lørdag den 29. september 2012

Efterårsglæder

P1060986Det er hvad denne weekend er fyldt med. Jeg mener ellers at kende Allan udsædvanlig godt efter 39 år under fælles tag, men han kan altså stadig overraske. Der er visse ting han aldrig har beskæftiget sig med, og som jeg helt har opgivet håbet om nogensinde vil komme til at ske, men da jeg kom hjem fra arbejde, var han i gang med at ordne nødder. Han havde endda selv samlet dem op også. Ingen af delene er nogensinde sket før. 
Hvem gider snart høre og se på drivhus og tomater mere. Nej, vel! Så jeg rev resolut tre tomatplanter op med rod, og fjernede både de røde og de grønne tomater, men jeg kunne alligevel ikke få mig selv til at fjerne de sidste fire planter også, for der sidder stadig mange tomater. I aftes var vi inviteret til spisning hos vennerne, så en del af drivhusets høst blev afleveret på deres adresse. De grønne tomater nåede jeg at lægge i lage, og i formiddag er de syltet og kommet på glas.. 
Tomathøst 28. september 2012 Syltede grønne tomater
Æblekagen til i aftenkaffen er også lavet, og mens ovnen passer sig selv, får jeg strikket lidt af garnresterne. Forstykket er færdigt, og det er ryggen også snart. Det er skønt at få ryddet op. 
Æblekage   Strik
Min fødselsdag nærmer sig, så ungerne kommer hjem i dag, fordi det nu en gang passede bedst sådan. At holde fødselsdag midt i ugen er noget rod, når der er lang afstand samt et arbejde der også skal passes. Og det passer mig glimrende, at der ikke skal ske noget på selve dagen og at jeg overhovedet ikke skal forholde mig til noget som helst, men bare nyde dagen, som den nu former sig.  Nakkekam
Det er nemlig rigtigt, rigtigt mange år siden jeg er holdt op med at holde fødselsdag for hele familien. Det ræs gider jeg bare ikke. Hyggen forsvinder totalt. Jeg bestilte ikke andet end at varte op og stå i køkkenet. Nej jeg vil have min fødselsdag næsten for mig selv. Derfor er det kun ungerne og mor der bliver inviteret. Nå ja, og Mark, men de skulle nå to andre begivenheder i dag, så dem må vi undvære i år. Vi bliver altså bare et meget lille selskab, men jeg vil nyde hvert eneste minut, hvor der bliver masser af tid til hygge og snak, hvor vi får opdateret hinanden på hverdagens små hændelser. Jeg elsker disse stunder, og når dette indlæg udgives, så er vi allerede i fuld gang med at nyde alle glæderne og vi fortsætter i morgen, i hvert fald fra morgenstunden. Hvornår vi igen bliver alene, vides ikke helt. Vi nyder bare så længe det varer.

22 kommentarer:

  1. Jeg synes, at din fødselsdagsfilosofi er helt perfekt! Jeg holder dem også altid alene. Familien er jo langt væk alligevel - men jeg gider alligevel ikke det helt store festivitas med vennerne. Det er bedre at gøre det i fred og ro senere.

    Håber, at I har en hyggelig fødselsdagsaften sammen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Sammenlignet med dig, så er min familie slet ikke langt væk :-) Kun en eneste gang i mit liv, da jeg fyldte 18 år og lige var flyttet hjemmefra, har jeg holdt fødselsdag for en lille udvalgt venneskare. Vi var ikke flere end vi kunne sidde omkring spisebordet. Det var hyggeligt og sjovt nok, men det er bare ikke sådan jeg vil fejre dagen.
      Aftenen blev nøjagtig som jeg holder allermest af den.

      Slet
  2. Uhhhhh æblekage... Det har jeg bare sååååå meget lyst til, men ja.. der har været 3 æbler på vores træ..

    Skal også have ryddet drivhuset, men der har ikke lige været overskud til det...

    Hmm jeg har ikke holdt min fødselsdag siden jeg blev 31... så ja.,. det er en del år... Vi hygger bare os 4...

    Gider ikke skulle drøne rundt og opvarte andre , den dag.........

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har heller ikke haft så mange æbler i år, men dog nok til et par æblekager og lidt andet.

      Det er også hyggen vi sætter højest. Hvis vores børn stadig boede hjemme, ville det bare have været en ganske almindelig dag, men det er 10 år siden den sidste flyttede hjemmefra, så på den måde er det blevet lidt specielt :-)

      Slet
  3. Hvor lyder det til at du har nogle dejlige fødselsdage. Jeg forstår dig virkelig godt - det andet bliver bare stress og jag, og det skal man altså ikke på sin fødselsdag.

    Godt du fik ryddet drivhuset. Og hvor er det dejligt, at Allan har samlet nødder. Der er ikke noget så skønt som smagen af friske nødder.

    Hav en dejlig søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Min holder meget af at nyde mine fødselsdage i fred og ro :-)
      Helt tømt blev drivhuset nu ikke, men det lysner. Ja, det arbejde Allan laver, slipper jeg jo for.
      Tak og en dejlig aften til dig.

      Slet
  4. Lyder som en dejlig weekend med familien. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig det det har været :-)

      Slet
  5. Jeg har kun smagt grønne tomater en eller to gange. Det smagte fantastisk, og jeg synes det lyder som om du har utrolig meget styr på dem :)

    Jeg kan godt følge dig i betragtninger over fødselsdags-afholdelse. Man skal ikke bare stå i køkken og slide i det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har syltet grønne tomater i 30-40 år, så jeg har fundet min egen opskrift, så jeg også spiser af dem med velbehag :-)

      Sin egen fødselsdag skal man have lov at holde, som man selv ønsker det. Jeg vil nyde dagen, når den kommer :-)

      Slet
  6. Også jeg er helt med på din fødselsdagsfilosofi :-) det ville være alt for krævende.
    Har ikke selv kunnet nænne at fjerne tomaterne fra drivhuset endnu. Der er stadigvæk så mange røde, og de grønne har vi aldrig brudt os om.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gjorde også ondt at fjerne 3 af tomatplanterne, for der var masser af gule blomster. De andre fire planter har stadig en chance for at levere både røde og grønne tomater :-)

      Slet
  7. Sådan kan jeg også lide at holde fødselsdag. Jeg har såmænd fødselsdag i dag og har (fordi det nu er en weekend)haft inviteret mine forældre og min svigermor til brunch. det var hyggeligt. Resten af dagen har været stille og rolig og hyggelig. Jeg orker ikke at have gæster søndag aften når jeg skal tidligt op og på arbejde. Håber du får en skøn fødselsdag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Et forsinket tillykke til dig. Det er arbejdskrævende at have huset fuld af gæster og mindre er helt fint.
      Tak den skal nok blive god :-)

      Slet
  8. Enig! Man skal selv have lov til at bestemme, hvordan ens fødselsdag skal holdes, og jeg er ret sikker på, at min næste bliver meget stille, selv om den er rund :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, så er du måske ved at modnes til min model :-) Jeg har aldrig fejret, hverken en rund eller en halvrund fødselsdag og har heller ingen ønsker om det i fremtiden.

      Slet
  9. Super fødselsdage week- end , og så har du en mand med skjulte talenter, evner du slet ikke troede han havde ,
    Smiler,,,,, kom til at tænke på forleden dag hjemme hos os, jeg har en troldhassel, med lidt nødder på , min mand var heldig at få set et lille egern i toppen af træet ufærdig med at stjæle nødder ......Måske din mand ville komme før et lille egern ville forgribe sig på jeres nøddetræ 😄😊❤

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, hvis det er talent at samle nødder, eller det var måske mere overraskelsestalentet du tænkte på :-)
      Jeg tror nu ikke Allan tænkte i de baner, selvom vi da har besøg af egern. Jeg finder hvert forår en del nedgravede nødder rundt omkring i haven.

      Slet
  10. Det er da hyggeligt, at Allan stadig kan overraske! Ja, sin egen fødselsdag bør man selv kunne bestemme over. Tillykke med dagen - her en af dagene :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er da dejligt når det ikke forudsigeligt alt sammen, også selvom det kun er små ting :-)
      Nemlig, og tak, nu skal jeg kun sove 3 gange til :-)

      Slet
  11. Et forsinket tillykke til dig! Jeg håber, at I har haft en skøn weekend. Jeg har fødselsdag i den kommende weekend og har inviteret børnene med familie. Hvis de kommer, bliver vi 10. Jeg har sagt, at de først behøver at sige til i sidste øjeblik, da de har meget om ørerne: Nyt job, hushandel, der skal falde endeligt på plads, helt små børn osv.
    Hvor er du flittig! Sikke lækkerier, du formår at fremtrylle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er først i morgen, så det er slet ikke forsinket. Jeg tog bare glæderne på forskud :-) Weekenden var helt perfekt.

      Det er dejligt med sådan en elastik, den bruger vi også af og til. Det betyder jo ikke det store. Vigtigst er det at være sammen. God fødselsdag til dig.
      Nu har jeg godt nok hørt (set) ordet flittigt flere gange, men sådan opfatter jeg det ikke selv. Jeg skal bare have noget at rive i, og så kan jeg lide at kaste mig ud i alverdens projekter.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)