onsdag den 17. august 2016

Hjem fra Aarhus via Himmelbjerget og Fredericia

Da det er en lang tur fra Lolland til Aarhus og retur samme dag, havde jeg taget et par feriedage. Allan skulle til den sidste kontrol på Mølholm, i forbindelse med den operation han fik foretaget i december. Da operationen har givet ham en markant bedre hørelse, havde han samtidig bedt om en forundersøgelse til en ny operation på det andet øre. Bevares, når jeg, med min meget skarpe hørelse, står og overværer høreprøven, bliver man helt klar over hvor dårligt han hører, men sammenholdt med at han var helt døv på venstre øre inden operationen, og nu hører bedre med venstre øre end med højre, så er det en stor forbedring der er sket, og det har vi allerede opdaget for mange måneder siden. Heldigvis sagde lægen ja til at operere det andet øre også.    P1120261
Vi forlod Mølholm, og bortset fra den 1½ time, vi kom for tidligt og udnyttede ved at gå rundt i området, havde vi ikke foretaget os andet den dag end at sidde i bilen i mange timer. Vi havde godt nok bestil overnatning i Fredericia, men kunne sagtens nå at få rørt os lidt inden da. Det var helt fantastisk sommervejr, og det ville være synd ikke at udnytte det og kombinere det med ønsket om at få rørt os lidt. P1120263
Vi har ikke været ved Himmelbjerget siden ungerne var små, så det er immervæk nogle år siden. Derfor besluttede vi, at tage et gensyn med dette. Der var der nemlig rig mulighed for, at få vores ønske om at få rørt os opfyldt, samtidig med at vi kunne nyde det gode vejr.  P1120264
Vi travede op til toppen. Her nød vi udsigten. Vi tog tog alle stierne rundt, og flere hundrede trapper både op og ned.P1120266 Minderne fra mine barndomsferie stod lysende klart. Min far pustede og orkede ikke den lange vej til toppen i den ulidelige varme. Det var jo umenneskeligt, mente han. Derfor blev han placeret på en bænk, hvor han kunne nyde udsigten, og slappe af, mens mor tog hele turen med os tre unger. Dette minde står ganske tydeligt i min erindring
P1120267aAllan og jeg gentog turen og mere til.
Vi gik helt ned til vandet hvor bådende sejler til de forskellige destinationer. P1120270
Da vi havde vinket farvel til bådene der sejlede, tog vi turen op igen, men gik ikke den samme vej. Vi ville have det hele med.
P1120271 
Det blev en sjov udfordring, hvor balancens kunst måtte stå sin prøve. Der var mere vådt end der ser ud til på billedet. Vi var med andre ord på meget gyngende grund. Allan var ikke sikker på de pinde kunne holde til ham, men det gik. Han kom også tørskoet over. P1120274b
Næste forhindring var en mindre bjergetape. Her måtte konditionen stå sin prøve. Som alle ved giver billeder aldrig det rette indtryk af højdeforskelle, men den røde cirkel er bunden, hvor Allan står, og jeg er kommet op på toppen, og her fik jeg den lyse ide, at filme Allans opstigning, men jeg kan ikke få Open Live Writer til at samarbejde.
Måske virker dette link? HimmelbjergetP1120276


Da vi nåede bilen, kørte vi direkte til vores hotel i Fredericia.
Det er Allan alene, der har arrangeret turen og overnatningen, så jeg havde slet ikke sat mig ind i noget, og Allan gør det aldrig. Vi kræver kun en seng og et badeværelse og mulighed for at få kaffe. Derfor havde jeg kun forventninger om en seng at sove i, og hvis vi var heldige, kunne vi måske få et godt måltid mad også. Jeg (eller vi begge) blev glædeligt overrasket. Det ophold gav masser af gode oplevelser, men dem må I få en anden dag. 

15 kommentarer:

  1. Rigtig fint at kombinere en fornuftstur (eller hvad man skal kalde det) med ferielignende aktivitet. Herligt vejr og gode udsigtsbilleder - udsigter er altså mums for humøret :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. En nødvendig fornufttur er et fint udtryk i denne forbindelse. Skulle det foregå i vores eget område, ville ventetiden være 3 år, så det gælder om at Få det bedste ud af situationen, og det fik vi :-)

      Slet
  2. Fin video. Det er godt nok også længe siden, jeg har været på Himmelbjerget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vel 30 år siden vi var der sidst, så vi kunne godt tåle et gensyn, og blev ikke skuffet ;-)

      Slet
  3. Det gær det også her :-)

    Det er han meget glad for, selvom han nok stadig vil være halvdøv, så er en lille forbedring guld værd.

    SvarSlet
  4. Det er nok næsten 40 år siden, jeg har været på Himmelbjerget. Tror jeg nok ... længe siden i hvert fald, men jeg kan godt huske, at der er smukt.
    Vi håber det bedste for Allans andet øre - det er altså utroligt, hvad de kan gøre, synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Smukke steder glemmer man ikke, uanset hvor mange år der går.
      Tak, det gør vi også, og Allan glæder sig ligefrem. Det er helt fantastisk, hvad de kan udrette med så lidt arbejdsplads.

      Slet
  5. Dejlige nyheder ift. høreforbedringer! :-)
    Og skønt med en tur til Himmelbjerget med udsigt over Søhøjlandet. Vil næsten påstå, at vores knaldhytte er med dit udsigtsfoto ... næsten. Og det er lidt sjovt med den der bjergbestigning. Jeg husker turen (fra barndommen) som enormt krævende - i dag bliver jeg hver gang (ofte) overrasket over, hvor kort turen egentlig er - fra kaj til top.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det :-)
      Du har ret, det tager ikke særlig lang tid at gå op og ned. Vi mødte nogle hollændere, der ville vide hvor lang tid det tog at gå op, men vi havde ikke set på uret, så det blev et skud på ca.15 min. Om det er rigtigt, ved jeg ikke, men det føltes i hvert fald ikke længere. Sjovt, jeg skulle bare have vidst du boede der, så havde jeg vinket til dig ;-)
      For 3 år siden cyklede vi rundt på 'din' side og besteg også Stoubjerg. Det var lidt mere krævende end i 37 graders varme eller deromkring ;-)

      Slet
  6. Jeg tror, jeg har samme historie om Himmelbjerget og besøg der med små børn! Det må vi da have på listen.... Jeg skal vist træne på trapper inden; vi har ikke mange bakker af den hældning her!
    Knæk og bræk til Allan for anden runde hos øresnedkerne. Glæder mig over de gode resultater han har opnået.

    SvarSlet
    Svar
    1. En enkelt bakke er også nok, du kan jo bare tage den nogle gange ;-) Trapper er også nemmere at have med at gøre, når det er rigtigt stejlt.
      Tak, det bliver godt. I aftes var vi sammen med flere mennesker, der havde høreapparater eller bare ikke kunne høre, så der blev talt meget om det handicap.

      Slet
  7. Det var lykkeligt at lægen kunne hjælpe.
    Og en god ide at gøre en tur ud af det. Himmelbjerget og stederne omkring er smukke, og det er også MEGET længe siden at jeg har været der. Min søn på 42 kørte dengang bil i Legoland og var lykkelig for det, så - måske 36 år siden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var det.
      Man må udnytte de muligheder der er, for at nyde livet. Det lyder til at det er generelt for vores generation, at det er længe siden vi har besøgt stedet.

      Slet
  8. Dejligt Allan har fået en bedre hørelse, og den måske kan blive endnu bedre efter næste operation.
    Himmelbjerget er et udflugtsmål mange har oplevet som barn/børn. Jeg var der af flere omgange, både med forældre, som feriebarn hos kusinen, med skolen og ikke mindst med min fritidsinteresser, spejder og kor. Det jeg husker var kedeligt, der er da så mange andre specielle og smukke steder i DK.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi tror på det bliver rigtigt godt.
      Det lyder som om, du kun har barndomsoplevelser derfra. Så måske ville du synes noget helt andet i dag. Jeg har, både som barn og voksen kun gode, sjove og interessante minder derfra, men du har da ret i at vi har meget at byde på i vort lille land.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)