søndag den 7. juni 2015

Syrensaft og andet tiden er gået med

Bloggen er blevet nedprioriteret. Tiden er i stedet brugt i den virkelige verden og her er et lille udpluk af det, der har optaget mig i den sidste tid.
P1070055 P1070057

Mine gåture, som jeg vægter ret højt, skal der helst være plads til. Det er der også blevet. Tager man en pose med sig, kan man jo høste lidt undervejs. I denne uge blev det til syrener, som jeg har lavet saft af, nøjagtig som jeg gør med hyldeblomster.
Jeg har ikke tal på de blomsterklaser jeg har plukket. Det har jeg heller ikke når jeg laver hyldeblomstdrik, men de fyldte min store Tupperware bageskål til randen. (Mærkeligt at syrenerne kun vil fremstilles som blå) Jeg havde ikke nogen citroner, men jeg havde både grape og appelsiner.
Opskrift: P1070067a
  • En masse syrenblomster klippes af stilkene.
  • 1 blodgrape og to appelsiner i skiver
  • Knapt 1 kg rørsukker
  • 1½ liter kogende vand hædes over
  • Låg sættes på og det trækker i køleskabet 4-5 dage. Rør i det for at være sikker på sukkeret er smeltet.
  • Det hele blev siet, og appelsin- og grapfrugtskiverne fisket fra. Skrællen blev skåret fra, og kødet som indeholdt rigtigt meget saft, blev presset og blandet ed syrensaften, inden det blev hæld på flasker og tilsat atamon.
P1070069aSkallerne blev skåret i mindre stykker og syltet.
Jeg har brugt en del timer på mit job nr. 3, hvor jeg nu er ved at kunne sætte punktum og få ro på indtil december.
Vi har hjulpet Mads i forbindelse med husrenovering. Et eller… nej snarere et par store projekter… Der er lang vej endnu.
Jeg har været i planteskolen og købt, men også plantet det sidste til haven og drivhuset for denne sæson, så jeg har lidt at høste og sylte senere på året, hvis vejrguderne vil være så venlige at give os lidt sol og varme.
Allan har brugt den sidste uge hos både hørepædagog, blodprøver, scanning på Nakskov sygehus, neurolog og øjenlægen. Intet af det er helt godt, men der er heller ikke noget graverende, så vi er ikke væltet af pinden.  P1070072
En lille sej kerne på 6 personer var, Grundlovsdagen, traditionen tro, på den årlige cykeltur med vores lille grundejerforening og den medbragte madkurv. Maden blev spist på Carlshøjen i Radsted. To mødte op i bil og spiste med. Turen blev på 32 km. Vi havde et helt fantastisk sommervejr. Den første og indtil videre eneste i år. Det var de hvide bens dag. For de flestes vedkommende var det første dag i shorts i år. 
Vi har haft gæster, og været til fest med det arbejde der følger i kølvandet på begge dele. Fødselaren og jeg har været en stor del af hinandens liv, siden vi begge blev født for 60 år siden. Jeg har igennem årene skrevet mange sange til og om hende. Denne gang har jeg skrevet en tale om alt det vi har haft sammen og det meste er aldrig tidligere nævnt, og der er sikkert ikke ret mange end os selv to der kender historierne. Det blev der så lavet om på i går. 
Lediggang er roden til alt ondt, siger man jo, så vi fortsætter næste uge i nogenlunde samme stil med at blande det vigtige med det sjove.

12 kommentarer:

  1. Smager syrensaft så lige som syrener dufter? For så må det være lige så godt som hyldeblomstsaft. Jeg har ikke før i år hørt om syrensaft, og nu har jeg set det på to blogge. Næste år laver alle det nok :-)
    Det er lidt det samme igen - eller stadigvæk - med Allan: hverken helt godt eller helt skidt, men hvis alting er en lille bitte smule dårligt, er helheden nok alligevel lidt halvskidt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er ikke i tvivl om at det er syrener :-) Jeg hørte om saften for et par år siden fra en naturvejleder.
      Det er jo det der om bægeret er halvt fyldt eller halv tomt ;-) Det er irriterende, men der er ikke så meget vi kan gøre ved det, andet at fortsætte livet i samme stil som hidtil, så godt det nu er muligt.

      Slet
  2. Det er ude i virkeligheden livet leves, og så må bloggen komme med når der er tid og rum til det.
    Jeg synes det lyder lidt træls med Allans helbred, men det lyder til at I får det bedste ud af den situation der nu engang er.
    God uge hos jer. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er nemlig sådan det er. Ja, det er lidt træls, men der er åbenbart sådan hans, eller vores liv skal være.
      Tak, i lige måde :-)

      Slet
  3. Sjovt med syrenblomstsaft. Jeg kan overhovedet ikke forestille mig, hvordan det smager. Men det er nok også svært at forestille sig smagen af hyldeblomster, hvis man aldrig har prøvet. Surt for Allan, at han skal trækkes med både dit og dat. Heldigvis lader der jo til (ud fra hvad du skriver), at han alligevel kan holde til det meste; cykelture, husrenovering med mere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Har du aldrig gået og suget syrener og spist den gule nektar? Vi spiste nærmest hele klaser som børn.
      Der er forskellige arbejdsstillinger og så videre, han ikke mere kan klare, i hvert fald kun i meget kort tid. Danse kan han heller ikke så meget som han gerne vil. Egentlig er det vel som sådan meget godt gået. Han kan jo meget mere end mange, der er yngre end ham.

      Slet
  4. Jeg har aldrig hørt om saft af syrenblomster! Anderledes!!! Vi (Erik) har efterhånden droslet ned for henkogning mm. Vi når simpelthen ikke at spise/drikke det. Lidt trist, men endnu mere trist at hælde ud!
    Allan har da fuldtidsarbejde med "væsnet". Håber noget bliver bedre efterhånden....

    SvarSlet
    Svar
    1. I modsætning til hyldeblomstsaften, så er syrensaften heller ikke at finde i Den grønne Syltebog. Jeg skal heller ikke lave alt det jeg gerne vil, netop af samme årsag. For smides ud skal det i hvert fald ikke.
      Ja, det er godt han har tiden til det, og kan passe sig selv med kørsel osv. ellers kunne hverdagen ikke hænge sammen her. I dag er det ørelægen, for at få en henvisning til evt. nye høreapparater. Desværre er det ikke noget der sker fra uge til uge.

      Slet
  5. Uhm syrensaft lyder spændende og opskriften ser god ud. Jeg har aldrig hørt om det før, men det kunne være spændende at smage.

    Temmelig træls for Allan. Jeg håber det går jer godt alligevel!

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi kan godt lide det. Det er en dejlig sommerdrik.
      Tak, vi har det godt.

      Slet
  6. Jeg blev en smule overrasket over saft af syrener, men hvorfor ikke. Man kan suge lidt sødme ud af de enkelte blomster. Så der må jo være smag i det produkt. Kreativt.
    De hvide ben an lede til spørgsmålet om nogle har været i Hvide Sande. Håber der kommer orden på Allans helbred.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var også dette søde sug, jeg tænkte på, da jeg hørte om saften og den søde sirup, for et par år siden.
      Der har vi vist alle været, efter farven at dømme :-)
      Tak, vi må se hvad der kan ske på den lange bane.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)