onsdag den 11. december 2013

Julen banker på og lukkes ind

Pa1140275Fredag i sidste uge, gik jeg på loftet efter boksene med julepynt, så de var lige klar til at gå til. Julestagrne blev dog sat i vinduerne med det samme. De giver altid lidt julehygge.P1140219
Lørdag formiddag skulle vi lige se hvordan det så ud med stormfloden lidt længere nede i byen. Vi ved familier måtte forlade husene om fredagen. Forinden havde de prøvet at redde nogle af deres ejendele, mens de gik i 80 cm vand. 11 timer senere var vandstanden faldet en hel del, men mange huse stod stadig under vand. Alle beboere er  stadig evakueret fra et plejehjem i Sakskøbing. Nogle er flyttet til et andet plejehjem i byen, andre til et tomt plejehjem på Falster, mens de sidste opholder sig hos noget familie. P1140223
Lørdagen havde vi afsat til at besøge Engestofte Gods, som holdt deres allerførste julemarked. Et meget storet et af slagsen. Det trak folk til, selvom der var betaling 25,- kr. for bare at komme ind og se hvad det indeholdt. Vi besøgte også Engestofte kirke, for at gense den smukke altertavle, som jeg stiftede bekendskab med første gang, da Camilla sang i kirkekor, og jeg kørte rundt med hende til forskellige kirker.  Da vi trådte ind i kirken var Maribos vægtere næsten færdig med at fortælle historien om Marie Wichfeld og Engestofte Gods og kirke.   
P1140237 P1140238
Resten af lørdagen blev brugt til at julepynte hjemmet. Hvert år, når jeg kigger i den julekasse, tænker jeg, at det pynt for længst har udtjent sin værnepligt. Jeg prøver at kassere lidt hvert år, men det hele indeholder så mange gode, dejlige og hyggelige minder, fra det blev produceret for ca. 30 år siden. I år har jeg besluttet at det nu er allersidste gang dette kommer op. men det havde jeg også sidste år. Det kan ikke hænge sammen mere, uanset hvor meget jeg lapper på det.
P1140244 P1140246
Der er også julepynt ungerne har lavet i fritidsordningen og i søndagsskolen. Det bliver jeg helt varm om hjertet af at kigge på. F. eks. de små hjerter som Mads har syet til mig, kun 5 år gammel. Jeg husker tydeligt, da han forklarede, at han helt selv havde syet ‘God jul’ helt uden de voksnes hjælp, og at der også skulle have stået ‘mor’ men det var der ikke plads til. Samt detaljerne i hvordan man får lavet en snemand og sat ham på en gardinring.Ungernes julepynt
Englene af neylonstrømper, og de tre risnisser har Camilla lavet. Ligesom hun har lavet nissepigen med de lange fletninger ovenfor. Forskellen på de to unger er, at C ofte slet ikke kan huske hun har lavet tingene, og bestemt heller ikke syntes det er noget at gemme, hvor M husker hver en detalje, og syntes godt om, at jeg stadig gemmer det. 
Midt mellem madlavningen, omrokering af møbler og spisning hos mor i søndags, nåede vi The Julemarked på Nyk. F. Teater, hvor det også kostede penge at komme ind. Det fik vi dog hurtigt løbet igennem. Der var fine sager, som alle steder, men ikke ret meget nyt.
Vi er igen nået til den tid på året, hvor jeg har forrygende travlt på ‘det gamle arbejde’ samtidig med at alt, hvad jeg griber fat i, i øjeblikket, giver en masse udfordringer. Der er som om intet vil samarbejde med mig. Bankskift og bankudfordringer i både den ene og den anden store bank. Leverandørportaler, egne hjemmesider, alt sammen p.g.a. den nye IE version 11, som ikke kun giver mig problemer, men også alle de nævnte instanser. Ud over det, er der andre forhindringer. Digital kommunikation med SKAT samt kommunale myndigheder. Printeren der pludselig har kappet forbindelsen med det trådløse netværk. Storm- og stormflodsskader osv. osv. Alt sammen noget der normalt bare kører, eller ikke finder sted i mit daglige arbejde. Da i hvert fald ikke samtidig. Mit hoved er totalt fyldt, når jeg kommer hjem, så der er ikke plads til ret meget hjerneaktivitet. Der skal frisk luft til. P1140285
Jeg er gået i gang med at klippe og klistre lidt julekort, og lidt tidskrævende Pergamano, da jeg både har værktøjet og gamle materialer på lager.
Hjemmelavede julekort Pergamano

Ellers bruges tiden på strik og knipling, hvor jeg kæmper med nogle edderkopper. Jeg var faktisk helt sikker på, at nu kørte det bare, Pergamano indtil jeg opdagede en fejl, og har måttet tage hele molevitten tilbage igen. Hold da op hvor har det altså irriteret Knipling mig hele ugen. Når jeg lå i min seng, kunne jeg tydeligt se for mig hvad jeg skulle gøre, men når jeg så sad med arbejdet foran mig, virkede det alligevel ikke. Nu kører det, tror jeg, ellers må det ligge til næste år, for nu er der juleferie fra kniplingen og altså ingen hjælp at hente.   

20 kommentarer:

  1. Det er da også fine ting, dine børn har lavet, men intet holder jo evigt :-)
    Stakkels oversvømmede familier - sikke en jul de får!
    Merete har også supertravlt på arbejdet og får ikke tid til at tænke på jul før d. 21. december - jeg håber du får tid lidt før. Hun fik kun to timers søvn i nat - og hun arbejdede gudhjælpemig ... lå ikke søvnløs i sin seng.
    Pergamo ser fint ud, men tager det ikke en hulens til at lave bare ét kort?

    SvarSlet
    Svar
    1. Alting har som bekendt sin tid.
      Ja, de stakkels mennesker.
      Der er mange store udfordringer, der skal løses af dem, der skal sørge for at hverdagen går lidt mere gnidningsløst for os andre. Jeg vil nu også hellere arbejde end at ligge søvnløs p.g.a. af arbejdet, men søvn er jo nødvendigt for at hjernen kan arbejde effektivt.
      Pergamano tager rigtig, rigtig lang tid, også selvom jeg her har valgt et meget enkelt motiv.

      Slet
  2. ... en hulens TID, selvfølgelig ... :-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Det havde jeg regnet ud, og så hedder det pergamANo ;-)

      Slet
    2. Haha og øv - hvordan synes du selv, det går, Ellen? :-D

      Slet
    3. Jeg er bare glad de gange jeg ser dig lave sådan noget :-) Jeg er for længst holdt op med at rette mig selv ved kommentarer, hvis det altså er til at regne ud hvad der skal stå. Havde du ikke lavet den lille rettelse, så havde jeg intet nævnt :-)

      Slet
  3. Ja det er rigtig synd for alle de familier, der har lidt skade under stormen, både dem der får og ikke mindst, dem der ikke får nogen erstatning for skaderne.
    Du er da bare så kreativ Pia, ikke så sært at dine børn også er det, og skøn julepynt du har gemt fra børnene var små :-) Kh

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtig synd, og så er det ikke nogen trøst, at de har prøvet det før.
      Hvad man er opvokset og opdraget med, følger vist ofte en videre i livet. Jeg kan godt lide det gamle julepynt. Faktisk har jeg ikke meget andet :-)

      Slet
  4. Alt vores julepynt står i kasser bag en lukket dør.. Uanset hvor meget den banker, kommer den ikke op i år.. :-)
    Perga.. hvad for noget.. ??

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis både vi og julen skulle flytte , som hos jer var der nok heller ikke julepynt her ;-)
      ...mano :-) ... og jeg skal lade være med at fortælle dig hvad de forskellige penne hedder, det er mange avancede navne :-D

      Slet
  5. Sådan noget julepynt, som ens børn har lavet, skal jo helst holde evigt, og det er virkelig sørgeligt at måtte konstatere, at det gør det altså ikke. Jeg havde en gang et par fine risnisser, men desværre blev de myrdet af en sulten mus. Jeg håber, du snart får styr på dine elektroniske problemer. Jeg har fået ny arbejds-pc, og det har givet visse udfordringer (læs: Jeg har været ved at få spat), men det har da været det rene vand i forhold til dine kvababbelser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det der har en helt særlig betydning skal helst :-) Mus har vi kun haft en enkelt af i de 36 år vi har boet her, men det kan jo også ændre sig.
      Lidt efter lidt bliver problemerne heldigvis løst, men når man ringer til forskellige instanser, siger de bare, kontakt din EDB-afdeling/ansvarlige, men når man ikke har sådan en afdeling (eller nogen anden afdeling for den sags skyld) men er alene om det hele, så er det så som så med hjælp.

      En ny pc er altså også en stor opgave, det fik jeg for et års tid siden, indeholdende den nye Windows 7, med det til følge at mit Navision regnskabsprogram ikke kunne samarbejde, så der måtte jeg også have en ny version. Sådanne nyerhvervelser, giver nogle gevaldige udfordringer ind imellem. Det er så også en af de ting der gør arbejdet anderledes og interessant, men allermest når det hele virker igen, og man kan klappe sig selv på skulderen :-)

      Slet
  6. Hjemmelavet julepynt fra ungerne skal da gemmes, det er jo gode minder. Og som sædvanlig har du gang i en masse ting, men det er jo på den måde du slapper bedst af, men for pokker du skal da ikke ligge søvnløs pga knipleriet. ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal det da :-) og de stille sysler er god afslapning. Jeg ligger nu heller ikke søvnløs over kniplingen. Det generer heldigvis ikke min nattesøvn. Det er inden jeg falder i søvn, eller inden jeg står op.

      Slet
  7. Mor finder også stadig nogle ting frem, der bringer minder. Og det skal ikke være nogen hemmelighed, at det ikke er lige kønt alt sammen :-) Jeg slapper altså også bedst af med noget i hænderne. Det er noget, jeg har fået med hjemmefra, tror jeg.
    Hos os er det stille før storm på jobbet. Vi runder af, så godt, det kan lade sig gøre, og så går det ellers løs med årsregnskaber, når vi møder ind igen til januar.

    SvarSlet
    Svar
    1. Minder af lidt kejtede ting, kan betyde rigtigt meget. Det har sin helt egen charme :) Arv og miljø hænger vist rigtigt meget sammen.
      Ja, det er bare med at få ryddet alt det væk man kan nu, så der er klar til det virkelig accelerer i det nye år, hvor de første 3 måneder er ret pressede.

      Slet
  8. Du har styr på at skabe stemning. Godt at I også kunne nå at komme på week-end tur til Engestofte Gods (mod 25 kr for bare at komme ind!)
    Jeg er bekymret over at der stadig er oversvømmelse i byen og at det var nødvendigt at evakuere nogle mennesker. Falster og Lolland er ellers de områder, hvor man har været mest "stormflodsbevidste" udover marskområderne, særligt Rømø. Sydfalster er vist den eneste stats-dæmning. Håber at jeres kommuner kan overtales til at lave en bedre sikring af digerne.

    Håber du vinder over edderkopperne! Ellers ... ja, det er jo ikke en af dem, der kan mases eller støvsuges væk, men mon ikke den kommer på plads, hvis du giver tid :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Oplevelsen af herlighederne var pengene værd, selvom man ikke fik adgang til hovedbygningen. (Det vidste vi godt vi ikke gjorde)
      Det er et par lystbådehavneområder, der er oversvømmet. Der er ikke, og har aldrig været diger, og kommer det næppe heller. De diger vi har her, som jeg har kendskab til, passes og vedligeholdes af lodsejerne eller nogle digelaug. Jeg sidder selv med sådan en "virksomhed" så jeg ved præcis hvordan det foregår. Der er kun lodsejerne til at betale. Privat betaler vi til digelaget i Rødby, hvor vi har sommerhusgrund, der er vi heldigvis mange om det.

      Edderkopperne kan godt støvsuges, men det er ikke meningen de skal forsvinde. De skulle gerne være blivende. :-) Jeg har vist fået styr på dem, for en tid.

      Slet
  9. De er sandelig gang i nostalgien, kombineret med følger af storm og edb-udfordringer. Hvorfor bruges IE? Det er nu godt at have nogle af de gamle julesager som sætter minder i gang. Jeg ærgrer mig over at de julehjerter jeg lavede i skolen i begyndelse af 50erne, og som holdt i mange, mange år, forsvandt af en eller grund.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nostalgi er dejligt :-) I min juletræskasse ligger også nogle hjerter i bunden, som aldrig kommer op, fordi de ikke er kønne mere. De må altså snart ud, og så kan jeg ærgre mig som du ;-)
      Jeg har (for nogle år siden) prøvet både Firefox og Mozilla fordi de efter sigende skulle være bedre. Det gav bare andre problemer, så jeg vendte tilbage til IE. Jeg kører med mange forskellige bankforbindelser, hjemmesider og andet specielt til landbrug, som er en verden helt for sig selv. Jeg har installeret Chrome, selvom jeg fik at vide at den skaber mange problemer. Jeg har aldrig oplevet problemer med den på hjemmefronten, og den kan køre samtidig med IE. Det koster at få rettet hjemmesiderne til den nye version IE, der hvor vi hoster. Chrome kan klare det, så jeg selv kan lægge link ind. De fleste problemer er nu løst.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)