fredag den 13. juni 2014

Pinse, Dodekalitten og Kragenæs

P1010767Den oprindelige plan var at tage afsted på camping, når jeg havde fri fredag, men det ville blive mere stresset end afslapning, så vi drog i stedet afsted tidligt lørdag. Da vi ville cykle rundt på en af æbleøerne, havde Allan for en sikkerheds skyld bestilt plads her. Det var jo trods alt pinse. På motorvejen, halvvejs ved målet ca., opdager Allan pludselig, at han hverken har tegnebog, kørekort eller campingpas med. Tre ret vigtige ting, når campingvognen ikke sorterer under mig, på nogen måde, transportmæssigt. Vi tog den første rasteplads, hvor han spænder dyret fra og kører hjem igen, mens  jeg holder vagt. P1010779
Vi nåede frem og fik stillet op inden middag, spiste lidt frokost og gik os en lang tur. Allan har passet og plejet hver en gravhøj, alle grønne områder og fortidsminder på hele Møn og Falster, samt lidt på Sydsjælland og Lolland i sin tid som naturplejemedarbejder i Storstrøms Amt, så han benytter hver en lejlighed til at komme ud og se hvordan alle hans ‘børn’ har det. Derfor skulle vi selvfølgelig en tur til Glentehøj, Bavnehøj og et par stykker mere. Midlerne til pasning af gravhøje blev sparet væk, sammen med Amtet, konstaterer han hver eneste gang. Græsset var højt, og med fare for at få en masse skovflåte på os, kom vi ikke hverken op på eller ned i gravhøjene.  P1010778
Lolerne er et folk, der for mange, mange år siden kom til landet. Nogle af dem slog sig ned ved Ellevehøj, hvor de nævnte gravhøje ligger som et bevis for den rige kultur de efterlod sig. Nu skal Lolernes forfædre til at synge. Det er kunstværk i verdensklasse. Allerede i 2006 fik man den første ide til kunstværket Dodekalitten som er 12 store stenstøtter på 6-8 meter, hvoraf de øverste 2 meter udhugges som hoveder. Fejlfri granitblokke på 8 meter er sjældne. De skal findes i de norske og svenske stenbrud.
P1010777Den første stenblok blev fundet i september 2010 og det lykkedes at få 2 sten ud af den. Dodekalitten indvies på Lolland den 21. juni 2014, hvor Baldur og Lodir kommer på plads. Baldur, en granitklods på ca. 35 ton har allerede vagt stor opsigt sidste år, da den var på gæstevisit ved søerne i København. Hele kunstværket forventes at stå færdigt på Ravnsborg Bakker i 2024. Skulle man være interesseret, kan Dodekalitten følges på FB.
Efter indtagelse af aftensmaden, tog vi en tur på cyklerne. Ærgerligt at der var kommet så mange skyer, at vi godt kunne glemme alt om den solnedgang vi skulle nyde. 
P1010781 Færgemandens hus
Vi cyklede hjem, og Allan fik sin aftenkaffe. Pludselig så jeg at himlen bag skoven blev farvet rød. Han Allan orkede ikke at gå mere, så jeg skyndte mig ned til stranden. Og sikke et syn der mødte mig. Solnedgang KragenæsJeg stod længe og nød det smukke syn længe, og skød en masse billeder. Da opholdet blev en dag mindre end oprindeligt tiltænkt, kunne vi kun nå en ø. Det blev Fejø der vandt, selvom vi har cyklet rundt der før. Indlæg følger senere.

12 kommentarer:

  1. Av min arm. Det var godt I opdagede de manglende kort i tide! Vi glemte dynerne en gang... og måtte parkere og hente.... !
    Den solnedgang tror jeg var rød over hele DK. Vi nød den i Thorsminde, mor fra stuevinduet i Holstebro. Den var så rød!
    De stenhug tror jeg har været i TV? Landet rundt? Spændende projekt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er visse ting man bare ikke kan undvære, noget kan man heldigvis undvære, hvis ulykken er sket, og andet kan man købe sig ud af, men lidt ekstra brændstof er billigere end nye dyner :-)
      Det var den måske, men når vi er på camping eller ferie, følger vi ikke rigtigt med i hvad der sker andre steder ind lige der hvor vi befinder os, med mindre jeg får læst lidt blog. Vi ser aldrig tv og hører ikke radio.
      Det kan sagtens være vist og omtalt i tv. De kommer jo vidt omkring og fortæller mange gode historier i Landet rundt.

      Slet
  2. Det er dog en fantastisk solnedgang, du viser. Mine vinduer ligger desværre så dumt i forhold til solnedgangene, og hvis jeg går over på kirkegården, er der alle mulige andre huse, der skygger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det er ikke nemt at se solen stå op eller gå ned, når man bor i byen. Der er næsten altid et eller andet der ødelægger udsynet. Hernede har vi jo en masse himmel og brede horisonter.

      Slet
  3. Alle taler om (og viser) den fantastiske solnedgang - som vi desværre overhovedet ikke havde i Sverige. Man kan ikke få alt.
    Det er så hyggeligt med Allan og alle hans naturbørn - vi nyder at se og høre, når I giver rundture dernede i området, og vi har stadig noget til gode, kan vi se :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. At solnedgangen den dag, var så stort et emne er helt forbigået både mine øjne og ører. Jeg har levet i min egen lille verden :-)
      Jamen det er da godt. Jeg kan nu ind imellem godt blive lidt træt af at høre om hver en lille bakke vi møder i landskabet :-)

      Slet
  4. Wauuu en solnedgang., :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Himmel og hav i en stor flamme :-)

      Slet
  5. Jeg synes det er synd, at man ikke afsætter penge til vedligehold. Jeg ved godt at budgetterne er spændt på andre måder, men der er også andre udgifter, som går alt for højt uden at man får noget for pengene.
    Det er ikke så meget fordi jeg er bange for flåter. Jeg tror jeg er blevet angrebet af sådan én, en enkelt gang. Jeg vidste ikke hvad det var, men klemte den af på en måde man ikke skal gøre. Jeg var heldig kan man vist sige. :)
    Min farbror Kaj Axel var med til udgravninger af bopladser på Lolland i 50'erne og han fortalte at nogle steder er landet sænket, så der ligger bopladser under 1 meter vand ved de flade kyster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Som talt ud af Allans mund ;-)
      Jeg er nu heller ikke bange for flåterne, jeg har igennem årene pillet rigtigt mange af mig selv, ungerne og såmænd også af Allan, men han kan ikke lide dem og slet ikke når han har bare ben, selvom de også kommer ind på skindet selvom man er klædt godt på. Et bid er jo heller ikke farligt, med mindre flåten er inficeret. C har været igennem en langvarig behandling mod borrelia.

      Jeg forstår ikke at landet skulle være sænket. Faktisk tværtimod. Vi har jo fået mere land og mindre vand ved alt den inddæmning der er sket. Bortset fra at vandet nu igen - i perioder - oversvømmer de inddæmmede områder.

      Slet
  6. Fantastisk solnedgang!
    Jeg hørte i øvrigt lige forleden dag, at Naturstyrelsen (igen) skal spare generelt, både på administrativt og fagligt personale. Det er meget ærgerligt, at der er gået noget galt i overgangen fra amt til kommune, når det gælder naturplejen. Jeg ved heller ikke helt, hvor meget staten har overtaget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Alt skal spares væk. (Nu står bankerne for tur igen) Da amterne blev nedlagt blev det, i hvert fald her på øerne og sydsjælland, overdraget til Museerne at føre tilsyn hvert 5. år. Pasning skulle kommunerne varetage. Kulturarvstyrelsen, som den heller ikke hedder mere, har også været med i både det ene og det andet hele tiden. I dag er det pålagt mange lodsejere at vedligeholde pasningen. Det er blevet en jungle at forholde sig til.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)