalte ham, at han ikke bare skulle dele ud til højre og venstre uden lige at mærke godt på dem, for der var tre af dem, som kun var bestemt for ham.
    En anden gang vil jeg ikke være så udspekuleret, at gaven ikke er til at få øje på. På selve festdagen ville det sjove jo være gået af den, hvis der skulle have fulgt en 'brugsanvisning' med. Det viste sig, at han havde gået og spekuleret over, hvordan pokker han skulle få de karameller ud af flasken.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man er næsten nødt til, på en eller anden måde, at gøre opmærksom på at der findes skjulte skatte. Godt at du nåede at advare modtageren. Han skulle jo helst selv have glæde af gaven. Det ER vigtigt at få meldt lidt ud om det ikke helt er det, det ser ud til at være.
      Jeg har et par gange pakker mønter ind i små pakker af klart film, og puttet det i jorden sammen en potteplante, eller i en spand med sand, og skrevet på kortet: 'Her i pottens muld, kan du finde det pureste guld'. Der var også pakket en seddel ind med hvor meget der skulle findes, og den seddel blev nævnt for modtageren. Det varede lidt længe, før det gik op for modtageren, at hun/de skulle grave i jorden for at finde pengene.

      Slet
  7. Hej Pia
    Tak for en fantastisk ide med liggestolen er ved at lave en sangskjuler med tema strand og vand hvor manden sidder i en badering og der passer liggestolen perfekt til kvinden. Meen syntes der er noget "galt med dine lister du viser 8 lister men skriver kun mål på 6 stk. Jeg skal bruge målene den øverste af billederne på 15 cm for den lange da jeg tror de vil passe til min dukke jeg har lavet i piberensere. Kan ikke gennemskue hvorfor der er 4x15 cm. Kan du hjælpe med hvad jeg overser. Tak mvh Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme og dejligt at kunne inspirere andre.
      Du skal ikke tænke så meget over billedet af de 8 lister. Det er kun lidt af materialet til de to forskellige stolestørrelser. Listerne på billedet rækker ikke helt til dem begge., men jeg kan godt se, jeg har lavet en skrivefejl på den ene. (Den lille af dem) for tværliggerne har samme størrelse på dem begge. I stedet for 4 x 15 cm skal du bruge 2 x 15 cm og 2 x 7 cm

      Altså, hvis du vil lave den største af stolene, skal du bruge 2 x 20 cm og 2 x 15 cm samt 2 x 7 cm.
      Håber det giver mening nu.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)