søndag den 2. januar 2011

Vidt omkring herhjemme

Jeg er kommet rundt mange steder de sidste par dage. Julepynten er taget ned, der er ryddet op efter den sidste uges overnattende gæster. Jeg har fået bagt et par ganske almindelige kedelige franskbrød uden korn og kerner, det er meget længe siden vi har sat tænderne i sådan et. Jeg har efterslægtsforsket en smule i Allans mødrende slægt, og endnu mindre i min egen fædrende slægt. Og mor… jaaa… hun er gået i gang med at skrive lidt historie om sit eget liv, noget jeg har ønsket og bedt om i mange, mange år. Hun ville have givet mig det i julegave, men hun havde fået gjort for lidt ved det.

Nybagt franskbrød Allans stamtræ
Stamtræ over Pias fædrende slægtP1023820

Og så lidt gulvarbejde. Jeg kan lige så godt sige det selv. Vi er ikke helt normale i min familie. Vi har altid yndet at sidde på gulvet, og vi gør det stadig. Mor og os fire unger. Det er en dejlig sidde- og arbejdsplads til mange opgaver. Vi har hele værkstedet fyldt op med flyttesager fra mors hus, som skal gennemgås nærmere for at se hvad det helt konkret indeholder. Der kommer en sæk, eller en kasse ind ad gangen, som bliver tømt ud på gulvet. Der sad mor og jeg så i går formiddags og kiggede det hele efter, inden vi kørte hende hjem, og fik sat postkasse osv. op igen hos hende og fik en tår eftermiddagskaffe, mens der blev ordnet lidt strikketøj og andre ting, inden vi kørte hjem for at “rode” lidt i slægten igen.

P1023826 P1023824

Kassen indeholdt en hel del sange med noder, revy- og amatørskuespillerhæfter, historiske beretninger, som far har været med til at klarlægge for Lokalhistorisk Arkiv i Sakskøbing. Der var den interessante fortælling om Handskemagerbanden og andet godt. Der blev ikke kasseret ret meget fra den ene kasse. Det hele skal bevares et eller andet sted, så nu er det foreløbig lagt i sirlig orden, og flyttet tilbage til værkstedet. I dag har jeg atter taget et lille job på gulvet, hvor jeg fik lagt et par bukser op for mor.

11 kommentarer:

  1. Det lyder spændende med det slægtsforskning og fint at din mor skriver sin historie ned...Altid rart at få noget fra hånden...Fortsat god søndag...

    SvarSlet
  2. Dejligt med nybagt brød og flotte stamtræer.
    Sjov og dekorativ måde at gøre det på.
    Godt at starte året med at få noget fra hånden.
    God søndag aften til dig :-)

    SvarSlet
  3. Annemarie slægt er spændende og det er dejligt at få ryddet op i bunkerne :-)

    Laura hjemmebag er altid dejligt. Jeg har også et slægtsforskningsprogram på pc´en, men dette er nemmere at vise frem.

    God aften til jer begge :-)

    SvarSlet
  4. Det gode ved at sidde på gulvet er at så er der ikke så langt at falde Pia.
    Spændende må det være at få fingerne i alt det nostalgiske stof, god fornøjelse med det videre arbejde.
    God aften.

    SvarSlet
  5. Rigtigt Michael :-)
    Tak, det er en spændende verden, med masser af fristelser, vi lever i. Der er stadig meget at kaste sig over og blive klogere på.

    SvarSlet
  6. Jeg er så heldig at min farfar (han døde da min far var 18 år) håndskrev sin og min farmors slægthistorie. Desuden illustrerede han den efter hukommelsen det vil sige protrætter, landskaber og huse. Meget interessant kan du tro. Uhm,Uhm,dejligt brød.

    SvarSlet
  7. Lotte, sådan en historie er guld værd, og et stort arbejde der er lagt i det. Jeg er slet ikke i tvivl om, at det er interessant ☺

    SvarSlet
  8. God idé at få din mor til at skrive ned, jeg fik min far til det samme for nogle år siden. Det tog sin tid at overtale ham for han er ordblind - men jeg lovede at læse korrektur.

    Resultatet blev ganske godt og både han og jeg er glade for at han fik det gjort. For ham blev det en dejlig tur nedad memory lane. Så mon ikke du også har noget at glæde dig til.

    SvarSlet
  9. Lone, det var godt du fik ham overtalt :-)
    Du kan tro jeg glæder mig. Jeg har også lovet at skrive det rent for mor.
    Min far fik jeg, mens han endnu var travlt beskæftiget på arbejdsmarkedet, til at skrive en lille selvbiografi, men i dag da jeg ikke mere kan spørge ham, ville jeg ønske at der var skrevet meget mere :-)

    SvarSlet
  10. Jeg er bare så glad for, at der er en i familien, der synes det er sjovt at slægtsforske ;-) Jeg synes, det er rigtig spændende at se resultatet, men jeg kunne aldrig have gjort det selv.
    God ide at få din mor til at skrive sit liv ned.
    Jeg har en del af min farfars gamle papirer - meget interessant læsning, synes jeg. Charlotte har lovet at aflevere dem på lokalarkivet, hvis ikke hun selv vil overtage dem...

    SvarSlet
  11. Ellen, selvfølgelig kan du forske, hvis du vil ☺
    Det ER interessant at læse gamle papirer. Der er desværre alt for mange, der bare smider tingene ud, i stedet for at aflevere det på arkiverne. Det må være fordi de ikke aner hvilken værdi det har for os andre.

    SvarSlet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)