søndag den 23. september 2012

Udflugt og svampetur

For et par måneder siden, begyndte jeg stædigt, men absolut uden held at kigge efter svampe heromkring. Jeg havde noteret mig et par guidede ture, da Ellen for flere uger siden nævnte, at hende og John havde talt om at invitere os med på en svampetur. P1060946
Vi slog straks til, for selvom der er eksperter med på svampeturen, er det slet ikke dårligt at have sin egen støttepædagog med. Vi kunne lige så godt slå to fluer med et smæk, og få lidt ekstra fornøjelse og tid sammen, så Ellen og John ankom allerede i går tidligt om eftermiddagen.

Vi havde pakket kaffekurven, selvom det ikke var de optimale forhold til en udflugt i regn og blæst.P1060949
Da det blev kaffetid, var det også blevet tørvejr, og solens stråler brød da også frem ind imellem. Vi fik set et pænt lille hjørne af Lolland, inden det var tid til at vende snuden hjemad, for at tilberede lidt aftensmad, som jeg havde forberedt det allermeste af dagen forinden.

Vi snakkede og hyggede, og da hovedretten var spist, gik vi en tur ud i haven fordi Ellen gerne ville se drivhuset. Alle de chili der var modne fik Ellen med hjem, og efterhånden var der blevet plads til desserten også.
Dyrekølle   Vildtragout Hokkaidosuppe

Vi skulle tidligt afsted her i morges, men alligevel nåede vi en morgenspadseretur, inden vi satte kursen mod Søholt Storskov, for at finde svampe. I sidste uge gik det op for mig, at selvom man melder sig til en guidet svampetur, så kan man alligevel ikke være sikker på at komme hjem med noget i kurven. Svampene kræver sørme også de helt rigtige vejrforhold, før de sætter frugter, så vi var noget spændte på om vi fik noget med hjem denne gang.
P1060955 P1060965
Det indledende møde inden turen startede lovede ikke for godt. Vi fik at vide, at svampeturen til Knuthenlund, som var med i vores overvejelser, der havde de fundet mindre end ingenting. Godt vi valgte den tur fra. I dag var vi alligevel så optimistiske, at vi tog kurvene med. Vi fandt også lidt svampe, men ikke noget der fylder særligt meget i aftenens menu. John har også svampeøjne, så Ellen og John fandt den Sorte Trompetsvamp godt nok i miniudgave. Allan fandt et par Pigsvampe. Jeg fandt desværre ikke nogen spiselige, udover en stor løghat.
Sort Trompethat Pigsvamp
Ellen og John har efterladt trompetsvampene her, så vi skal smovse i en lille svampeforret om lidt, inden vi ryger ombord i resterne af menuen fra i aftes. Nu ved jeg hvor jeg kan finde svampe. Problemet er bare, at man skal have speciel tilladelse til at færdes i skoven, udenfor stierne, da skoven er privatejet, som alle de fleste skove er her på Lolland og Falster.

22 kommentarer:

  1. Det lyder som en rigtig god weekend, og lidt svampe fik I da fundet. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Weekenden var helt fin, selvom vi havde ønsket at svampekurvene var blevet fyldt til bristepunktet med lækre svampe. Lidt er dog bedre end ingenting :-)

      Slet
  2. Og man noterede sig, at svampene 'bare' er en ofte meget stor organismes overjordiske frugtlegemer :-) Du har lært meget nyttigt i dag ...
    Hvis du lavede den skønne gryderet af hele den kølle, så kan jeg sandelig godt forstå, at du havde så meget mad :-D
    Tak for en skøn weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har lært rigtigt meget, men der er 100 gange så meget jeg ikke ved :-)
      Jamen det gjorde jeg da. Når køllen er købt frossen, så har jeg jo ikke anden mulighed, men nu har vi flere mindre portioner færdigmad i fryseren, og det er slet ikke så ringe heller :-)
      Jamen velbekomme og selv tak.

      Slet
  3. Herlig weekend i har haft, kan man læse både her og der. Det er godt at være ude selv om svampene lader vente på sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Weekenden havde kun en mangel. Der var for lidt svampe :-) Selv vejret viste sig fra sin bedste side, især om søndagen.

      Slet
  4. Sjovt at læse både din og Ellens udgave af samme weekend :-) Gode dage havde, og du har lært noget om svampe. Er det nok til, at du selv kan begive dig afsted en anden gang? Uhm, lækker mad! Jeg har været på Hokkaido, men har aldrig smagt hokkaido-suppe, egentlig lidt ringe ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også altid sjovt at se hvad den anden(de andre) skriver om den samme weekend. Helt uden nogen former for aftaler, så får man som læser ofte bare udvidet weekendens oplevelser :-)
      Jeg tør godt tage på svampejagt alene, når jeg holder mig til de 3-4 slags som jeg ikke kan tage fejl af.
      Hokkaidosuppe og gratin er vores favoritter, men også vendt på panden, sammen med løg og solsikkekerner, så de stadig er sprøde og nøddesmagen bevares.

      Slet
  5. Nu har også jeg læst både din og Ellens udgave af samme weekend - det er ganske pudsigt.

    Det var synd, at der ikke var nogle svampe nå I nu både havde guide og støttepædagog. Selvfølgelig har du fået det hele ind gennem ørerne, men jeg forestiller mig, at man bedst lærer svampekunsten ved at finde nogle svampe og så gennemgå dem sammen med læreren.

    Selvom skovene er privatejede tror du så ikke let man kunne få tilladelse til at færdes i dem ved simpelthen at spørge pænt om lov? De fleste opgiver sikkert at spørge på forhånd. Det kunne da være dejligt, om du kunne finde dit eget svamperevir.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes faktisk jeg lærte en del i søndags, og det er alligevel begrænset hvad mit hoved kan rumme og huske af nye ting på en gang, så jeg er ganske tilfreds, bortset fra jeg gerne have set kurven fyldt :-)
      Måske har jeg udtrykt mig forkert, for man må godt færdes i skovene på alle store stier, og tage hvad man kan nå derfra, men ofte står svampene jo længere inde i skoven.
      Som enkeltperson får man ikke tilladelse til at rende rundt i skoven, det er der faktisk nogle der er ret strikse med, men grupper kan søge og få tilladelse, som vi fik i søndags. Jeg har en forbindelse som jeg vil udnytte, jeg mangler bare at finde svampene :-)

      Slet
  6. Det lyder som en rigtig dejlig weekend med det skønneste vejr i går. Desværre har vi ikke nogen guidede svampeture her i området, så vidt jeg ved. Jeg kunne virkelig godt tænke mig at være med på sådan en tur, om ikke andet så for at kunne frem til stederne en anden gang :-)! Privat eller offentligt! Har du en god opskrift på "køllemad"? Jeg har en kølle liggende i fryseren, idet jeg for nylig købte et halvt dyr af en nabo.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det troede jeg heller ikke vi havde her, men jeg googlede og fandt et par stykker. Er man medlem af en svampeklub, får man automatisk besked om alle turene i hele landet, og der har jeg lige fundet ud af, at der hvert år er to ture her på Lolland-Falster. Som ikke medlem af klubben, kunne vi deltage mod et beskedent gebyr på 20.- kr. pr. næse. Det er da en billig tur.

      Opskrift.. nej ikke rigtigt, jeg bruger min frie fantasi hver gang. Denne gang indeholdt den bl.a. gulerødder, champignon, løg, hvidløg, fløde, æbler, portvin og cocktailpølser. Bacon undlod jeg da vi fik det til forretten. Jeg kan allerede ikke huske om jeg har glemt noget, men ananas eller tranebær er også godt :-)

      Slet
  7. Det var da en fantastisk udflugt! Sikke nogle skønne billeder, du har taget. Og snart tillykke :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lød i hvert fald som om gæsterne var tilfredse med udflugten :-)
      Tak, det varer et par dage endnu, men vi tager glæderne på forskud, og samler ungerne i den kommende weekend :-)

      Slet
  8. Lyder da til at have været et par rigtig hyggelige dage, selv om det ikke ligefrem vrimlede med svampe..

    Jeg er kylling og tør ikke vove mig ud i den slags.. jeg nøjes med de fine hvide man kan købe i butikkerne...

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var bestemt også et par dejlige dage.
      Man skal heller ikke spise noget man ikke er 100% sikker på er spiseligt.

      Slet
  9. "Mindre end ingenting", det lyder interessant :)
    Men jagten må vel være væsentligst, på samme vis som almindelige jægere, der håber på at få skudt noget, men hvis ikke, da har timers jagten været dejlig...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ordene kom fra eksperten og jeg hæftede mig straks ved dem. Jeg gætter på det var fordi de heller ikke fandt nogle af de uspiselige svampe.
      Jagten i sig selv er også spændende, men alle jægere vil vel inderst inde gerne have lidt bytte med hjem :-)

      Slet
  10. uha en skøn week-end i har haft,de svampe ser lækre ud, men selv gå igang med svampejagt, det tør jeg ikke ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt alene har jeg heller ikke turdet, men efter et par timers specialundervisning fra Ellen, turde jeg godt kaste mig ud i det. Svampene smagte dejligt, selv Allan stolede på indsamlingen og smagte denne gang :-)

      Slet
  11. Det lyder som en dejlig tur. Kan godt forstå det var betryggende at have en "støttepædagog" med. Jeg ville nok ikke turde uden en der ved noget om svampe :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Med en ekspert som leder turen kan det ikke gå galt, og jo flere kendere der er med, des flere uspiselige svampe lærer man at gå uden om.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)