lørdag den 4. januar 2014

Livet er en stor flytning og hjernegymnastik

Det skulle være så godt, men så rendte vi ind i et problem. Vi havde målt op. Begge to endda, så vi havde helt styr på hvor meget længde og bredde der var plads til, da vi mellem jul og nytår stod i butikken for at købe ny fryser. En der passede nogenlunde på målene, var bare ikke muligt. Enten kunne vi få en der var alt for lille til vores behov, eller også kunne vi få en, hvor vi skulle flytte ydermuren for at få plads til den. Kummefrysere er stort set en udgået vare fik vi at vide, fordi folk ikke vil have dem. Jeg har aldrig ville eje en skabsfryser. Dem har jeg haft alt for meget ‘ballade’ med de steder jeg arbejdede som servetrice. Men jeg havde atlså intet valg. P1140609Efter megen snak, og vished om at det kunne stå på det udvalgte sted, både i højden men også for både det ene og det andet vindue, bestilte vi et stort Liebherr. Da vi kom hjem, kunne Allan godt se, at det alligevel ikke kunne stå, hvor vi havde regnet med det skulle. Jeg havde mest lyst til at ringe og annullere handlen, men en fryser var nødvendig, så det duede altså ikke. Vi har brugt timer på at rive køkken ned, lave gang og værelse om. Heldigvis kun ved opmåling, snak og i tankerne. Vi fandt den eneste, bedste og billigste løsning uden at vi behøver at skulle bygge til eller flytte et andet sted hen.  
Løsningen består i at flytte to skabe, som vi også må undvære i fremtiden. Umiddelbart en rimelig let sag, hvis altså ikke det var fordi disse skabe danner væg til et andet rum. For ikke at skulle lave både væg, loft og gulv om i to rum, skal skabsrammen blive stående og det nye fryseskab skal ind i dette hul. Skabene står på sokkel og bærer altså hele skabsvæggen, og soklen skal fjernes, for at fryseskabet kan komme ind i højen. Det betyder altså en mindre ombygning igen. Alt det der stod i disse to skabe skal have en ny plads. Vi har bare ikke flere pladser. Allan foreslår hurtigt at vi køber et par skabe mere. Jo, men hvor vil du stille dem. Nå, ja, det kunne han da godt se. Er I klar over hvor meget sådan et dobbeltskab rummer, når den ene halvdel er fyldt med hylder… Foreløbig har jeg nærmest kun fået plads til alt mit ‘hjemmebryg.’
P1140616I går gik Allan i gang med at brække skabene ned og bygge op igen. Fryseskabet ankom også i går og venter tålmodigt på at komme på plads. Jeg kigger i skuffer og skabe, for at se hvad vi kan flytte rundt på. Hver gang jeg finder et nyt opbevaringssted, er der andet der skal flyttes. Lidt bliver kasseret, men ikke noget der batter noget. Vi har loft over hele huset, men der fik jeg ryddet op for et par år siden, så der stort set kun er julepynt og legetøj tilbage. Der skal vi ikke have fyldt op igen. Da begge ungerne boede hjemme, var der plads til dem og alle deres ting, og altså også to værelser mindre til os. Vi bliver nød til at sortere og kassere endnu engang. Jeg ved det ikke er nemt, men det er simpelthen en nødvendighed. På gulvet både her og der, står der en masse ting der skal have en plads et eller andet sted. Det må flyttes lidt efter lidt.
P1140620
Allan har længe gået og sukket efter en tablet og er nu den lykkelige ejer af sådan et væsen. Hver eneste aften sidder han og sukker og jamrer over dette nye legetøj. Det vil ikke som han vil, og han er en mand der absolut ikke mestrer tålmodighedens kunst ret godt. Der kommer masser af lyd og armbevægelser fra hans side, når han sidder med det nye vidunder. Selvom den ikke er som min iPad, og jeg bestemt ikke er nogen erfaren bruger i den slags nørderier, så fik jeg da fjernet et par af de forhindringer han jamrede højlydt over i aftes. Så lykkelig var han, og det er han stadig.

29 kommentarer:

  1. Åh hvor jeg kender det der skabs-flytteri. Det er slet ikke sjovt, hver gang man tømmer en hylde for at få plads, bliver der noget til overs, der så også skal have et nyt sted at stå. Jeg håber du finder plads til det hele og bliver glad for din nye fryser, selv om det ikke er en kummefryser.
    KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det er ikke sjovt. Det er en næsten håbløs opgave. Jeg starter flere steder som opgives igen. Noget må vi altså være to om, ellers ryger der også nogle helt forkerte ting ud.

      Slet
  2. Uha uha. Ganske som møder tager den tid, der er sat af til dem, har vore hjem det med at blive fyldt ud med ting og sager. Det lyder som det kunne være en god øvelse at gå hårdt til den. Vi skal jo alligevel gøre det når vi ad åre skal flytte til mindre. Så herfra lyder blot "God ryd-ud-lyst". Det var da godt du klarede tingesten så Allan ikke begyndte at kaste med den ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Møder varer tit meget længere end afsat, synes jeg. Hvis du spørger en bestemt herre, så går jeg i forvejen alt for hårdt til den, når jeg rydder op, men jeg gemmer bestemt også selv, og det er et enormt arbejde at rydde op og minimere et hjem. Vi har gjort det nogle gange for andre, og selvom det er svært er det alligevel lettere, når det ikke er ens eget.
      På et tidspunkt gik jeg lige så stille over og lukkede låget på tabletten, lagde den på bordet ved siden af ham og sagde, jeg synes han skulle aflevere den igen, når det var sådan noget l.... han havde købt. Han kiggede bare stille og sagde, det blot var ham der skulle lære den at kende.

      Slet
  3. jamen sikke da en redelighed , troede da man stadik kunne købe en kummefryser ?
    Tror snart vores skal udskiftes , koster helt sikkert for meget i støm efterhånden,
    håber du får plads til det hele ..... her hos os har. Ipsen også fået sin egen ipad,herligt stykke legetøj .....godt du kunne træde til og hjælpe Allan med hansnye tablet så der kunne komme ro i huset ......

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan man også, der er bare ikke ret stort udvalg, og når man er afhængig af en meget lille længde med et stort rumindhold er det umuligt. Der er jo meget kabinet rundt om, for at den kan opfylde energiklassernes krav. Den isolering optager meget plads.
      Der skal blive plads - på den ene eller anden måde, men det kommer til at tage tid. Ja, det støjniveau var ikke godt, men det er legetøjet ;-)

      Slet
  4. Nu er jeg ikke til kummefrysere, men helt udgået er de da ikke helt. Søgte lige på kummefryser på nettet og Skousen havde i mange størrelser.
    Håber I får styr på skabe, hylder og fryser :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har købt hos Skousen, som også havde et lille lager i butikken. Alle de frysere der forhandles har bare ikke nok literindhold til vores behov, med mindre fryseren bliver så lang, at den ikke kan stå i rummet. Nu har vi så både en skabsfryser og en lille kummefryser for at dække vores behov.
      Der skal styr på det :-)

      Slet
  5. Uha, det lyder som et større puslespil - uden for rammen, nærmest.
    Vi har sat 2014 af som oprydnings- og udsmidningsår. Foreløbig er det kun juletræet, der er røget ud ...

    SvarSlet
    Svar
    1. p.s. Jeg glæder mig til at høre mere fra tabletfronten. Det ser ud som om "alle" har en, men jeg har endnu ikke mødt et behov, der ikke dækkes af iPhone eller pc.

      Slet
    2. Det er ikke nogen let opgave. Jeg synes ellers jeg er god til at rydde op, når jeg selv skal sige det, men der sniger sig altså mange ting ind i løbet af ganske kort tid. Juletræet er en god start :-)
      Nu har vi ingen iPhone her i huset, og heller ikke internetadgang på telefonerne, så derfor er det rart med iPad og tablet, men min stationære pc vil jeg nødig undvære.

      Slet
    3. Det glæder mig lidt at læse, at I ikke har smartphones eller lignende, og måske derfor har en tablet/iPad. Jeg synes nemlig, de dækker lidt samme behov (blot kan en tablet ikke ringe).

      Slet
    4. Jeg må tilstå at jeg fik en smartphone i fødselsdagsgave for 3 mdr. siden, men jeg bruger den kun som telefon. Jeg har jo iPadden, der er noget nemmere at arbejde med på grund af størrelsen.

      Slet
  6. Vi er nået ca dertil nu hvor visheden om at noget rykker ind må og skal betyde at samme mængde af noget andet skal ud. Og at nedlægge to store skabe ville være fuldstændigt uoverkommeligt, så jeg kan kun ønske held og lykke med projektet. Og jo - jeg vidste godt at kummefrysere ikke længere stod i butikkerne, men de kan dog købes online endnu.

    Din beskrivelse af oplevelsen med tabletten passer meget godt på hvad jeg oplevede i julen, da kæresten sad et helt andet sted og havde fået stukket sin brors fine nye android-tablet i hånden... hun bandede vist osse fælt for ikke ret meget af det hun vidste fra sin ipad kunne bruges på den her...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også den model jeg prøver at praktisere, men der er en af os der gerne vil have nyt, men intet kassere. Dette er dog lidt noget andet, og du har ret. Tak, det er ouverkommeligt, men det skal løses. Kummefrysere er ikke helt udgået, men de fås ikke i en længde, der kan stå hos os, selvom vi handler på nettet. Vi taler ret mange liter på en plads af en god meters penge.
      Her ville det nok være det samme om det var en tablet eller en iPad, for begge dele er helt nyt i Allans hænder, og han tror altid selv det er lige ud ad landevejen, indtil han selv skal i gang. Der sukkes stadig højlydt, for han vil gerne havde det skal se ud som på hans pc, så han kæmper, men vist forgæves, tror jeg :-)

      Slet
  7. Uha pladsmangel er ikke godt, håber at I får mingeleret lidt rundt så der bliver plads til det I har brug for. Godt at du kunne yde lidt førstehjælp, der er næsten ikke noget værre end en mand der sidder og sukker en hel aften. ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det er noget skidt :-D Der skal rokeres en hel del. Helt basalt behøver man jo ikke meget for at overleve, men når nu vi en gang har fået det ind i huset, er det altså lidt sværere.
      Nej de lyde var da frygtelige at høre på. Det var da lige før Allans helbred vist var i fare :-D

      Slet
  8. Irriterende, at du ikke kunne få din kummefryser - har du været hele vejen rundt på nettet for at undersøge sagen? Nå det er underalle omstændigheder for sent nu ... :-)
    Jeg kan nok ikke rigtig se det for mig, for umiddelbart ville jeg tro, at I må kunne sætte et eller andet opbevaringsmøbel op der, hvor kummefryseren stod? En flot købmandsdisk, fx? Den kan rumme rigtig meget 'hjemmebrændt' ,-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Allan har søgt overalt på nettet. Et eller andet må vi gøre, vi tænker og taler om et par løsninger. Der er også en radiator der skal tages hensyn til så skabet kan lukkes op. Det problem har man ikke med en kummefryser ;-) Faktisk er der kun en plads på en god meters penge, og den lille kummefryser skal også stå et sted. Den er vi nød til at have til dyrekøller og andet stort, som slet ikke kan gå ind i en skabsfryser, som i øvrigt slet ikke har den kapacitet vi ellers havde, selvom det er enormt stort. En kummefryser rummer ganske enkelt meget mere.

      Slet
  9. Jeg har altid kun ejet en kummefryser, men ønsker mig nu en skabsfryser. For kummefryseren kræver nærmest, at man er gymnast for at få fat i det, som ligger nederst. Og så hænger man der med hovedet nedad! Men kender godt det der med: "Bare lige". Intet bliver nogensinde "bare lige" :-)

    Jeg har stadigvæk kun den stationære pc. Vi har en enkelt gammel mobiltelefon, som vi bruger begge to. Og den kan RINGE.
    Men ønsker mig da bestemt en tablet, eller hvad det nu hedder. For jeg har hørt, at det er meget vigtigt, at den ældre generation bliver ved at følge med udviklingen! Og desuden må det være rart ikke at skulle ind på kontoret hver gang, man skal skrive eller læse på bloggen. Så til lykke til Allan - hæng bare på :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Når nu det ikke kan være anderledes her, så vil jeg også fokusere på den orden jeg kan få nu, med alle de skuffer. I kummefryseren er vi her i huset ikke enige om i hvilket hjørne det forskellige skal ligge. Så når den ene er overbevist om at det lå øverst til højre sidst, så har den anden lagt det et andet sted. Nej der er intet der er bare lige. Foreløbig har vi (mest Allan) brugt 3 dage på det skab.
      En mobiltelefon skal også bare kunne ringe og sende sms ;-) Det er nemlig dejligt lige at kunne tage sin iPad eller tablet frem, hvis man lige har 10 min, i stedet for at skulle tænde pc. Et dejligt og hurtigt opslagsværk til alt muligt. Han skal nok lære den at kende, det tager bare lidt længere tid for os end for de unge, eller nørderne, men så nørder vi sikkert med noget andet ;-)

      Slet
  10. Uha da sikken et arbejde I kom på der - jeg vil godt nok også nødig gå fra kumme- til skabsfryser - jeg synes ikke, der kan være nær så meget i skabsfryseren.
    Lige nu sidder min gemal også og sloges med en "ny" computer - det er min gamle, der skal sættes op til ham, men han har heldigvis datteren til at hjælpe sig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det rummer nemlig intet i forhold til en kummefryser, så jeg er spændt i aften, når indholdet skal flyttes.
      Dejligt med lidt ekspertice i huset, så går det hele lidt lettere.

      Slet
  11. Godt du kunne redde Allan, der kæmpede så hårdt med sin nye tablet. Det er en skøn ting at have. Når alting først er installeret/aktiveret, kører det jo som en drøm. Jeg er i hvert fald meget glad for min, og kan næsten ikke forstå, at jeg har kunnet leve uden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et dejligt og superhurtigt redskab og legetøj at være i besiddelse af. Når først man har erhvervet sig en, vil man nødig undvære den. Det er ikke meget jeg har installeret, men den bliver brugt flittigt.

      Slet
  12. Åh, et bøvl! Det der med at skulle rykke rundt på alting for at få plads er virkeligt dræbende. Jeg hader det, men er også en klovn til at smide ud. Og så skal det jo hobe sig op. Jeg har både en kummefryser og en skabsfryser (del af det store amerikanerkøleskab, som er en del af inventaret i køkkenet) og der kan altså bare ikke være ret meget i det skab. Hvilket dog til dels skyldes isterningemaskinen, som alene optager en trediedel af pladsen. Håber, I får plads til det hele. Ellers må I jo igang med at drikke noget af hjemmebryggen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har altid elsket at flytte om og rundt på ting og sager, men så er pladsen også der. Oprydning bliver sværere og sværere, for der bliver mere og mere man synes man skal gemme. Har man ikke brugt eller set det i et par år eller mere, mener jeg det skal kasseres, men....
      Sådan en isterningsmaskine fylder enormt. Vi er i gang med både at drikke og spise os til et mindre lager, men inden længe skal det jo fyldes op igen ;-)

      Slet
  13. Sikke en omgang ;O) Håber I får plads til det hele, og en super god idé IKKE at flytte mere på loftet, det fortryder man bare alt for hurtigt. Ja, hvad er der med de mænd, der først ønsker sig noget (teknisk) og så brokker sig højlydt til det (de) fungerer. Sådan én mand er jeg også gift med ;O))) Kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har flytet mange lofter, men hvis det skal ske igen, tror jeg ikke det skal være i dette hus :-)
      Nå, har du også såadan en :-) Suk vil der vist altid komme til at lyde fra Allan, men oftest mere moderate når en smule kendskab er opnået.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)