tirsdag den 11. december 2012

DIY – Poser, julekort og gammelt tøj

De første julegaver er pakket ind, og da den ene gavepapirsrulle slap op, måtte jeg lige lave en pose af det bløde karton papiret var rullet op på. Idéen er fra tv. Paprøret blev delt på midten. Hvert stykke foldet og limet til et nyt rør, hvorefter bunden blev foldet og limet.
P1080149 Lav selv poser
Poserne blev pyntet med lidt fra gemmerne. Efter at den øverste kant var foldet ned, så den blev dobbelt, blev et silkebånd, til hank, trukket igennem med en stoppenål. Den anden pose blev lukket med en clips en lille tøjklemme kan også bruges. Disse poser er udelukkende lavet af genbrugsmateriale og der er ikke meget jul over dem. Man kan jo pynte som man vil, alt efter hvad de skal bruges til.   
Poser af genbrugspapir Hjemmelavede julekort
   
Der var lidt mere jul over julekortskrivningen. Jeg skriver færre og færre kort, men der er stadig en lille håndfuld tilbage. De fleste er til ædre mennesker der bor langt væk. I dag røg der fire lange julebreve afsted og jeg ved de sidder og venter med længsel og glæde for at modtage “årets beretning”  Vi har allerede fået julekort fra de to af dem i sidste uge.
I mine teenageår strikkede jeg masser af firkanter af gammelt tøj, som jeg først havde klippet i strimler og viklet op som et andet garnnøgle. Jeg hæklede også gulvløbere både runde og aflange. Alt tøj blev brugt, bortset fra strik, men det allerbedste at arbejde med var nylonstrømper og nylonunderkjoler.
P1070710 Hæklet kurv af gammelt tøj
Lidt ærgerligt, at jeg netop havde afleveret en pose tøj til genbrug, for der var et par bluser der havde været ideelle til mit projekt. En bluse var ikke god nok til genbrug, så den havde Allan fået til værkstedsklud, men den måtte ind igen for at blive klippet i strimler, og så gik jeg i gang med at hækle en kurv, sådan helt ud af det blå. Hvor svært kan det dog lige være! Jeg hæklede, trevlede op 3-4 gange, hold op hvor det støver, inden jeg fik den lyse idé at google. Minsandten om ikke jeg fandt et mønster, hvor stoffet er indkøbt på ruller. Jeg er løbet tør for stof, og har meddelt mine søskende, at jeg er aftagere af deres gamle elastiske tøj. Jeg skulle jo gerne have lavet den kurv færdig. Der er lang vej endnu.

16 kommentarer:

  1. pøj pøj med kurven, hårdt arbejde. mine hænder arme og skulder kunne ikke klare det :-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kræver lidt mere, end når man hækler med almindeligt garn, men ren bomuld er meget værre/hårdere.

      Slet
  2. Hvad står DIY for? Jeg gætter på Do It Yourself. Hvor er du altså kreativ - ideen med at lave gaveindpakning af paprøret inde i papiret er virkelig god, det har jeg aldrig set før.

    Den kurv bliver spændende at se, når den er færdig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har gættet helt rigtigt :-) der er jo ingen grund til at købe papir, når noget kan genbruges. Jeg har flere rester af tapet liggende som bare venter på et nyt liv på en eller anden måde. Ideer har jeg, men mangler tiden :-)
      Jeg kan næsten heller ikke vente :-)

      Slet
  3. Ihh en hammer god idé med poserne...tak for det og altså ikke mindre med genbrug af trøjen...:)

    Knus og kram herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Poserne kan jo,laves i alle størrelser, bare man kan finde papir der er stort nok. Velbekomme :-)

      Slet
  4. Det var da en sjov idé med poser af inderdelen af julegavepapir. Man må jo være opmærksom på sparemuligheder. Her er vi ikke nået til julebrevet endnu - desværre har vi efterhånden forladt det håndskreven julekort, men der er stil over dem der holder fast.

    SvarSlet
  5. Jeg er tilhænger af sparemuligheder alle steder hvor det er muligt, og når det så samtidig er sjovt gør det ikke spor.
    Jeger også nået ned på et minimum af julekort og kan vist nøjes med under 10 i år.

    SvarSlet
  6. DIY er en rigtig god idé, når man har ideer, materiale og et kreativt gen. Det ser rigtig godt ud, det du laver.
    Vi er for mange år siden gået over til trykte julebreve, fyldt med billeder. Vi ved, at folk også her venter på det. Jeg tror, at vi har praktiseret den form for julehilsen siden 1980 ca.
    God onsdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-)
      Julekort med billeder, har jeg ikke brugt siden ungerne var små, men man kan selvfølgelig bruge alle slags billeder af årets hændelser.
      God onsdag aften til dig.

      Slet
  7. Der er da helt sikkert nogen, der bliver glade for et langt julebrev fra dig. Skriver du også de lange breve i hånden? Det er ellers noget af et projekt, du er gået i gang med med den kurv. Du viser vel det endelige resultat, når du har kreeret færdig?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg skriver julekortene i hånden. Jeg tror faktisk ikke projektet med kurven er så stor, det er jo nogle omgange der redder noget. Jeg viser frem når den er færdig :-)

      Slet
  8. Det er imponerende, at du skriver julekort, men forstår på den anden side godt, at du ikke nænner at skuffe dem, der venter på dem.
    God ide med pose af pappet, som jeg med skam at melde altid har smidt til papirgenbrug.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg selv nyder også at læse de lange julekort vi får. Den nærmeste familie får ingen og heller ikke dem vi ser jævnligt.
      Jeg gemmer ikke alt pap, men lidt er altid rart at have på lager, det er dog mest det tykke af slagsen jeg bruger.

      Slet
  9. Flotte juleposer du har lavet og julekort.
    Jeg skal ha´ købt julekort i morgen. Børn og børnebørn plejer at få et julekort tilsendt. Andre får en hilsen over nettet.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Børnene er bisammen med i julen, så de har aldrig fået julekort, og vi har da også et par stykker der r en hilsen over nettet, ellers er det en mundtlig julehilsen :-)
      Tak og god torsdag til dig, fra mig der åbenbart er færdig med at sove i denne omgang :-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)