fredag den 27. maj 2016

Syrensaft og familieforøgelse

Sidste år prøvede jeg for første gang at lave syrensaft, med så godt et resultat at jeg har været på jagt igen. Det er lige så forfriskende som hyldeblomstdrik, og laves på samme måde. Lige om lidt er det hylden, der skal høstes.
P1110285














Først i maj måned opdagede Allan, at en solsort havde bygget rede. Selvom det er et sted vi færdes flere gange dagligt, har vi slet ikke observeret, at der var gang i et boligbyggeri. Pudselig var der bare en etableret bolig. Da jeg tog et billede lettede fuglemor ved klikket. 
P1110234a P1110061 P1110064

Nu er det rigtigt svært at se ned i reden, når den er bygget så højt oppe, men jeg fik det til to æg, så stor var overraskelsen, da der viste sig at være fire unger. Enten er det to gange tvillinger, eller også har der gemt sig to æg mere. Det sidste er nok det mest sandsynlige. Efterfølgende har jeg da også kunne ane mindst et æg mere på billedet.
P1110193 P1110216
En solsort ruger i 13 dage, og da vi ikke vidste, hvornår hun var begyndt at ruge, har jeg hver eneste dag holdt ekstra øje med hvornår der  kom familieforøgelse. Det skete den 19. maj. Når nu jeg skriver datoen, ryger tankerne 43 år tilbage. Det var nemlig den dag Allan og jeg mødte hinanden for første gang. Nå, tilbage til emnet.  

Vi har altså opdaget reden, næsten samtidig med solsorten begyndte at ruge. Jeg har sat dato på hvornår billederne er taget.
P1110232 P1110236


Solsortemor blev trofast liggende på reden. Selvom jeg tog den lille tre-trins stige for at kigge ned i boligen, så godt jeg nu kunne, lå hun bare musestille og holdt øje med mig. Der er ikke meget fugl over det de første par dage, men så er det altså gået rigtigt stærkt. P1110239








Solsortemor har travlt med at hente mad til de små sultne unger. Hun får dog hjælp af solsortefar. Det er ikke lykkedes mig at fange nogen gode billeder af de voksne med orm i munden, men vi har iagttaget det med stor fornøjelse.
P1110250 P1110254



Nærmer vi os fuglereden, mens solsortemor er ude at hente mad, gaber ungerne straks op og regner med, at der dumper noget ned i næbbet på dem.
P1110262 P1110287

Om ganske få dage, (i næste uge) skal de lære at flyve. Det bliver med livet som indsats. Vi frygter at naboens katte hurtigt får indfanget og ædt hele familien.  P1110293








Solsorte er normalt ikke de mest attraktive fugle i vores have, men dette her er lidt noget andet. P1110246












Jeg holder også øje med en helt anden slags fugl. Også svanemor har travlt, men det er en helt anden historie.

15 kommentarer:

  1. Årh, det er bare så hyggeligt at følge de travle forældres anstrengelser for at få de unger til at blive store nok til at flyve fra reden så hurtigt som muligt. Det har vi også stor fornøjelse af i Sverige.
    Skønne billeder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig rigtigt hyggeligt at følge. Forældrene er konstant på jagt efter føde, og få sjældent et hvil. Utroligt at man kan blive så fascineret af en ellers ret så kedelig fugl.

      Slet
  2. Det er en herlig serie om solsorten, og heldigt er det, at den har bygget rede så det er til at følge med i det der sker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sjovt, at solsorten har bygget netop der, hvor der er så meget trafik. Vi har før haft fuglereder i hækken, og det ikke muligt at følge s¨meget med, så vi nyder det.

      Slet
  3. Hej Pia
    Du får lige kommentarer for flere af dine indlæg - ja, det er mange dage siden, jeg har haft computeren tændt, og så får jeg heller ikke kommenteret.
    Først Krambussen og dit helbred - hvor er det flot, du er i så god form og Allan også for den sags skyld. Vi har slet ikke sådan et godt initiativ her i området, men der er mulighed for at betale sig fra sådan en test flere steder - jeg har aldrig gjort det, for jeg ved udmærket godt, at mit helbred ikke er i orden og jeg vil score de 15 år mere end jeg er - skal jeg have taget blodtrykket sådan et sted, så vil det ryge til himmels ;)
    Sladder, mon der er ret mange samfund, der ikke har det :) Her har vi i alle tilfælde også - og det er utroligt, hvordan en historie kan udvikle sig på no time, og du har fuldstændig ret i, at det ofte er folk, som ikke selv deltager i aktiviteter (det er vi nu heller ikke gode til, men vi udbasunere os heller ikke om noget, vi ikke ved hvor kommer fra ), det er lige som med dem, der ikke kan li' f.eks FB, men som ikke selv er på :)
    Og I har været i Sønderjylland - Sønderborg slot, der fik jeg en ide mere om, hvad jeg gerne vil se i det område, vi har vist set det meste vest for Kruså, men øst for har jeg aldrig været og det er sådan en forlænget weekend tur, jeg gerne vil på, ligesom jeg gerne vil over og se Gavnø slot, når deres tulipaner blomstre.
    Monte - ja vi nåede aldrig at komme ud på den slædetur, da vi var med bus derop, var vi i den botaniske have og så viste det sig, at der var middagslukket for slædeture, da vi kom derfra - den næste gang vi forsøgte os, var svævebanen lukket af en eller anden grund og vi gik forsøgte os ikke med gåturen op :)
    Vi har også solsorter og unger, der er ved at afprøve deres vinger i de her dage, så jeg forsøger at holde øje med katten, så den ikke lige napper sig en steg - vi var ellers bange for, at der ikke var noget par mere, for vi troede kun, der var et par her og en høg eller hvad det nu var for en stor rovfugl nappede tidligt i foråret den ene solsorte herinde i gården.
    Syrensaft har jeg aldrig prøvet, men måske om et par år, når mine syrenbuske giver lidt flere blomster, vil jeg huske på, at det skal afprøves :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Randi :-)
      Jeg tror snart at vores kommune er den eneste der har en Krambus tilbage. Jeg ved godt dit helbred desværre ikke er helt godt, men selvom det ser skidt ud, giver en måling et billede af ens situation, og man kan jo blive positivt overrasket ;-)
      Sladder findes vist overalt, og man bør tage al snak med et gran salt. Historier der fortælles, høres eller opfattes meget forskelligt. FB er en god sammenligning.
      Gavnø slot i tulipantiden, synes jeg er skuffende. Det er meget bedre at komme til Lolland eller du kan nøjes med en tur til Sønderjylland. Der er mange flere tulipaner end de kan præstere på Gavnø, og så er det ganske gratis at se.
      Monte har du nævnt før. Det er ærgerligt, når man har sat næsen op efter det.
      Normalt siger jeg at naboens katte kan tage alle solsortene, og lagde de andre små fugle være i fred, men denne lille familie er noget andet ;-) Jeres overlevende solsort må have fundet sig en ny mage, og forsøgt sig igen.
      Jeg har heller ikke andet nogle få syrenklaser på vores små træer, men der er masser ude i naturen, så jeg ikke behøver at skamfere vores egne træer.

      Slet
  4. Fin familie :-) Vi har også en familie i haven. Jeg ved ikke, hvor reden er, men vi følger forældrenes togter på plænen og glæder os over sangen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også sjovt at se fuglene hoppe rundt på plænen og fylde næbbene med orme. Sangen nyder jeg også, lige bortset fra før 6 om morgenen. Fuglene (og der er mange af dem) begynder allerede at kvidre ved halv 4 tiden om morgenen. Det er jo ikke nemt at få lidt søvn i den larm ;-)

      Slet
  5. Dyr må meget hurtigt lære at klare sig selv. Kalve, grise, killinger, hvalpe og hvad der ellers findes af dyr, må stå på egne ben lige efter fødslen. Det er noget andet med os mennesker. Vi skal bruge år, før vi kan klare os selv.
    Jeg håber også de undslipper naboens katte.

    Tak, det er på mange måder en skøn weekend. God søndag til dig.

    SvarSlet
  6. Syrensaft er godt - jeg mindes at have smagt.

    Men altså - det er billederne af solsorte familien, som gør mig blød om hjertet. Hvor er det gode billeder! TAK! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det smager nemlig godt.

      Ja, det er da utroligt hvad sådan en ellers ret uinteressant og 'kedelige' solsort kan gøre ved en. Velbekomme og jeg takker også :-)

      Slet
  7. Så hyggeligt - Dejlige billeder du der har fået.

    Mindes da jeg for nu mange år siden boede på landet, og var ramt af svalereder, nogle ville synes det var hyggeligt, men, der var 30 - 40 stk. hen under tagrenden ind under tagudhænget, og det var både ved hoveddøren, og flere vinduer. Det var næsten håbløs at slippe for det svinderi der følger med. Derfor var det ikke så hyggelig en fortælling som din.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtigt hyggeligt at følge den lille fuglefamilie.

      Jeg kender alt til svalereder og det svineri det forårsager. En enkelt solsorterede giver slet ikke samme svineri, som en enkelt svalerede, så jeg forstår dig godt. Sådan et svineri, er der ikke meget hygge over.

      Slet
  8. Det er så spændende at følge fugleungerne. Jeg morer mig sådan over spurveungerne. Solsortemor ligger på reden og der er vist 5 unger i den: Erik holdt et spejl hen over igår. Nu håber vi de klarer den....
    Syrensaft! Du har altid gang i noget spændende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig både sjovt og spændende. Jeg er ude at kigge til dem hver morgen inden jeg kører på arbejde, og det er det første jeg gør, når jeg kommer hjem igen.
      Mon ikke også jeres overlever. Det farlige liv begynder for alvor for dem, når de skal til at 'stå på egne ben'

      Det er sjovt at prøve nye ting, selvom dette så ikke er helt nyt, men stadig spændende nok til en gentagelse.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)