onsdag den 29. november 2017

Endelig skimtes der lys i tunnelen, og der er et nyt liv i sigte

Da jeg pludselig blev i tvivl om hvor mange n’er og l’er der skulle i tunnellen, besøgte jeg sproget. Hold-da-op, et speget ord. En ting er, hvor man lægger trykket. En anden ting er, at Tunnelen er længere en tunnellen. Man kan se fra den ene ende til den anden i tunneller. Er du forvirret, så prøv om du bliver klogere her. Jeg er nået frem til, at ordet i overskriften er stavet korrekt, for min tunnel har været meget, meget lang. Faktisk har det taget mere end et år at komme så langt, at jeg endelig kan se lys forude. P1140759
Absolut igen kunne forudse, hvad der ventede mig i mit nye job. Både chefen og jeg var ret fortrolige med den slags forretning. Da han samtidig, har været min chef, i 10 år, kendte vi også hinanden, så på det område vidste vi begge, hvad vi gik ind til. Alt ville blive som i gamle dage, hvor jeg havde mulighed for at komme og gå, som jeg havde lyst. Jeg havde dermed udsigt til at arbejde færre timer i perioder, hvilket tiltalte mig gevaldigt. Virkeligheden har bare været en anden. Drømmen om mindre arbejde og flekstid, som i gamle dage, udeblev. Mine arbejdsdage har været noget længere end, hvad der er normalt for kontoransatte.
I sidste uge, var jeg til MUS-samtale. Faktisk den allerførste i hele mit liv. Det var hyggeligt at sidde der med en kop kaffe og snakke. Der var ikke rigtigt noget nyt, hverken fra chefens eller min side. Vi tager tingene løbende, hvis der er noget, men hverken chefen eller jeg bruger mange ord på hinanden i det daglige. Han passer det, han er rigtig god til, og jeg sidder mutters alene og passer mit. Til denne MUS-samtale startede chefen ordene med: Jeg ved det har været et rigtigt hårdt år, men du skal vide at ...
Jo mere han talte, des mere rørt blev jeg. Jeg sad med blanke øjne. Jeg har jo bare passet mit arbejde. Jeg mener alt hvad jeg har sagt, siger han så, og vi har tit talt om dig derhjemme, og hvor godt det var, du sagde ja til at arbejde for mig igen. Det er jeg utroligt glad for. P1140719
Til punktet, om jeg kunne få opfyldt mine ambitioner i virksomheden, og om jeg havde udfordringer nok, kunne vi ikke lade være med at trække på smilebåndet begge to. Som jeg sagde til chefen, har jeg, i forhold til arbejdslivet, fået opfyldt alle mine ambitioner for mange år siden. Jeg har ikke mindre en to spændende og meget alsidige job, med mange udfordringer, så det behov er også dækket ind. Jeg kan godt lide, der er udfordringer, bare der er tid nok til at løse opgaverne i. Det er så det, det har knebet med, på begge arbejdspladser.   
De sidste måneder, har jeg, de fleste dage, kunne nøjes med 8 arbejdstimer, men det er stadig mere, end en kontoransat på fuldtid har om dagen. Jeg sagde dog til chefen, at nu tror jeg på, at jeg snart kan begynde at arbejde, som jeg gjorde i gamle dage. Møde klokken 8:00 og gå hjem lidt tidligere i ny og næ. Det glæder jeg mig rigtigt meget til, og i denne uge er det lykkedes mig, at gå hjem efter kun at have haft en arbejdsdag på syv timer.  P1140716
Da jeg også, det sidste år, har været overbebyrdet, på den anden arbejdsplads, hvor jeg bare har fået flere og flere arbejdsopgaver pålagt, har jeg for mange måneder siden meldt ud til chefen, at jeg har for meget at se til. Så vi tog en snak. Det mundende ud i, at jeg skulle følge nogle regnskaber og arbejdsopgaver til dørs. Det har jeg fået klaret, så de allerede nu er fjernet fra mine skuldre. Det er nogle arbejdsopgaver, der på ingen måde kulminerer eller overlapper det, jeg kommer til at sidde tilbage med. Hvor meget tid det frigiver mig, ved vi ikke. Det må stå sin prøve, for fra 1. januar 2018 holder jeg fri hver anden fredag. Jeg ved, at jeg under alle omstændigheder har forrygende travlt de første 3. måneder af året, så hvordan det kommer til at hænge sammen, har ingen af os nogen ide om, men det finder vi ud af, og jeg glæder mig til mit nye liv.

8 kommentarer:

  1. Godt, at det meste endelig er ved at falde på plads, og du kan få lidt tid tilovers til at nyde fritiden lidt mere end du har kunnet længe. Det kan gå at have meget travlt i perioder, men ikke konstant.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bliver rigtigt godt at få lidt ro på og lidt mere fritid. Travlhed i perioder er fint, og med til at jeg synes, det er interessant at arbejde. Tænk hvis man bare skulle sidde og trille tommelfingre og vente på at tiden gik. Det ville være nogle meget lange dage. Dette har været i overkanten af hvad der er sundt.

      Slet
  2. Det danske sprog er en underlig størrelse og dermed grammatikken og stavemåder. Dog dejligt du kan skimte lyset.
    Det bliver spændende om du kan holde hver anden fredag fri gennem de første 3 mdr. 2018, krydser fingre, og måske skal du bare sige, det gør jeg.
    Det med alt for travlt altid, det kender jeg desværre også til. Kommer aldrig helt ind til kernen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan godt drille lidt, det sprog.
      Jeg agter at holde fast i den aftale, men jeg har lovet at være fleksibel, for arbejdet skal selvfølgelig udføres, og der er ikke andre på kontoret end mig. Så som jeg sagde til chefen, vil jeg helst ikke grave min egen grav, så derfor er vi nået frem til dette, som vi sammen mener er bedst for både mig og firmaet.

      Slet
  3. At være værdsat er ikke det værste man kan komme ud for. At være overbebyrdet er ikke så godt, men det ved du jo kan jeg se. Håber du får nogle gode fredage i ny og næ, hvor du kan geare ned.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har engang læst på en gajolpakke, at man kan måle sin egen uundværlighed, ved at stikke fingeren i et glas vand, og måle hullet, når man har trukket fingeren op, men det er da rart at vide at man er værdsat, selvom det ikke ændrer noget for mig, så længe jeg kan lide mit job, og har det (næsten) som jeg selv vil have det.
      Tak, jeg forventer mange gode fredage i det nye år.

      Slet
  4. Pyh, hvor har du bare haft (og har stadig) umanerligt travlt!! Og så samtidig med, at din mor har skullet hjælpes med 'det hele'. Gys altså. Godt, at der er lidt 'luft' i sigte :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har haft alt for meget at skulle forholde mig til. Ikke bare på jobbet men også privat. Selvom mor er nået en hel del videre, siden jeg skrev om det sidst, så skal hun stadig have en masse hjælp og nu er hun gudhælpemig rendt ind i noget nyt. Og hun er ikke den eneste der er ramt. Det er Mads desværre også. Suk hjerte, men brist ikke ;-) Jeg er glad for Allan er pensionist. Det er ham der har fået hverdagen til at hænge sammen herhjemme med indkøb, madlavning osv.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)