torsdag den 6. september 2012

Frivilligt arbejde og hverdagen

P1060753Når man holder en smule ferie, og i forlængelse af denne, hiver et par weekender ud af kalenderen til lutter fornøjelser, så sker der ikke ret meget på hjemmefronten. Når vi så samtidig har lovet, at lægge lidt frivilligt arbejde, i et kæmpe projekt, så reduceres arbejdstimerne yderligere herhjemme. Vores Grundejerforening, har søgt om at blive en Blomstrende Landsby, men det er en betingelse, at vi som borgere lægger en hel del rigtigt mange arbejdstimer, ganske frivilligt, før vi når så langt. Bestyrelsen, som vi ikke sidder i, har søgt penge fra Landdistriktspuljen, og vi har fået bevilliget 350.000,- kr. til en aktivitetsplads, så vi kan få turisterne til at slå sig ned her. Samtidig er det noget byens borgere også kan få glæde af.
Aktivitetsplads Aktivitetsplads
Loven forlanger, af sikkerhedsmæssige årsager, at det er professionelle folk, der opstiller legeredskaberne, men rydning af buske, klipning af hæk og bortkørsel af samme, samt underlag som grus, fliser og opbygning af sheltere skal vi beboere selv klare. Jeg har endnu ikke lagt en eneste times arbejde i dette projekt, da jeg har mit arbejde at passe i hverdagen, men Allan har, sammen med andre brugt nogle dage på projektet. Arbejdet skrider fornuftigt fremad.
Aktivitetsplads Shelter under opførelse
Ind imellem dette projekt, bliver der stadig malet træværk her på matriklen. Alle gavle og vindskeder er heldigvis færdige, men hele terrassen mangler, og nu er vi løbet tør for grøn maling, men vi har andre malerprojekter og anden maling klar.
P1060757 Hindbær  
Det meste i haven er ved at synge på sidste vers, bortset fra hindbærhøsten som stadig er i fuld gang. Heldigvis er hindbærbedet halveret siden sidste år. Det ene hibiscustræ er næsten også først lige begyndt at blomstre, så lidt at se på er der stadig.
P1060759 Tranebær
Vores frugttræer har slået fejl i år. Sidste år havde vi æbler, pærer og vindruer til hele kommunen. I år har vi kun få æbler og intet af det andet. Jo, kvæder og nødder, men det er jo først senere. Æblerne er høstet. De fine er lagt på køl til at spise som de er. Resten er skrællet, kogt og lagt i fryseren til æblekager senere. Høsten af tranebær, forårets nyindkøbte plante, var hurtigt overtået. Der var to bær, de røg lige i munden som de var, så var det overstået.
Tomatsuppe Tomaterne giver stadig godt, og selvom det, efter årstiden, stadig er helt fint vejr, så indbyder temperaturen sig efterhånden igen til at servere en gang suppe til aftensmad. Jeg havde en pæn portion overmodne tomater, som jeg tilsatte et stort hakket løg, en hel stærk chili, lidt vand og en grønsagsbouillon. Det hele kogte til det var mørt, hvorefter det blev blendet. Bladselleri blev sauteret i smør og tilsat suppen sammen med rejer og piskefløde. Sidstnævnte tog den røde farve fra suppen, så den blev lidt fimset i farven, men uhm, hvor vi jeg åd, og alligevel blev der en portion til fryseren.  

14 kommentarer:

  1. Spændende projekt I er igang med.. og den suppe ser da helt fantastisk lækker ud.. Uhmmm jeg sidder her og får suppelyst. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er selv meget begejstret for projektet :-)
      Vi holder meget af suppe, så der er noget at glæde sig til hele vinteren :-)

      Slet
  2. September er bare en fantastisk måned, hvor der er 1000 ting at sylte, fryse, henkoge ... alt kalder bare på én, så der er rigeligt at tage sig til :-)
    Du nævnte kvæder - hvis du igen i år har for mange til at kunne bruge selv, er jeg en meget glad aftager af et par kilo :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Rigtigt, det råber og skriger på mig alle vegne, hvor jeg færdes, og jeg BEHØVER jo ikke, at skulle have fat i det hele, men jeg vil gerne :-)
      Det ser ud til at du sagtens kan få kvæder :-) og jeg vil meget gerne smage det du får lavet ud af din havtorn, med eller uden æbler :-)

      Slet
  3. Nu har jeg jo set projektet med aktivitetspladsen live, og det tegner til at blive et rigtig flot resultat, som nok skal være med til at holde lidt på turisterne; hvor er det dejligt, at der finde folk som Allan, der vil give en hjælpende hånd, selv om I egentlig har nok at se til derhjemme.

    Det er et dejligt billede af dine brombær - lige til at spise. Dem må du også have høstet til fryseren.

    Suppen lyder rigtig lækker, det er nu utroligt, hvad en pose rejer kan gøre...

    SvarSlet
    Svar
    1. Frivillige hænder kan vi ikke få for mange af, og vi synes det er meget sjovere at hjælpe alle andre steder, end at gå i gang med projekterne herhjemme. Undskyldninger for ikke at lave noget herhjemme kan vi sagtens finde :-)

      Det er nu hindbær der er på billedet :-) men begge dele er dejlige at have i fryseren, og det har jeg også :-)

      Ja og for en madglad, som mig, kan den også spises helt uden rejer, men det giver lige et ekstra pift :-)

      Slet
  4. Det er sådanne regler, som redder liv, men alligevel kan jeg jo ikke lade være med at tænke på, at vor tids "extremsport" må være en slags reaktion på at alting skal være ufarligt. For nylig var der nogle færinger, som havde taget et billede af en cyklist på en klippe-hylde med 300 meter lodret klippe ned (og op) - og på forespørgsel svarede han på Facebook at det ikke var en rute, som blev anbefalet til amatører :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Regler skal der nok til, men da jeg var barn... :-) I dag pakker vi nærmest børn ind i vat, i stedet for OGSÅ at lære dem lidt sund fornuft. Det gør ikke noget, at vi også lærer at tænke selv, men alt med måde.

      Slet
  5. Spændende med en aktivitetsplads, så er et bare at håbe, at den lokker folk til. Du har dine malerprojekter, og jeg har mine, pyh altså ;-) Og den der suppe ser helt vildt lækker ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi håber og tror det vil gavne øen :-)
      Det maleri er godt nok en ordentlig mundfuld, så jeg vil også meget hellere sluge suppen :-)

      Slet
  6. Det er temmelig omfattende men spændende projekter - begge dele. Jeg er imponeret over, at man kan få lokalbefolkningen til at give arbejdstimer - den var ikke gået hernede, tror jeg!

    Bruger du dine hibiscusblomster? Jeg plejer at købe dem med hjem fra Afrika i tørret form til at lave saft af - jeg havde faktisk slet ikke overvejet, at også gror her? Jeg troede, at det var en tropisk plante!

    SvarSlet
    Svar
    1. Os der bor i udkantsområderne er nød til at gøre en indsats, hvis ikke vi vil bo i sovebyer. Alt her fungerer kun ved frivillig arbejdsindsats. Ellers var her intet, nok heller ingen mennesker :-)
      Nej, det gør jeg ikke, for det anede jeg slet ikke at man kunne. Umiddelbart tør jeg så nok heller ikke, før jeg er sikker på det ikke er en kopi. Det er der vist noget, der kan tyde på at det er, sådan som du beskriver planten.

      Slet
  7. Jeg er stadig forbavset over alle de mange jern I har i ilden ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er jo så meget spændende, vi gerne vil være en del af :-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)