søndag den 30. november 2014

På fisketur, Frihedsgudinden, hygge og dårligdomme

Fredag fik jeg fisket den ene julekasse ned fra loftet. Den der indeholder juletræskæder og andet hyggebelysning. Det, der skal give hygge i et par af vinduerne herinde, blev sat op med det samme. Først lørdag fik jeg sat det lille juletræsnet op ude ved indkørslen. P1040492a
Camillas viskermotor til bilen var gået i stykker. Mads sagde at det var nemt at lave. Det kunne alle, der rodede lidt med biler, klare, så hun havde selv købt reservedelene, men de der havde kigget på det sagde, at der skulle specielt værktøj til, og det kostede en formue at få det lavet. Derfor havde hun lavet en aftale med Mads. Der var nogle andre småting med bilen, som han gerne måtte kigge på ved samme lejlighed. Vi fik også glæde af Camillas besøg. Jeg havde lovet mor at hjælpe hende med noget via NemID, så det ville passe fint, at hun og C kunne se hinanden og snakke lidt. Pludselig stod Mark og bankede på døren. Han havde været ude at løbe en tur. Mads ringede at nu var bilen færdig, og når mormor var her, ville han da gerne lige komme og hilse på også. Det blev til en hyggelig eftermiddag i familiens skød. Det tog Mads 20 min. at afmontere og sætte den nye viskermotor og bærearmene på, helt uden specielværktøj. Atter konstaterede vi alle, at det er en af ulemperne, at C har valgt at bosætte sig så langt væk.
Hvert år på denne årstid, kører vi en tur til Sortsø for at købe regnbueørreder. De findes i mange forskellige størrelser. I år valgte jeg fra mellemvægtsklassen, og kom hjem med 4 stk. på tilsammen næsten 11 kg. Her er der ingen madspild, så som sædvanlig har jeg lavet fiskefond af hovederne, og den smule reelle kød der er der, har jeg lavet en skål laksesalat af.
På Falster står Frihedsgudinden og vækker stor opmærksomhed, af både den ene og den anden slags. Jeg har forhørt mig, om hvor den mere præcis står. Der var bid i Maglebrænde, hvor mange stopper op for at fotografere den. Du kan høre mere om historien her. Vi kørte også forbi for at se hvor langt de er nået med det nye Statsfængsel, de er ved at bygge ved Gundslev.
P1040501 P1040495

I dag blev juletræet ved den lokale Brugs tændt. Vi var med til at støtte op om arrangementet, og holde liv i lokalsamfundet. Dette arrangement er tilsyneladende noget, der kan samle mennesker i alle aldersgrupper. Der blev holdt en god og sjov tale, om hvordan vores kommende sociale netværk ville se ud om føje år. Tankevækkende men vist mere sandt end nogen aner. Det har været bidende koldt hele dagen.

De sidste mange uger, har Allan udtalt, at han havde pokkers ondt både her, der og alle vegne. Lige så længe har jeg sagt, at han skulle tage en tur forbi vores mirakelmand. For 14 dage siden kunne Allan slet ikke dreje hovedet. Så fik han endelig bestilt tid, og har nu været afsted flere gange. Det er ikke det hele vores mirakelmand, kan afhjælpe ham med. Allan er så fyldt med gigt alle vegne. Der er også flere andre ting der spøger. I fredags sendte mirakelmanden nogle tekniske oplysninger, som han kalder det, til vores lægehus. Nu skal Allan ringe og få en tid. I dag har en af de gener han slås med, været så grelle, at han har svært ved at stå og gå p.g.a. smerter. Det har været så slemt, at han flere gange i dag har overvejet at kontakte lægevagten. I morgen er der ingen vej udenom. Så kører rouletten vist. Der er i hvert fald rigeligt at samle op på. 

9 kommentarer:

  1. Åh nej da, stakkels mand! Hils ham mange gange fra os begge to og giv ham lidt sympati. Ikke at det hjælper, men det er nu altid rart med lidt medfølelse, ikke? Du fortæller, hvad lægen siger, ikke?
    John er også ret plaget af gigt i denne kulde, men da ikke nær så slemt som Allan.
    Det er altså festligt med en Frihedsgudinde i Maglebrænde - now I've seen everything :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sympati er dejligt, han smiler og takker :-) JEG tror ikke det er gigten, der er den største plage. Jeg tror, det er noget helt andet, men jeg er selvfølgelig ikke læge. Jeg har langt om længe fået ham til at tage noget smertestillende, men det hjælper ikke rigtigt. Jeg har tændt op i brændeovnen, og han er varmet godt igennem. Når han sidder stille, er det til at holde ud, siger han. Jeg skal nok fortælle hvad der er, når vi ved noget.
      Det synes jeg også det er, og måske sker der mere spændende i fremtiden, som det fremgår af linket og tv-indslaget.

      Slet
  2. Stakkels Allan, rigtig god bedring til ham.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, det har været en lang dag hos lægrn med blodprøver osv. Han har ikke fået nogen diagnose, men foreløbig noget antibiotika, som vi håber hjælper

      Slet
  3. Ham Mads, han kan altså rigtig mange ting. Det må være skønt at have en som ham i familien :-) Til gengæld slet ikke skønt med din Allans mange pinsler. Rigtig god bedring!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan han og ja det er det :-)
      Nej det er noget hø, manden har dårligt kunne slæbe sig selv afsted, så han bliver serviceret, og det han plejer at lave hænger på mig. Tak :-)

      Slet
  4. Nej, det er ikke. Nu er holdet i nakken da forsvundet. Hvad han fejler ved vi ikke. Kulden har vist ingen indvirkning på det. Vi har lige været en tur på lægevagten så nu skal han kontakte egen læge igen i morgen. Tak.

    SvarSlet
  5. Jeg har ikke hørt om Frihedsgudinden på Falster før, men om fængslet. Håber det går bedre med Allan nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Frihedsgudinden er ved at være et tilløbsstykke. Der kommer mange forbi for at kigge og fotografere. Tak, det går faktisk bedre med patienten.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)