søndag den 16. september 2012

Svampetur, familiehygge og Åbent Landbrug

Svampetur i Hesnæs Jeg har ledt med lys og lygte, både efter svampe og svampeture her på øerne. Endelig var der arrangeret en tur i Hesnæs. Selvom det ikke ligger lige rundt om hjørnet, måtte vi simpelthen deltage, hvis vi skulle have en chance for at finde ud af hvor svampene vokser her på øerne. Vi troppede i går formiddags med kurven og håbede på at få fyldt lidt i den. Hvorfor der ikke arrangeres flere ture på disse kanter, har jeg ikke fundet ud af. Slet ikke med den tilslutning der var. Nogen efterspurgte flere af den slags arrangementer,  men vi vik at vide, at den slags foregik mest i Københavnsområdet. Derefter blev der sagt, at vi godt kunne stille alle kurvene, for der var ingen svampe at finde. Det er nemlig et rigtigt dårligt svampeår her på øerne, fordi det har været for tørt. Man er vel optimist, så jeg bar min lille kurv på hele turen og kom hjem med et par eksemplarer af Stor Løghat. De er nu lagt til tørring. Sidste år var der Trompetsvampe i mere end rigelige mængder på dette sted. Ingen fandt en eneste i går. Det var en meget sølle høst, kun ganske få af os kom hjem med et par svampe, men vejret kunne vi ikke klage over.
Hesnæs Store løgsvampe
Det sædvanlige familiearrangement, som startede sådan, har meget længe været booket og løb af stablen i aftes. , . Det grundlæggende for disse sammenkomster, er først og fremmest hygge med sang, sang og mere sang og musik.
P1060896 P1060899 P1060911
Det nye koncept er en succes, så der var hovedbrud af både den ene og den anden slags lege hele aftenen. Igen denne gang handlede det meste om sange. I aftes skulle vi tegne en sang.
Tegn en sang Tegn en sang
Tegn en sang Tegn en sang
Allan og jeg forlod de andre festaber kl. 2 i nat, fordi vi havde sagt ja frivilligt arbejde i Åbent Landbrug hele dagen i dag. Dørene blev slået op kl. 10. og allerede der vrimlede det ind med folk. Vi har haft pænt besøg hele dagen, og vi har alle haft travlt med hver vores gøremål.  
Åbent Landbrug Åbent Landbrug  
De besøgende kunne gå i plantagen og plukke deres æbler selv, eller de kunne blive kørt frem og tilbage. Selvom dagen bød på flere arbejdstimer end vores nattesøvn indeholdt, så var dagen slet ikke lang. Der skete noget hele tiden.
Åbent Landbrug Hestefoder
Det nye æblehestefoder og æblemost til heste går som varmt brød. Det blev faktisk sendt afsted i container til OL i London, og hestene labbede det i sig med største fornøjelse.
Da dagens arrangement lukkede gik jeg selv en tur i den store plantage. Den var noget større end jeg havde regnet med, så jeg nåede ikke ned til enden af plantagen, eller hele vejen rundt om den. Jeg synes faktisk, jeg havde gået længe nok og på det tidspunkt kørte traktoren ikke mere. Derfor fik jeg ikke alle æblesorterne med hjem. Jeg skulle jo selv slæbe kassen hele vejen.
P1060924 Æbler
Denne weekend fik hurtigt ben at gå på, og jeg tror vi skal finde vores senge tidligt i aften. I morgen er det atter arbejdsdag. Der er begravelse og andre ting der skal passes, men vi ses, hvis der er en ledig time, eller når der falder ro over matriklen igen.

18 kommentarer:

  1. Det lyder som en travl og skøn weekend. Ærgerligt der ikke var flere svampe. God søndag aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har det også været :-) Tak i lige måde. Når kaffen er drukket skal jeg se dyner :-)

      Slet
  2. Er det Ellen der har fyret op under al den svampejagt.. :-) Håber I kan huske stederne til næste år, hvis det bliver et godt svampeår.

    Jeres årlige familietræf lyder både sjovt og hyggeligt..

    Og så frivilligt arbejde hele søndagen.. I bliver da osse ved og ved.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ikke helt rigtigt :-) Lysten har været der i flere år, men jeg er aldrig kommet i gang, fordi jeg ikke har kunnet hente hjælp nogen steder. Nu har jeg fundet min livline :-)
      Det er også sjovt, og så er det endda 4 gange årligt :-) hvis vi 4 søskende kan få det mast ind i kalenderen.
      Vi er altså også lidt brugt her søndag aften :-)

      Slet
  3. Tænkte inden du skrev det, at der ikke kan være mange svampe i år. De foretrækker vel fugt. Der må vel også have været åbent landbrug på disse kanter, men med skam at melde har jeg ikke lagt mærke til det.

    SvarSlet
    Svar
    1. I Jylland skovler de svampe ind. Og et par kendere der var med, havde også fundet mange i år allerede, men de vil ikke sige hvor. Højst skovens navn, men der er jo skov overalt her.
      Der har der jo nok, jeg har kun koncentreret om det vi selv skulle deltage i :-)

      Slet
  4. Hmmm - det bliver lidt spændende i næste weekend, om vi finder noget overhovedet :-)
    John har hørt, at svampesæsonen kun lige er startet, fordi det har været for tørt, så lad os håbe på en hulens bunke regn i løbet af næste uge ...
    Hvem sagde forresten 'dårlig sommer'? Jeg synes vi har fået alt for lidt vand!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bliver spændende, og vi glæder os :-)
      Ikke fordi jeg har klaget over sommeren, men lidt vand af og til kunne vi godt have brugt, også landmanden, som dog har fået en rigtig god høst på korn og frø. Hvis regnen kommer i denne uge og holder op igen, skader det heller ikke roerne :-)

      Slet
  5. Sikke en aktiv weekend I har haft. Som altid har I haft gang i en hel masse.

    Det var synd, at der ikke var nogle svampe at finde. Men forhåbentlig kan du huske stederne, så du har et forspring til næste år.

    Jeg fulgte et par af dine links til de tidligere familietræfninger; det ser herligt ud. Sikke en fest I har haft. Det ser ud som om du tegner 'Ølhunden glammer'? i Tegn en sang.

    Åbent landbrug lyder som en rigtig god idé, der kan få byfolket ud og se, hvor afgrøderne kommer fra. Jeg vidste ikke, at heste kunne lide æblemost...

    Hav en fin uge!

    SvarSlet
    Svar
    1. Der var mange skuffede svampejægere og jeg håber, at jeg allerede i weekenden finder en stor portion I en helt anden skov.
      Bortset fra at det er søster der tegner og ikke mig :-) så har du gættet rigtigt :-) og disse sammenkomster ER altid en fest.
      Der var faktisk flere københavnere der havde taget turen til os og vores arrangement er nok kommet for at blive :-)
      Alt godt findes til menneskets bedste venner, dyrene :-)

      Slet
  6. Det lyder som både en travl og hyggelig weekend, håber I får mere held med svampejagten næste år..;-D

    SvarSlet
  7. Der har været lidt fart på denne gang og vi håber selvfølgelig også på bedre svampeheld allerede i kommende weekend :-)

    SvarSlet
  8. Af dit skriveri udledes, at næste weekend er reserveret til svampejagt sammen med Ellen. Ellers kunne du være taget til Knuthenlund på lørdag, hvor der er svampejagt kl.10-13 ;-)

    Hav en dejlig uge!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er helt rigtigt udledt. Knuthenlund havde jeg noteret mig, men vi har valgt lidt anderledes.
      Tak og i lige måde.

      Slet
  9. Nu har I igen været ude og været aktive. Imponerende :-) Æblemost til heste, nu har man læst det med. Men at heste æælsker æbler, ved jeg jo godt, så hvorfor ikke ...

    At der er mange svampe i Jylland, vil jeg gerne nikke ja til. De vrimler frem i min græsplæne (der trænger frygteligt til at blive slået), men jeg aner ikke, hvad det er for nogle. Ret brune og kedelige at se på, de fleste.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg blev også overrasket da jeg hørte det første gang :-)

      Desværre er jeg ingen svampekender, men jeg ville ønske jeg var det :-) Dine svampe er nok næppe spiselige, det ville ellers være nemt at hente lidt tilbehør til aftensmaden :-)

      Slet
  10. Poeten (Poul Sørensen) skriver i Barske BørneriM

    Møder du ukendte svampe:
    Server en portion for din lillebror!
    Dør den lille under gråd og krampe,
    må du hellere lade svampene stå.
    Hvis ingenting sker den lille:
    Ærgerligt, så gik den portion svampe til spilde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var dog et frygteligt barskt rim, og det stikker mig lige i øjnene at det ikke rimer :-)
      Jeg ville aldrig prøve ukendte svampe på min bror, det har jeg ham alt for kær til, så hellere spilde alle svampene :-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)