fredag den 14. november 2014

Gourmetophold i Gram

Jeg havde ikke meget lyst til at tage helt til Sønderjylland igen. Der var vel grænse for hvor meget der var sket siden maj måned, altså bortset fra de havde fået vand i det nyetablerede åløb. Godt nok var der stor julemesse på Slottet,som tiltrækker 10.000 mennesker fra hele landet, men det har vi jo også prøvet. Der er også julemesse i denne weekend, så du kan nå det, hvis du er interesseret.P1040264
Det blev Ribe der skulle udforskes. Vi ville ind og se Ribe Kloster. Der var lukket hele dagen, fordi der var bisættelse. Ribe Domkirke stod også på programmet. Desværre var den også lukket hele dagen på grund af kirkelige handlinger. P1040263
Vi vandrede rundt på kryds og tværs.……… Fortsættelse følger senere.
P1040169
Lige nu vil jeg bare fortælle lidt om den fantastisk velsmagende menu, inklusive et glas vin til hver ret, vi fik om aftenen på Den Gamle Slotskro. Dertil kommer en velkomstvin. Vi fik selvfølgelig navne på både vin og menu ved serveringen, men ærlig talt, var der lidt for meget, for mig, at holde styr på.   
P1040360a
Første ret var friteret kød med pocheret æg og brødcroutoner med hvidvin
P1040362
Derefter fik vi et fik vi laks. lakseterrine og tigerrejer og endnu et glas hvidvin af samme slags. Jeg sprang over, ikke fordi jeg ikke kunne lide det, men der var lang vej endnu.
P1040365a
Hovedretten var noget meget lækkert kalv med et lille todelt tårn. Kartofler nederst og jordskokker øverst. Ved siden af dette to-lagte tårn et rør bestående af porre i bacon. En skøn orange sovs, der virkelig havde smag og som også kunne blive på gaflen.
P1040367
Vi var nu godt mætte, og trak vejret en rum tid, inden vi fik serveret en ostetallerken og et glas øl. Jeg drikker faktisk ikke øl, men tør dog godt smage, og øllen Orla fra de 5 gårde, smagte slet ikke som øl ellers gør. Øllen skulle klare smagsløgene, så vi rigtigt kunne smage osten. Osten under glasset er en røget ost. Det var man ikke i tvivl om, når man løftede glasset. Den både lugtede og smagte let røget.
 P1040369a
Set fra venstre mod højre, bestod desserten af lakridspærer, æbletærte, hjemmelavet is, noget fromage med rom eller anden spiritus. Det mindede mig om rubensteinerkage. Yderst til højre en  mousse af en eller anden slags. Dertil blev serveret lys dessertvin.

P1040370a
Jeg kunne ikke spise op og ikke få en dråbe eller en krumme mere ned, men Allan har svært ved at undvære sin kaffe og en lille kiks eller kage. Da vi ikke havde været ‘hjemme’ hele dagen, havde vi eftermiddagskaffen tilgode. Den fik vi med op på værelset, med tilhørende kransekager. Selv Allan kunne ikke synke en krumme mere. Det går over i historien, at han ikke rørte et eneste af de små søde stykker kage, han ellers mener er en nødvendighed til en tår kaffe. 

14 kommentarer:

  1. Ribe er en dejlig by at opholde sig i, jeg har været der en del gange. Problemet med gourmetmiddage er at man får for meget mad, syes jeg. Det lyder lidt som I også fik rigeligt. Maden ser i øvrigt delikat ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har været i Ribe nogle gange, men det er mange år siden, jeg har set så meget af Ribe som i den weekend.
      Det mærkelige ved maden er, synes vi, at portionerne ikke ser særlig store ud, men mæt det bliver man. Heldigvis ikke fyldt så man har det skidt, men bare godt mæt.

      Slet
  2. Holddaop - det ser da også ret voldsomt ud med al den mad, selv om den ser meget lækker ud. Jeg gætter nu alligevel nok på, at Allan får lov til at høre ret længe for den dag, hvor han ikke kunne spise kage til kaffen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Allan kunne godt nøjes med 4 retter. Mugoste, som han kalder det, plejer han at gå langt uden om, men han smagte på det.
      Nah.. det tror jeg nu ikke, men det kan godt være jeg på et tidspunkt, vil sige til ham, om han kan huske, dengang han var så mæt, at han ikke kunne spise kage :-)

      Slet
  3. Jeg har også været i Ribe og måttet finde på alternativer, mens kirken arbejdede...
    Heldigvis er det en skøn byen at slentre rundt i en sommerdag.
    Du milde... jamen øjnene bliver da mætte før maven... anretningen er jo en oplevelse i sig selv...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det hænder jo ens planer går i vasken, men så må man finde på noget andet. Det lykkedes også os, selvom der ikke var meget varme i luften den dag. Faktisk kunne jeg godt have brugt vanter, den dag.
      Det er altså det omvendte problem for os. Her bliver øjnene aldrig mætte af mad, så det er da godt at maven kan sige fra ;-)

      Slet
  4. Hvor ser det lækkert ud! Det var da en smukt tur, måske fordi det gode vejr om vinteren føles dobbelt godt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har været et mildt efterår i år, men det blæste og var hundekoldt den dag. Heldigvis skal der meget mere til at ødelægge en tur for os. Både ørevarmere og regnfrakke måtte i brug, så turen var god, og det var maden også.

      Slet
  5. Uhmmmm en lækker menu, kan godt forstå I fik fyldte maver. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Man bliver nød til at smage på det hele, når man er så madglad :-)

      Slet
  6. Hold da op, hvor ser det lækkert ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var det bestemt også :-)

      Slet
  7. Wauw for en lækker middag - I havde fortjent den efter turen i Ribe med (midlertidigt) lukkede kirker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan en middag kan man vist altid finde en anledning til at gøre sig selv fortjent til ;-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)