onsdag den 12. november 2014

Sådan blev alt for meget tid udnyttet

Vi ankom til Gram Slotskro alt, alt for tidligt, til at kunne få udleveret nøglen til værelset. At sidde der, ville alligevel også meget hurtigt have kedet os. Vi besluttede at køre mod Ribe, og tage hul på næste dags oplevelser. Turen gik mod Mandø. På vejen dertil, så vi en noget anderledes legeplalds.  
P1040112 P1040113

Låningsvejen mod Mandø, var helt synlig, men man skulle kun opholde sig på den, hvis man havde helt styr på tidevandet. Det havde vi overhovedet ikke, så det var lidt for risikabelt. Vi nøjedes med at kigge over til øen. Vi havde kikkert med, og kunne se der kørte en stor bil rundt derovre. 
P1040116a
Det var ikke Mandøbussen, den var taget af programmet for i år. På modsatte side af vejen, så vi et træ var blevet skåret ud til en flot figur i kæmpestørrelse. 
P1040121 P1040119

Vi vendte bilen og kørte forbi Storkesøen, hvor man både kan fiske og campere. Begge dele var tilfældet her i november. Helt nede i den anden ende af fiskesøen, var der pludselig plasken og sprællen i vandet og tre-fire mennesker fik travlt med at hive fangsten ind.
P1040125 P1040129

Vi kørte videre derfra og ud til kammerslusen, hvor nogen var ved at hive en båd op af vandet. Vi fulgte hele processen. Sluseområdet og kanalen mindede mig om vores Hollandstur tidligere i år.
P1040134 P1040135a

Selvom det var fint vejr, og det også lykkedes for solen, med jævne mellemrum, at bryde frem mellem skyerne, var det hundekoldt derude ved vandet.
P1040127a
Solen var ved at gå ned. Vi kørte til kroen, hvor vi fik udleveret nøglen til værelset, hvorefter vi gik os en tur, og så at de var i fuld gang med at arrangere den kommende juleudstilling. Vi havde fred og ro til at gå og kigge ind ad vinduerne og de åbenstående døre.
Op på værelset og gøre os klar til aftenes 2-retters menu. Hvortil vi kunne vælge enten en hel flaske hvidvin eller rødvin.
P1040142
Forretten var jordskokkesuppe med små brødcroutoner.P1040144 
Hovedretten var marineret kamsteg med nogle lækre ‘kartoffel-et-eller-andet’ og en helt fantastisk sovs. Det gule til vestre har jeg smagt mig frem til, er klarede løg i karry. Det grønne bagerst spinat, måske også med løg? men helt uden løgsmag. Det hele var så lækkert.
P1040148 P1040152

Det var ikke fordi vi var mere sultne, men da et par af nabobordene bad om et menukort og bestilte dessert, og Allan hørte ordet hjemmelavet islagkage, begyndte hans tænder at løbe i vand, og han fik julelys i øjnene. Jeg selv valgte ost.
Bagefter skulle vi have kaffe og lidt sødt. Begge dele hørte til aftenens menu. Vi var godt mætte, da vi forlod Slotskroen, og var spændt på hvad næste dags 5 retter ville bestå af. 

18 kommentarer:

  1. Uhhhmmm hvor det ser lækkert ud, glæder mig til at se jeres 5-retters menu. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var ikke bare guf for øjnene. Det var virkelig lækkert, det hele :-)

      Slet
  2. Ribe er simpelthen dejlig. Der er både kultur og natur! Og man kan se helt til England... ja... næsten! I har virkelig udnyttet tiden godt...
    JEG havde også valgt hjemmelavet IS!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er lidt af det hele, og alligevel er det overkommeligt at nå rundt om der hele. Det flade Lolland her, er intet i forhold til dette område. Vi elsker at bruge tiden effektivt og jeg hader spildtid.
      Det kunne jeg næsten gætte :-)

      Slet
  3. Tak for turen :-))
    Mums...sikken en lækker gourmet middag. Det fik også mine tænder til at løbe i vand :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var rigtigt lækkert, og så er det et hyggeligt sted i en afslappet atmosfære.

      Slet
  4. Et dejligt område, I har besøgt og lækker mad, kroen har serveret. Det er efterhånden mange år siden, jeg besøgte Gram sidst. Jeg har stadig en fætter i byen. Tidligere boede det meste af min familie i Gram og nærmeste omegn. Skøn egn!
    Jeg glæder mig også til at høre om jeres 5 retters gourmetmiddag! God torsdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må se om du ikke kan komme forbi, næste gang I smutter vestpå. Der er sket enormt meget de sidste 7 år.
      Jeg må se at få lavet lidt billedspam af de mange retter snart.

      Slet
  5. Dejlig mad ser det ud til - og somme tider kan jo blive 'nødt' til at klemme en dessert ned, selv om man egentlig allerede er mæt ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Øjnene var jo slet ikke mætte :-) osten glæd ned uden kiks, for dem var der ikke plads til ;-)

      Slet
  6. Der er altid plads til en dessert!
    Det er da bare med at udnytte tiden, når man er kommet væk hjemmefra. Ingen grund til at sidde og glo på et hotelværelse, når man har så kort tid at gøre godt med :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er der faktisk ikke ret tit hos mig. Jeg takker tit nej til en dessert. Jeg vil hellere have mad ;-)
      Der er det nemlig og vi gider ikke sidde at glo, det er tiden for kostbar til :-)

      Slet
  7. Ikke dårligt. Det er lige før, man får lyst til endnu et ophold :-)
    Vi er også altid ude at se på området, når vi er på ophold. Det er vidst også nødvendigt at forbrænde lidt på forhånd, når man sætter sig til den slags lækkerier.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vist nødvendigt at brænde kalorier af både før, under og efter sådan et ophold :-) Det er godt at man kan kombinere det med frisk luft og motion, helt som man lyster.

      Slet
  8. Det er nemlig godt at bruge tid før man kan få værelset til at se sig omkring.
    Tak for turen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi kender området ganske godt, men det forhindrer os ikke i at se os omkring. Her havde vi tid til at køre lidt længere væk. Velbekomme :-)

      Slet
  9. Sikke en dejlig tur, I har haft. Det er jo min hjemegn, I tog til i ventetiden. Dejligt at se billeder derfra. Næsten som at være der selv.
    Jeg holder med Ellen: Der er altid plads til dessert :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har jo næsten lige været der. Jeg tænkte på dig, da vi stod foran klosteret :-)
      Hmm.... ja hos nogen, er der ALTID plads :-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)